pelhambett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 165
M

makejo

jag ska byta bort från mitt pessoabett som jag haft och inte vill ha längre har efter en del tips tänkt att pelham kan va nåt att prova jag har ett ett rakt i gummi som jag bara använt ett par ggr för jag trodde det var `elakare`än pessoat men har förstått att det inte är så??...
vilket är snällast delat eller rakt bett?? varför?
gummi eller metall? varför?

vad är det för skillnad att rida med delta på pelham eller att ha två tyglar??
är det inte svårt rida med 2 tyglar? har ni det bara när ni tränar eller även 2 tyglar vid uteritt?

Sv: pelhambett

Skillnaden mellan att rida på delta och att rida på två tyglar är ju att med två tyglar kan du själv kontrollera skärpan i bettet. Du kan själv välja om du bara vill rida på själva tränsbettet, eller om du behöver använda hävstången också. På ett delta ligger handbromsen i hela tiden, sas...

Resten av frågorna överlåter jag på nån bättre kunnande :bow:

det bästa i pelhamväg är ett smalt rakt utan gummi tycker jag. det i gummi är så tjockt så det får inte plats i munnen på hästen.

rid med två tyglar så kan du använda enbart stången när hästen är lydig, om det av någon anledning skulle behövas så har du andra tygeln också att använda för att utnyttja hävstången.

annars gillar jag jaktstången mycket bättre. inte lika stor hävstång bettet ligger snällare i munnen även om det är skarpare än ett vanligt tränsbett.

jag har precis som du tänkt byta pessoa mot pelham, så den här tråden kan vara använbar för även mig :D
och som jag förstått är ett rakt, icke-gummiklätt pelham bäst?!

ursäkta om jag inte kom med några svar på dina frågor :angel:

Jag tycker bäst om pelham utan gummi, gummibett är så förbannat tjocka, dvs inte bekväma för hästen.
Mundelen ska vara något svängd, INTE delad.
Tycker du att kedja blir för skarpt kan man köpa en tunnel i gel, t ex hos hööks, eller sy byter man kedjan mot en läderrem t ex en snokrem. Bettet är INTE snällare bara för att kedjan är för lös...

Rider du med delta rider du alltid med handbromsen dragen kan man säga. Eller det är i alla fall mkt lättare att missa att man bromsar istället för att rida fram hästen.

Jag rider bara med delta om jag ,måste hoppa med pelham, får inte plats med två tyglar plus mantag! Fast å andra sidan hoppar jag oftast på postkandaret...
Jag rider med två tyglar i skogen, när jag rider dressyr, på träning, n'är jag klättrar, bomarbete ja alltid annars! Man vänjer sug fort. I början är det bra om man har någon med sig på marken som kan ha koll på att man inte håller för hårt i den nedre tygeln...

Rider du med delta rider du alltid med handbromsen dragen kan man säga. Eller det är i alla fall mkt lättare att missa att man bromsar istället för att rida fram hästen.

Jag rider bara med delta om jag ,måste hoppa med pelham, får inte plats med två tyglar plus mantag! Fast å andra sidan hoppar jag oftast på postkandaret...
Jag rider med två tyglar i skogen, när jag rider dressyr, på träning, n'är jag klättrar, bomarbete ja alltid annars! Man vänjer sug fort. I början är det bra om man har någon med sig på marken som kan ha koll på att man inte håller för hårt i den nedre tygeln...

Hur ska man hålla tyglarna då?
Och är det inte svårt i början att hålla koll på vilken tygel, o kunna länga o korta ? (visst, allt är ju svårt i början..som man inte kan)
Tips?

För att kunna skilja på tyglarna utan att titta på dem så är en bra ide att börja med olika tyglar för träns och stångverkan. I början hade jag smal gummitygel i tränsbettsringen och smal lädertygel i nedre ringen. Nu har jag två lädertyglar, den understa smalare....

Två tyglar, men här med kandar...
ridning080_edited.jpg

ridning063_edited.jpg

Jag rider med stångtygeln på två fingrar (mellan långfinger och ringfinger) och tränstygeln ett steg längre ner (mellan ringfinger och lillfinger).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 070
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 028
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 796
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka