Pelham med en tygel

Luna10

Trådstartare
Såg på en bild i en tidning en häst med pelham med en tygel, bara i den nedre ringen (d.v.s. stångtygeln). Själv har jag antingen två tyglar eller så en tygel, och då i den övre ringen. Men om man har tygel bara i den nedre, blir ju effekten ungefär som med typ en westernstång med skänklar, eller? Finns det nackdelar med att ha det så, förutom att bettet alltid är lika skarpt, att man inte kan reglera styrkan som med två tyglar? :confused:

Sv: Pelham med en tygel

Är ekipaget färdigutbildat för enbart stång är det ju inga nackdelar.

Det som kan hända om de inte är det är att det blir svårt att få till en böjning, och att det finns risk för en ihopkrullad häst när man inte har tränsbettets uppresande inverkan att ta till.

Sv: Pelham med en tygel

Jag växlar om med att rida på kandar och att rida på pelham med en tygel i den nedre ringen.

Men då är hästen mycket välutbildad och jag så pass "handikappad" i armar och händer att jag har < 25% armstyrka kvar....

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 445
Senast: Icfafn
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Equilina
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka