Pelhambett - Inverkan med Delta?

Void

Trådstartare
Hallå! :D

Jag vet ju att Pelhambettet är ett rätt vanligt bett och är skapat för att använda två tyglar, en för "snaffle"-effekt och en för stångeffekt... Men vad händer när man sätter dit ett pelhamdelta? Vad blir effekten då? :confused:

Något förvirrande och fattar inte riktigt grejen med delta, har man ett pelham så ska det väl användas med två tyglar, det är ju det det är till för? O_o

det blir en förvirrande effekt där det hävs och dras på samma gång ;). hur mycket det hävs eller dras i mungipan beror på var på deltat tygeln ligger.

dvs det är bättre att ryttaren blir förvirrad av 2 tyglar än att hästen blir förvirrad av dubbla signaler :p

Så modell Pessoabett då, i den meningen med dubbla signaler? :crazy: Usch då, då är det verkligen inte aktuellt att titta närmare på det, har en häst i stallet nämligen som inte alltid godkänner bettet pga tidigare misshandel och missanpassning, och han verkar gå bra på gummipelham men tror ägaren har delta.... Han verkar i alla fall rycka lite med huvudet och då är det väl det att en signal säger upp och en säger ner med huvudet då... Kan ju vara bra att informera ägaren om :idea:

Det finns ju deltor där du kan anpassa längden på deltat.
Delta med ring gör att du kan välja vart du vill ha mest effekt från bettet genom att korta den övre eller undre remmen på deltat

Det finns ju deltor där du kan anpassa längden på deltat.
Delta med ring gör att du kan välja vart du vill ha mest effekt från bettet genom att korta den övre eller undre remmen på deltat
Men kvarstår med delta att man alltid inverkar på hävstången. Poängen med pelham bett är att man ska kunna inverka på hävstången vid behov och kunna ha stödet på träns tygeln. Att hela tiden nöta på hävstången är inte direkt snällt eller effektivt.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 766
Senast: lundsbo
·
Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 845
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 896
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 308
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka