Bukefalos 28 år!

Pencillin chock !!!

Sv: Pencillin chock !!!

Jag har sett 3 chocker den sista gången var det en häst jag verkligen älskade och den gången slutade det i att hästen inte fins mer:cry: så jag kommer aldrig tillåta att mina hästar sprutas med pencellin om det inte är absolut sista utvägen
 
Sv: Pencillin chock !!!

Usch va läskigt! Det verkar vara mycket vanligare med PC chock än vad jag trodde.
Jag har under 20 års tid sett ett fall när en kompis häst chockade med det var typ 15 år sedan.
Själv har jag sprutat massor med hästar och aldrig råkad ut för detta. tack och lov. Men man blir ju orolig när man läser detta ska man våga fortsätta att spruta PC.

Det jag förvånas över är att många vet sprutar PC när hästen står uppställd på gången .... fler som varit med om det??
 
Sv: Pencillin chock !!!

Exakt så gick det till enda gången en häst chockat för mig. Verkar precis som om man perforerar ett kärl på "vägen in" men blodet hålls undan av sprutan. När man sen drar ut kommer pct i kontakt med blodet. Har i flera år efter det funderat på hur man ska kunna undvika detta. Några tips?

Exakt så chockade (prokainchock, inte allergisk chock alltså) min med. Stack, aspirerade, inget blod. Injicerade och drog ut. När nålen kommer ut sitter det en droppe blodblandat PV på kanylspetsen. Hästen stelnade till och höjde huvudet och såg närmast förvirrad ut, jag kastade mig handlöst ut ur boxen och hann precis ut innan han 'flippade'. Och det med besked, han galopperade runt i boxen, kastade sig handlöst in i bäggarna och jag var övertygad om att han skulle bryta minst ett ben, men tack och lov inte..

Enligt då behandlande veterinär, på SLU Ultuna, så går det inte att undvika, utan det - som han sa - kunde hänt mig med.

Sen ska det nog till en dos 'otur' med, eller att hästen i fråga är extra/väldigt känslig för prokain. För jag har fått blod med 'ut' (dvs gått genom kärl) på fbldonnan flera ggr, och kastat mig ur boxen och bara väntat på chocken men icke.

(Valacken har inte fått prokainpenicillin sen chocken, ingen veterinär vill ta risken. Även om det kan gå utmärkt att ge igen, så törs de inte prova när han nu har chockat. Han har tack och lov inte behövt im PC sen dess, i ett par fall hade man valt det om han inte hade chockat förr, för att vara på den säkra sidan, men vi har aldrig än iaf hamnat i ett läge där man måste sätta in PC.. tack och lov)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 545
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 466
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 958
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp