Pelham, måste reda ut detta NU XD

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 888
K

Krulidut

Hårt spändkedja = ''mildare'', mer tryck under hakan men snabbare eftergift och förhållning, mindre tryck i nacken?

löst spändkedja = ''starkare'' kan man ju flytta skänkeln mer än 45*, mer tryck i nacken, längre förhållning, mer nötknäppareffekt, mer tryck över tungan?

Tänker jag rätt? :confused: Såklart ska pelhamet spännas rätt dvs. 45* men om man skulle råka spänna mer/mindre gör det nån skillnad?

/anna

Sv: Pelham, måste reda ut detta NU XD

Jag upplever det som att det blit starkare med hårt spänd kedja = mer hävstångseffelt.

Du tänker rätt. Ännu mildare blir det om man har en kedjetunnel, då blir det inte så starkt tryck på hästen. Dock så blir det ju väldigt stakt om man inte är mjuk i handen.

jo såklart handen påverkar ju det hela VÄLDIGT mycket.
Har nämligen en tjej som påstår motsatsen så måste höra mig för lite här så jag inte görbort mig totalt :eek: förudmjukelse XTRA :rofl:

Jag har geltunnel på :angel: men spänner mitt i 45*

Hur kan det bli MER hävstång om du spänner kedjan hårt? Då kan du ju inte flytta skänkeln mer ä 10-20* MER hävstång borde du få med en löskedja då du kan flytta skänkeln bort emot 60-80*

hänger du med på hur jag tänker? Du måste ju flytta skänkeln så pass mycket INNAN kedjans inverkan sätts in :crazy:

spänner man kedjan väldigt löst så blir det knapt hävstång öht... utan det blir något konstigt hissbett istället.

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 635
Senast: AW
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 112
Senast: AkiraKun
·
K
Träning Hoppas den ligger rätt, stod mellan utrustning och ridning för det handlar om både och :D jag har en ponny hemma, rider henne i...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: Krulidut
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 817
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur