Pelhambett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare KHallberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 313
K

KHallberg

Hej! Min häst är väldigt het när jag både hoppar och rider ut. Just nu rider jag på ett 3-delat Pessoa med två ringar men hon drar ändå tyglarna ur händerna på mig (ja, vi har kollat så det inte är något med tänderna/munnen) och jag red länge på att vanligt 3-delat men det var väldigt svårt, nästan omöjligt, att hålla in henne. Jag har börjat fundera på ett Pelhambett, jag kan inte så jättemycket om det men min kompis har exakt samma problem med sin ponny och hon tycker Pelham funkar jättebra.

Hur ligger Pelham i munnen på hästen? Jag vill inte att det ska vara alldeles för hårt, min häst är het pga glädje och det vill man ju självklart inte ta ifrån henne men det är väldigt jobbigt när hon drar så mycket så jag tappar tyglarna och när hon ruuusar mot hindert.

Vad tycker ni? Ska man prova ett 3-delat Pelhambett eller ska jag fortsätta att försöka träna bort det? Och sen finns det något som heter Baby Pelham, vad är skillnaden? :-)

Sv: Pelhambett?

Pelham är väl snarast en nedbetsling om du rider på pessoa nu... ;)

Det är åtminstone ett schysstare bett, som ger hästen en chans att förstå vad ryttaren menar, något som kan vara en enorm fördel på en het häst som kanske "stänger av" och bara springer ifrån ryttaren om denne inte är helt tydlig och situationen blir lite spänd.

En het häst behöver lydnadstränas mycket, så byt bort pessoabettet och rid mycket övningar där hästen måste tänka och lyssna på dig i varje steg.

Rid inte fortare än vad du hanterar!
Det kan betyda att hoppning inte passar så bra under en period, och att det blir mycket skritt och övergångar, men det blir mycket roligare sedan när hästen lärt sig att lyssna och vänta och ni är mer samspelta. :)

Tack! :-)

Ja det är många som säger att Pessoa är väldigt hårt i munnen, själv tycker jag inte det är såå starkt, som sagt jag har det på den "snällaste" ringen och är nätt i munnen. På ett Pelham är där ju två såna remmar som sen går ut i tygeln, det känns som det är lättare att få stopp på hästen då. Hehe det kanske inte stämmer men det känns som det är så :-P

Jag tror jag ska prova lite till på det 3-delade vanliga bettet för jag gillar inte Pessoa så mycket, det är dessutom roligare att lyckas med ett vanligt bett men funkar inte det får jag testa ett Pelham, det skadar ju inte att prova :-D

Jag tror att du ska söka lite på trådar om pessoa- och pelhambett för att få lite kunskap om hur de båda betten egentligen fungerar. Det finns massor av gamla diskussioner om dem med nyttig information. :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: Elo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 102
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka