• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 955
S

Sweet

Red min häst på ett odelat, svagt böjt pelhambett i dag för första gången. Bara med en tygel i den stora ringen då jag inte är ute efter ett starkare bett men OJ, OJ vilken skillnad!

Jag har provat olika "vanliga" tränsbett, tvådelat, tredelat, parerstångsbett, odelat och olika material men inget har passat min häst riktigt bra, hon har velat mycket med bettet, grejat med tungan och dragit i tygeln. Alla dessa bett har varit i rätt längd till henne och jag har provat att ha dem på olika höjd i munnen men inget har varit riktigt bra. Jag har även provat bitless bridle, lindell och ponnyhack men på de bettlösa så blir hon lite tung i handen.

Nu provade jag i dag ett pelhambett, mest för att detta bett är rätt mycket tyngre än ett vanligt tränsbett och hästen blev så mjuk och nöjd i munnen och väldigt lyhörd! :love: Hon gick så jäkla bra!!!

Sv: Pelham!

Min häst trivs också väldigt bra på pelham, hon uppskattar nog tyngden, men även stabiliteten som finns i ett 'större' bett.

Min häst gillar också det bettet. Tror det är tyngden som gör det, som någon annan skrev.

Jag rider med dubbla tyglar, men stången hänger oftast lös.

Jag rider min häst på pelham med rakt/svagt böjt bett i skogen. Jag har ett delta mellan ringarna som jag fäster tyglarna i. Hästen går oftast väldigt bra på det och det bästa av allt är att det räcker att krama i tygeln för att få stopp på en skenfärd.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 527
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 281
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V