T
Tomaten
Funderar på att byta ut mitt pessoabett mot ett pelham, inge ifrågasättande mot betttypen tack. Undrar dock hur den där kindkedjan ska användas? eller rättare sagt hur den skall spännas.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vadå hästens bästa? Det beror mer på ryttarens hand än på bettet om det blir obehagligt för hästen. Sen tycker jag och mina tränare (bla Jan Jönsson) att det var bra att rida på delat pelham med delta till min fälttävlands ponny, som för övrigt aldrig hart ett mun fel i hela sitt liv. Och båda ryttarna före mig red på samma bett och alla vi har haft framgångar på högsta nivå! Så generalisera lite mindre är du snäll.Sweet skrev:Hoppas att du väljer ett odelat pelham bara för hästens bästa.
palle skrev:Var någonstans står det att det gäller ponnytävlingar???
Lovisaleonora_ skrev:Ett kort inpass, jag anser att alla bett med hävstångsverkan (t ex Pessoa) ska användas med kindkedja, curbstrap eller liknande för att få ett "stopp" på hävstången...
Lovisaleonora_ skrev:Ett kort inpass, jag anser att alla bett med hävstångsverkan (t ex Pessoa) ska användas med kindkedja, curbstrap eller liknande för att få ett "stopp" på hävstången...
Och om hästen ifråga går bra på bettet och aldrig haft problem av det skulle du ändå byta bara för bytandets skull? Även om ett odelat inte var lika bra på den hästen?Reykur skrev:Med lite kunskap om munnen anatomi och hur betten verkar kanske du kan lägga i hop ett och ett.
Delade hävstångsbett är ju rena döden, skulle aldrig sätta ett sånt i min hästs mun