• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 985
T

Tomaten

Funderar på att byta ut mitt pessoabett mot ett pelham, inge ifrågasättande mot betttypen tack. Undrar dock hur den där kindkedjan ska användas? eller rättare sagt hur den skall spännas.

:)

Sv: Pelham

Den ska spännas så att den tar i när skänkeln lutar 45 grader.
Välj en så tjock kedja som möjligt, med "dubbel"ringar eller vad man ska säga, så fördelar den trycket så bra som det går.
pass2.jpg

1. För hårt 2. För löst, stången faller igenom 3. Lagom spänd kinnkedja

Senast ändrad av en moderator:

okej, en tunnel till kedjan bra eller dåligt? tycker kedjan verkar lite"otäck" och funderat på en tunnel....

du märker om hästen protesterar eller ej, börja med tunnel och tycker du att du inte får den reaktionen du vill ha så tar du av den. Vissa gummin är så himla stora och klumpiga bara.
Själv hade jag en läderrem som kedja istället, tyckte det kändes mer humant ;)

Hoppas att du väljer ett odelat pelham bara för hästens bästa.

lånar tråden lite..
Vilket är mildaste pessoa eller pelham...? Har ett pessoa nu (inte ringen längst ut..)..funderar på något mildare men ändå något skarpt..min pålla är en travare och rids med långa tyglar men ibland så behöver jag hålla henne rätt mycket..

Ett kort pelham, med RAK mundel...med eller utan port, läderrem, använd gärna aachenremmen, och 2(!!) TYGLAR...

Har du dubbla tyglar använder du den övre tyglen som en vanlig tränsbettstygel, den undre tygeln använder du bara när det är nödvändigt...

Och du...att använda delta är INGET alternativ...Det blir för "skarp" om man jämför med den övre tygeln, och för "svagt" om man jämför med den undre tygeln...det blir bara ett otydligt "blurr"...

Så det blir till att träna på att rida med dubbla tyglar helt enkelt...
För när du väl lärt dej det, vill du aldrig mer rida med så oskarpa hjälper som ett delta skapar....

Jag rider med ett delta på mitt delade pelham och det går alldeles utmärkt, om man ska tävla på pelham MÅSTE man ha delta. Och sen det där om att delade är dåligt osv, gå efter hästen istället och låt den välja vad den vill istället för att gå efter vad alla säger.

Ett kort inpass, jag anser att alla bett med hävstångsverkan (t ex Pessoa) ska användas med kindkedja, curbstrap eller liknande för att få ett "stopp" på hävstången...

Jag tar alltid kedjan genom dom stora ringarna på pelhamet innan jag knäpper för annars kommer inte kedjan i kindkedjegropen, iallefall inte på min häst.

Var någonstans står det att det gäller ponnytävlingar???

Tomaten ville ha tips ifall h*n skulle få ridningen att fungera bättre....
Och då vill väl dom flesta lära sej hur man använder dom olika bettens HELA potensial...
Likadant är det med spö och sporrar..
"Blurra" kan vem som helst göra, men att lära sej ge korrekt spö-HJÄLP eller sporr-HJÄLP....då måste du först LÄRA dej hur man SKA använda dom...

För hade T. inte velat lära sej hur ett pelham SKA användas hade h*n satt på det med deltor och..just det "Blurrat"....

Sweet skrev:
Hoppas att du väljer ett odelat pelham bara för hästens bästa.
Vadå hästens bästa? Det beror mer på ryttarens hand än på bettet om det blir obehagligt för hästen. Sen tycker jag och mina tränare (bla Jan Jönsson) att det var bra att rida på delat pelham med delta till min fälttävlands ponny, som för övrigt aldrig hart ett mun fel i hela sitt liv. Och båda ryttarna före mig red på samma bett och alla vi har haft framgångar på högsta nivå! Så generalisera lite mindre är du snäll.

Lovisaleonora_ skrev:
Ett kort inpass, jag anser att alla bett med hävstångsverkan (t ex Pessoa) ska användas med kindkedja, curbstrap eller liknande för att få ett "stopp" på hävstången...

Och jag fortsätter det inpasset med att jag tycker att alla stänger ska ha tungfrihet.

Lovisaleonora_ skrev:

Håller med! Om inte annat för att jag tycker att ett delat Pessoa blir för överledat, för många delar som kan spreta åt olika håll och som kräver i princip en gipsad fastknuten hand för att bettet ska vara stilla i hästmunnen när man vill det.

Med lite kunskap om munnen anatomi och hur betten verkar kanske du kan lägga i hop ett och ett.
Delade hävstångsbett är ju rena döden, skulle aldrig sätta ett sånt i min hästs mun

Reykur skrev:
Med lite kunskap om munnen anatomi och hur betten verkar kanske du kan lägga i hop ett och ett.
Delade hävstångsbett är ju rena döden, skulle aldrig sätta ett sånt i min hästs mun
Och om hästen ifråga går bra på bettet och aldrig haft problem av det skulle du ändå byta bara för bytandets skull? Även om ett odelat inte var lika bra på den hästen?

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 191
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka