Pencillin chock !!!

Sv: Pencillin chock !!!

Sedan finns där en annan sida att veterinärer är med om så få chockar. På kunders hästar så sprutar ofta veterinären första sprutan, och jag har faktiskt aldrig hört talas om någon häst som chockat på prokainet första dagen utan av någon anledning kommer det nästan alltid 5 dagar in i kuren. Den som chockade denna gång indikerade ju redan på 3 e dagen men den riktiga chocken kom på 5 e dagen och när jag tänker efter så är det faktiskt på 5e dagen på alla jag fått någon form av reaktion på även gamlingen när han chockade för alla år sedan var på 5,e dagen (enda undantaget om det nu handlande om prokainchock är den första jag sprutade som jag berättade om ovan).
Äkta pencillinchock handlar ju om att kroppen bygger upp antikroppar mot pencillinet och därför kommer den en bit in i kuren (om nu inte hästen redan har antikroppar sedan tidigare), kan det handla om något liknande med prokainchockerna ?
Denna häst som chockade nu har jag sprutat 3 kurer tidigare genom åren och aldrig haft tillstymelse till problem, alla gånger dessutom med samma preparat som nu Ethacillin och dessutom med samma dos.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Det där var ju en smart tankegång, som jag förståt chockar många på sista dagarna i behandling, min hästs lilla reaktion kom på näst sista dagen på en 3 veckorsbehandling, så följande 2 veckors behandling fick bli på klinik intravenöst.

Som jag fick det förklarat på Ultuna var att; var de allergiska mot penecellin så reagerade de direkt på första behandlingen , inte att de byggde upp antikroppar som du skrev.
Mot proakinet däremot kunde det komma närsom men oftast i slutet av behandlingen. Har jag alltså missuppfattat detta?
 
Sv: Pencillin chock !!!

Om de redan är allergiska mot pencillinet ja så kan de chocka redan första dagen, men en allergi kan aldrig byggas upp utan att vara exponerad för ämnet, då allergi handlar om att kroppen har bildat antikroppar mot ämnet. Alltså kan logiskt ingen få en allergisk reaktion utan att ha stött på ämnet tidigare. Jag vet dock inte om ett föl kan ärva antikroppar genom blodet som den får från mamman och på det viset så att säga ha de med sig från start, annars handlar det som sagt om exponering för att de skall bildas först alltså då borde de inte kunna chocka redan första tillfället de får pencillin.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Usch det är inte roligt att bevittna en pchock.Jag har bara sett en chock under alla mina hästverksamma år och jag har gett otaliga kurer till mina djur under åren så jag är nog väl förskonad.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Har aldrig (peppar peppar) varit med om pc, men det låter alltid fruktansvärt hemsk. Hoppas din pojk klarade sig bra.

Sen en liten fråga OT, hur är det i Sverige, sprutade du alltså IV eller är det bara IM som är tillåtet för andra än legitimerade vet i Sverige?
 
Sv: Pencillin chock !!!

Har du någon statistik som talar för att en procainchock verkligen oftast kommer en bra bit i i behandlingsperioden. I snitt bör den komma mitt i.
Nej det finns inget som talar för att det byggs upp ngn procainkänslighet, däremot finns studier som talar för att vissa hästar är extra känsliga för procain, kommer inte ihåg detaljerna.
PL
 
Sv: Pencillin chock !!!

Ja om de är allergiska reagerar de direkt men de kan inte vara allergiska om de aldrig utsatts för pc.
PL
 
Sv: Pencillin chock !!!

KL

Jag har sprutat egna hästar flera gånger genom åren och aldrig råkat ut för någon pc-chock. Men för två år sedan fick en häst i stallet chock (inte min), då ägaren sprutade, och det slutade med att hästen bland annat slog sönder en bakkota när hon for runt i boxen. Kotan var i stort sett helt krossad, och inget kunde göras. Hästen avlivades. Det var en 21 år gammal häst som behandlats flera gånger förr i livet utan problem. Efter detta vet jag inte om jag vågar spruta igen faktiskt, jag kommer nog att undvika i det längsta.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Det är bara egna och bekantas upplevelser samt att jag faktiskt disskuterade det med en veterinär för något år sedan och våra gemensamma upplevelser var att prolainreaktionerna aldrig dök upp de första dagarna, kom på när jag funderade att jag för en del år sedan hade en annan häst som också blev lite egendomlig (blicken blev knepig och ja det är svårt att förklara men när man är ordentligt uppmärksam på hästens uttryck när man sprutar som man är efter att ha upplevt en chock så var det något som sa mig att det började bli farligt, den gången var faktiskt på 3,e dagen avbröt den pågående sprutningen då och vi gick sedan över till sulfa i stället för att spruta klart kuren därav vet jag ju inte säkert om det var en chock eller inte på gång)
För övrigt har ju båda de grabbarna som jag haft de kraftiga chockarna på varit sprutade flera gånger tidigare utan tillstymelse till reaktion på prokainet. Att de plötsligt skulle blivit så känsliga verkar ju samtidigt konstigt.
Skulle ju egentligen vara intressant att kolla den som chockade i fredags om det går att hitta några antikroppar det skulle ju kunna förklara en hel del om varför de chockar.
Har du själv varit med om eller hört om någon som chockar de första två dagarna ?
 
Sv: Pencillin chock !!!

Det är bara IM man får spruta själv, prokain används också bara i IM pencillin, och får icke hamna i blodet, det är det dom tror är orsaken till att de chockar att prokainet trots allt hamnar i blodet genom ett trasigt kärl.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Kom på en sak till, vad är det som gör att inte PC funkar att ge oralt till häst ? Med tanke på att man ger andra djur tabletter men det finns inget oralt till häst.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Den enda chock jag sett var på första sprutan!
Inget blod när jag satte in kanylen, inget när jag aspirerade men när jag tog bort kanylen kom det blod o sen chockade hästen.
Vilken häst som helst kan få en procainreaktion om procainet kommer ut i blodet men vissa är känsligare än andra.
PL
 
Sv: Pencillin chock !!!

Hej!!

Ja, hu vad hemskt det är : Vår häst fick pencillinchock på fjärde dagen och föll så illa att han slog ut en framtand. Tur att det inte blev värre. Vi kommer heller aldrig mer att spruta honom.:(
 
Sv: Pencillin chock !!!

Usch, vad hemskt.
Har fått använda pencilin ett par gånger men dock aldrig sprutat själv och det är jag glad över.

Det låter som en fruktansvärd upplevelse.

Är det alltså något i pencilinet som gör att de får dessa chocker? Det låter som att andra alternativ vore bra.

Hoppas allt löser sig för er.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Ja då finns det alltså hästar som chockar första dagen uppenbart,
jag hade inte synligt blod alls på någon av dem med kraftig chock, han i fredags var jag ju överdrivet kontrollerande iom förvarningen på onsdagen mkt långsam insprutning för att inte få för stort tryck, aspirerade gånger flera hela sprutan igenom, inte en droppe blod vid utdragningen av sprutan. Dessutom tog det ju en liten stund iom att jag han ta av grimman gå ur boxen gå över stallgången och börja öppna nästa boxdörr innan han började chocka. Så det jag själv funderat på iom att den sedan dessutom höll på så länge är att pencillinet har gett sådant tryck i muskeln att något kärl gått sönder när han rörde på halsen och där har sedan det sipprat in succesivt och att det var därför det höll på så himla länge också just för att det stadigt sipprade in mer.
En förklaring till att det ofta händer en bit in i kuren kan ju vara att de då är ganska sönderstuckna, även om man försöker hålla sig på viss distans från tidigare stick så hamnar ju pencillinet i närheten av de gamla "sticksåren". På inrådan från vet så riktar jag inte längre bara om nålen när jag ger stor dos (40ml) utan sticker numera om helt i annan muskel just för att inte skapa så stort tryck i samma muskel, detta gör ju iofs då att man sticker sönder dem mer iom att det blir två stick varje dag. Denna häst är det faktiskt första gången jag gjort det på (är några år sedan han sist fick pc innan denna gång).
 
Sv: Pencillin chock !!!

Ja då finns det alltså hästar som chockar första dagen uppenbart,
jag hade inte synligt blod alls på någon av dem med kraftig chock, han i fredags var jag ju överdrivet kontrollerande iom förvarningen på onsdagen mkt långsam insprutning för att inte få för stort tryck, aspirerade gånger flera hela sprutan igenom, inte en droppe blod vid utdragningen av sprutan. Dessutom tog det ju en liten stund iom att jag han ta av grimman gå ur boxen gå över stallgången och börja öppna nästa boxdörr innan han började chocka. Så det jag själv funderat på iom att den sedan dessutom höll på så länge är att pencillinet har gett sådant tryck i muskeln att något kärl gått sönder när han rörde på halsen och där har sedan det sipprat in succesivt och att det var därför det höll på så himla länge också just för att det stadigt sipprade in mer.
En förklaring till att det ofta händer en bit in i kuren kan ju vara att de då är ganska sönderstuckna, även om man försöker hålla sig på viss distans från tidigare stick så hamnar ju pencillinet i närheten av de gamla "sticksåren". På inrådan från vet så riktar jag inte längre bara om nålen när jag ger stor dos (40ml) utan sticker numera om helt i annan muskel just för att inte skapa så stort tryck i samma muskel, detta gör ju iofs då att man sticker sönder dem mer iom att det blir två stick varje dag. Denna häst är det faktiskt första gången jag gjort det på (är några år sedan han sist fick pc innan denna gång).
Nu är ju jag inte så jätteinne inom penicillinet, men skulle man inte kunna minska risken för chock (om din teori vad gäller sönderstickning) genom att alltid använda sig av de fyra bra muskeldelarna för IM; hals båda sidor och bakdel båda sidor. Då har man ju under en kur uppehåll på ca 3 dagar innan man kommer tillbaka till samma ställe igen. Eller? Det är ju redan välkänt faktum att man bör sticka varannan dag på de olika halssidorna.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Problemet är ju om man som de nyare råden säger skall dela injektionen på två ställen varje dag till stora hästar som pga sin vikt får stor dos. Innan körde jag alltid varannan dag på halssidorna nu har jag satt 20 ml i var sida varje dag men försökt att hålla ett mönster i var jag sticker för att få så mkt distans mellan stickställena från ena dagen till den andra.
Gumpen fick jag lära mig den hårda vägen är inte alltid så bra går mkt nerver där lyckades träffa en sådan på min ena fölis som vi gav upp med att vaccinera i halsen då hon bara reste sig utan vi satte helt enkelt sprutan i häcken på henne hoppade undan när hon slog sedan var det bara att gå fram och spruta i bara det att naturligtvis hade vi träffat en nerv så hon rörde sig mkt lustigt i 3 veckor framåt på ena bakbenet, har man otur kan man tydligen skada en nerv permanent och det skulle ju inte precis vara någon höjdare så gumpen skall man nog bara använda i undantagsfall (som vi ansåg detta vara just då). Det man också skall betänka var att vi lyckades skada denna nerv med en liten tunn vaccinnål, borde vara ännu större risk att man gör det med en tjock längre pc kanyl.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Ajdå. det lät ju inte så bra med häckens nerver alltså. Annars hade det väl egentligen kunnat funka?
 
Sv: Pencillin chock !!!

Inget blod när jag satte in kanylen, inget när jag aspirerade men när jag tog bort kanylen kom det blod o sen chockade hästen.
PL

Exakt så gick det till enda gången en häst chockat för mig. Verkar precis som om man perforerar ett kärl på "vägen in" men blodet hålls undan av sprutan. När man sen drar ut kommer pct i kontakt med blodet. Har i flera år efter det funderat på hur man ska kunna undvika detta. Några tips?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 500
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 442
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 958
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp