Pelargoner

Vi måste prata om pelargoner.
Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter och rätt lättskötta.

Så varför ser mina alltid ut som pinnar?! :arghh:
Jag har provat toppa dem, men de förgrenar sig inte ändå.

Jag fick ca 15 sticklingar av svärmor i våras. Allt från Mårbacka till Odorata cola. Katten hade ihjäl några men jag har många kvar. Fula som stryk.
Är det bara att fortsätta toppa och hoppas på det bästa?
Jag tror det är vintern som är problemet. Jag har ett par pelargoner som fått bo relativt ljust, men vatten varannan månad och 5-10 plusgrader. Nu när våren kommer är de täta, frodiga och har satt knopp. Lite mer vatten hade de väl uppskattat, men uppenbarligen klarar de sig på nästan inget vatten alls så länge de får ljus och kyla.
 
Fast de grenar sig ju inte där jag klipper? Jag har provat på flera olika men ingen grenar sig, varken zonal eller mårbacka. De tar bara nya tag som långa pinnar. Oavsett om de står inne, ute, söderläge eller norrläge.
Det finns vissa sorter som bara är så, i stort sätt omöjliga att få buskiga bla Mårbacka och alla tulpanpelargoner jag haft har varit omöjliga. Verkar inte spela någon roll hur man gör så växer de rakt upp så jag antar att det är så de är skapta! Jag är inte så förtjust i tulpanerna men jag vet att min mamma har en som hon hela tiden klipper ner och sätter toppen i samma kruka och på så sätt ser den stor och buskig ut fast det är bara flera pinnar som växer rakt upp. :D
 
Min fd brukare hade fullt med pelargoner! Buskiga och fina. Han klippte ner ALLT i början av februari, alltså jämnade längst jorden nästan. Sen fick dom bo ute juni-september, sen in igen. Dom bodde i fönsterna under vintern och höll sig jättefina, sen i februari så jämnade han alla vid jorden igen.

Och han vattnade ALLTID på fatet! Fyllde upp hela fatet var annan/ tredje vecka typ. Vattnade någon ovanifrån fick vi höra! 🙈😅
 
Mina Lara Marjorie blommar äntligen, lite vinterblek men helt ljuvlig ändå! :love:
279472870_5367103466673181_2524145200909296550_n.jpg
men 🥰 va fin! Vart köper man de lite mer ovanliga?
 
Här kanske man kan få hjälp med identifiering? Jag har tre fina pelargoner hemma som jag inte vet vad de heter. Någon som vill gissa?

D7440C55-66B8-4506-A5D2-77409EADB912.jpeg

Nr. 1. med söta vita blommor med mörkt rosa prickar och streck i.
 
Det blommar för fullt i våra två sovrumsfönster som är fulla av pelargoner, här är några av dem:

Uppe vänster zonalpelargon "Claydon"
Uppe höger hängpelargon "Toscana Eva"
Nere vänster tulpanpelargon "Emma"
Nere vänster änglapelargon "Florella bicolor"

photostudio_1652348893799.jpg
 
Kul! Samlar du på några särskilda? Jag älskar stjärnorna och börjar gilla zonartics mer och mer! Fast alla är fina, gjorde en inventering nu i veckan och har tydligen runt 230 olika sorter. Förstår inte hur det gick till!😱 Men det är ju så svårt att begränsa sig :D
Oj, så många sorter har inte jag. Ska inventera imorgon när de flesta åker ut. Jag gillar väldigt olika men har en svaghet för fyllda som rosenknoppspelargoner. Jag har försökt begränsa mig till vita och rosa men älskar min Bornholm, gillar Mallorca och kan inte göra mig av med Victoria Andrea. Sen fick jag syn på Frank Headly😍
Jag gillar stjärnor också och har i år utökat med fler brokbladiga.
Men Prinsessan Filippa, Rosalinda, Karadoc, Norrland, Tommie och Picotee pink är favoriter. Jag har sticklingar av Millfield rose och viva carolina, Emma från Bengtsbo som jag har höga förväntningar på.
Jag köper en del på Tradera och har en privat försäljare av udda sorter i mitt närområde.
 
Oj, så många sorter har inte jag. Ska inventera imorgon när de flesta åker ut. Jag gillar väldigt olika men har en svaghet för fyllda som rosenknoppspelargoner. Jag har försökt begränsa mig till vita och rosa men älskar min Bornholm, gillar Mallorca och kan inte göra mig av med Victoria Andrea. Sen fick jag syn på Frank Headly😍
Jag gillar stjärnor också och har i år utökat med fler brokbladiga.
Men Prinsessan Filippa, Rosalinda, Karadoc, Norrland, Tommie och Picotee pink är favoriter. Jag har sticklingar av Millfield rose och viva carolina, Emma från Bengtsbo som jag har höga förväntningar på.
Jag köper en del på Tradera och har en privat försäljare av udda sorter i mitt närområde.
Det är så det börjar, man köper lite här och där, kanske byter med någon kompis och vips har man hur många som helst! :D Fast jag har för många nu, jag känner att jag orkar inte sköta dem ordentligt så försöker minska men det går så där, tror jag redan köpt över 20 nya sorter i år och så många har inte dött i vinter 🙈

Jag gillar också rosenknopparna, Black rose är en favorit fast jag tycker bäst om de rosa. Jag lyckades köpa Kvarnlyckans Anna-Jeanette ifjol och den är så läcker! 🤩
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp