Pencillin chock !!!

gylle

Trådstartare
Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag förvarning på den i förrgår, då svängde han huvudet mitt i sprutan jag slutade naturligtvis att spruta direkt när han rörde sig och aspirerade igen innan jag skulle fortsätta men se då hade kanylen gått in i ett stort kärl och blodet strömmade in vid aspireringen vilket gjorde att jag då valde att avsluta då jag bara hade 7 ml kvar av 40ml dos och som sagt hela sprutan blev ju indränkt med blod vilket gjorde det hopplöst att ha hundra koll vid nytt stick varpå jag avstod det. Han inte ens ur boxen förrän han började rulla med ögonen fnysa och stå och stampa, jaha nu chockar han tänkte jag, som tur var blev det inte mkt av det utan de la sig snabbt igen.

Sitsen jag sitter i är att vi fått problem med riktigt aggresiva betahemalyserande streptokocker i knepiga muggliknande sår. Jag förlorade min gamling i augusti med samma start symtom (som sedan drabbades av andra saker som gjorde att vi fick ge upp). Gamlingen behandlades med sulfa (pga tidigare kraftig pencillinchock) samt utvärtes med streptocillin och i slutet med intravenösa tetracyklininjektioner som en sista utväg, utan att något av det hjälpte. När vi nu fick odlingssvaret på denna valacken som fått liknande sår på benet, så ser de inte så svårbekämpade ut vad gäller resistens på papret dock ser man en stegring av motståndskraften på både sulfa och tetracyklin = det vi behandlade gamlingen med därav föll vårt val att bekämpa det med pencillin istället. Det som gör att vi har vissa aningar om problem är att på pappret skall dessa gynnare vara känsliga för streptocillin i verkligheten är de inte alls det utan förvärras istället om man smörjer in med streptocillin känns som man tvärtom bara retar igång dem och såren blir mkt värre (vi har provat även på denna men fick precis som på gamlingen bara ett förvärrat tillstånd).

Så igår hade jag sådan superångest iom att han fått denna förvarning på chock skulle jag våga spruta klart kuren ? Med tanken på hur det slutade för gamlingen och med tanken på att jag faktiskt har sett en antydan till förbättring redan efter 2 doser så kändes det som att jag verkligen ville få i honom denna kur. Hårt draget så gick mitt resonemang att vill det sig illa så att det går vidare som på gamlingen (vi vet tyvärr inte om övriga symtom hängde ihop med "mugg"såret eller han drabbades av det för att han var nedsatt av något annat typ tumör eller dylikt) så förlorar vi honom ändå sannolikheten att han faktiskt chockar igen ordentligt är inte så stor. Efter mkt ångest bestämde jag mig för att spruta honom igen. Det var med rejäl ångest jag gick ut och satte sprutan och allt gick bra (snacka om att adrenalinet varit på topp kände jag efteråt i benen rena spagettin). Så när det var dags för sista omgången idag så var jag faktiskt inte alls nervös utan vadå han tålde ju faktiskt det igår.
Sätter spruta 1 allt går bra, sticker om för spruta två inga problem, aspirerar gånger flera och sprutar extremt sakta, inte en droppe blod ens när sprutan dras ut. Tar av honom grimman och går ur boxen öppnar precis boxdörren hos en annan jag skall ta ut när jag ser i ögonvrån hur han jag sprutat börjar krumma i halsen rulla med ögonen för att i nästan sekund försöka gå och då rasar ihop, neeeeej heeelvete, kommer upp igen och börjar stå och trumpetfnysa försöker gå igen och jag ser nu att han inte har någon styrsel alls över kroppen utan han håller på att trilla igen, kastar mig bort och mörklägger hela stallet, och det bara fortsätter man ser med hjälp av det lilla ljus som sipprar in från ytterbelysningen hur hjärtat rusar hur ögonen rullar och hur han får något liknande kramper i ryggen och det håller på i evigheter har tyvärr haft chocker tidigare på andra hästar genom åren men ingen som hållt på så länge, är nästan övertygad om att det handlar om ett punkterat kärl som pencillinet läcker in i efterhand iom att det aldrig slutade, stod där och undrade hur länge hjärtat skulle palla, var ganska övertygad om att vi skulle förlora honom. Provade ett par gånger att tända när det verkade som att det var över men ljuset fick honom att sätta igång igen. Till slut efter vad som kändes som minst sagt en evighet så släppte det (var iofs också länge ca 45 minuter höll han på visade det sig sedan när jag kollade klockan). Vilken lättnad jag sjönk ihop ute på bänken och benen bara skakade, en sak kan jag säga det var SISTA gången jag sprutade en häst med pencillin så länge det jävla prokainet finns i. Det var den andra riktigt kraftiga chock jag genomlidit (den första hade gamlingen för 12 år sedan) och aldrig att jag vill uppleva det igen.
Nu får de fan ta mig se till att få fram något annat preparat utan prokain man kan behandla dem med, tills dess får det bli sulfa eller så får vet sköta intravenösa injektioner för jag har fått nog, en gång till har man inte turen att de överlever så jag skall inte ge det chansen att bli tredje gången gillt.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Vi ger alltid våra pasta. Vi vill inte vara med om en chock till. Hua mig.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Jag har full förståelse för dig då jag själv varit med om 3 PC-chocker på penicillinprokain på mina egna hästar. Det är en helt vidrig upplevelse som man nog bara kan förstå om man upplevt det själv.

Jag hade lovat mig själv efter den andra "chocken" att aldrig mer men kom sedan i en liknande situtation förra sommaren att det inte fanns så mycket annat val. Dessutom hade den förra chockupplevelsen (hos mig) börjat släppa lite. 5 dagars injektioner gick bra men på den 6:e dagen hann jag knappt börja spruta förrän det började. Hästen ramlade ihop på sidan i epilepsi-liknande kramper som höll på en lång stund, reste sig sedan och kastade sig in i boxväggarna , ramlade rakt över rygg och slog huvudet i väggen med otäcka smällar. Detta höll på en lång stund och jag trodde aldrig hon skulle överleva. Som tur var hade jag varit förutseende och tagit över hennes 1 månaders fölunge i boxen bredvid annars hade den varit krossad och död. Jag hade placerat mig själv precis vid boxdörren så jag hann ut. Risken att jag fått hästen över mig hade nog varit 100% om jag stått på andra sidan... Så snabbt gick det. En snabb frustning sedan for hon okontrollerat omkull och började krampa

Stoet överlevde mirakulöst om än med en del skador.

NU kommer jag verkligen ALDRIG mer använda Penicillinprokain. Om Trimetoprimsulfa ej hjälper får det bli kanyl och IV Penicillininjektioner ( alt. Gentamicin Tetracyklin eller vad som helst...)

Om ALLA veterinärer verkligen anmälde alla fall med penicillinprokainchock på häst till läkemedelsverket som biverkning så skulle det nog redan vara förbjudet att använda. Tyvärr så anmäls bara en bråkdel. Det verkar som om många tänker att det är en så känd biverkning så det behöver ju inte anmälas.....

Hur som helst så finns det nog få läkemedel som fortfarande är godkända och ger så allvarliga biverkningar som detta.
Att det dessutom får lämnas ut till hästägare att spruta själv är också en gåta. Ofta ges heller inte några ordentliga instruktiner eller varningar före.

SE NU TILL ATT DIN HÄSTS CHOCK ANMÄLS!!!!
 
Sv: Pencillin chock !!!

Oj vad länge den chocken höll i! Vidriga minuter att vänta.

Jag har också sprutat min dåvarande 1½ åring till chock och det var första gången jag var med om det. Tack och lov gick det bra.

Framförallt unghästar vågar jag mig aldrig på att spruta igen och förmodligen inte någon annan heller.

Hoppas nu att det reder sig med din häst i alla fall, utan penicillin.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Ja fy f-n!:eek: Det här är ju skräcken!:eek:

Förr om åren sprutade jag glatt alla inackorderingshästar som ägarna av olika skäl inte ville spruta, det gör jag inte längre.

Jag har som tur är, än så länge sluppit en allvarlig chock, men har bekanta med din upplevesle, jag fick en liten reaktion på mitt ena sto i somras och avbröt då behandlingen och körde upp henne och föl till ultuna där hon sattes på intravenöst istället i 2 veckor. Det kostade mig skjortan( För. bolaget tog inte behandlingen) men det kändes som det enda rätta då jag aldrig skulle förlåtit mig själv om det gått galet.

Jag fasar varje gång när någon av mina behöver pencellin och avstår in i det längsta men jag kan inte heller förstå varför man inte kunnat lösa problemet med proakinet. Som jag sa till veterinären så hade jag gladeligen sprutat ett antal gånger per dag istället mot att slippa risken för proainchock.

Men snälla du rapportera din chock, håller med i det som sägs , skulle alla rapportera hade det nog funnits ett alternativ vid det här laget.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Fy vad läskigt! Tur att det gick förhållandevis bra och hoppas att pollen blir bra.

Själv har jag det delikata problemet att min häst inte tål penicillin som sprutas in i muskeln och hon tål heller inte sulfa, så då finns det ju bara ett alternativ.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Lider med dig:eek: Sådana cocker är inte kul, än mindre om man är själv i stallet... Hoppas pållen blir bra! Som tidigare nämnt, anmäl chocken så vi kommer vidare i den här frågan om får fram nya säkrare metoder;) Lycka till från en som ALDRIG sprutar längre...:smirk:
 
Sv: Pencillin chock !!!

Fy vad läskigt:crazy: ,hoppas pållen blir bra ändå.

Ja nog är det läskigt när man står där, man är så hjälplös iom att man inte kan göra ett skit för att hjälpa dem utan det är bara att stå där och vänta och försöka få kontakt och lugna dem med rösten och hoppas att det skall sluta lyckligt.
Han har öppen stenvägg i sin box så att det enda man i alla fall kunde göra var att stå där och försöka hålla honom borta därifrån när han kastade sig vilt omkring en chockande häst hängande fast mitt över en stenvägg ut i stallgången hade ju inte precis varit någon höjdare.

Ja mer pencillin blir det inte för hans del inte im i alla fall, så vi får hoppas att vi hunnit ta kål på de där förbaskade bakterierna med denna kuren så att det vänder på rätt håll nu.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Nej, jag har också svårt att fatta att det får fortsätta att sprutas av hästägare, och framför allt att det delas ut så frikostigt även till okunniga och med i stort sett inga instruktioner.
Man undrar ju lite om det skall behöva hända en dödsolycka (och då menar jag inte häst utan att någon okunnig hamnar ivägen för en chockande häst) för att det skall hända något.
Första gången för ca 20 år sedan jag sprutade en häst då fick jag i stort sett inga instruktioner alls, stick hästen rakt in i halsen och spruta in var det jag fick höra, inga varningar om vad som kunde hända eller liknande, inte ett ljud om att man skulle kolla så man inte hamnade i blodet.
Den gången satte dock starkt minne i mig, hästen var rejält spruträdd, uppbunden i gången hade jag henne bara att komma nära med sprutan var en kamp, lyckas till slut få dit sprutan och börjar spruta (naturligtvis helt utan att kolla blod eller dylikt) och hästen exploderar reser sig och slår runt i stallgången och blir liggande fast på tvären i gången och slår vilt omkring sig, får som tur var tag i ett av grimskaften som satt i grimman och lyckas på avstånd dra henne liggande på rygg så att hon kan resa sig. Jag trodde ju då bara att hon rest sig för att hon inte tyckte om sprutan och vågade inte spruta henne igen pga att hon var så besvärlig, först länge efter blev jag klok på att hon nog fått en pencillin chock jag viste ju inte ens då att de kunde få det.
Hur fasiken kunde en veterinär lämna ut detta utan att informera alls, det skrämmande är inte att det hände då för 20 år sedan utan att det fortfarande går likadant till 20 år senare.
Jag vet okunniga hästägare som utan att få i stort sett några som hellst instruktioner får pencillin med sig hem att spruta med.

Och hur svårt kan det egentligen vara att få fram något annat innehåll än prokainet, vist att det är svårt att hitta något annat så att det funkar att bara spruta en gång om dagen, men med ett harmlösare medel så hade nog med glädje många sprutat x flera per dag.
 
Sv: Pencillin chock !!!

Oj vad länge den chocken höll i! Vidriga minuter att vänta.

Jag har också sprutat min dåvarande 1½ åring till chock och det var första gången jag var med om det. Tack och lov gick det bra.

Framförallt unghästar vågar jag mig aldrig på att spruta igen och förmodligen inte någon annan heller.

Hoppas nu att det reder sig med din häst i alla fall, utan penicillin.

Ja den höll på länge, som jag skrev ovan gissar jag att ett kärl sprukit i muskeln pc var insprutat och därför fortsatte att läcka in i blodet, någon annan förklaring kan jag inte komma på till varför det satt i så länge. Kändes verkligen som en evighet när man stod där och just denna känslan att det kunde handla om att det fortsatte att komma in nytt i blodet, gjorde ju också att man undrade hur mkt klarar han.
Praktisk som jag alltid är i akutsituationer (vårdutbildad) så han jag tom stå och fundera på hur fasiken får vi ut honom om han dör i boxen (murade väggar med endast dörröppningen mot stallgången som tänkbar väg ut) hmmm hur lång tid tar det innan likstelhet sätter in på en häst = hur lång tid har vi på oss att dra ut honom, verkligen bisarra tankar som inte fick en att må bättre precis, bara att konstatera att i akutsituationer förvandlas jag till en praktiker totalt utan känslor (de kommer efteråt), var likadant när jag krossade ansiktet och ändå dirigerade alla vad de skulle göra där jag låg. Ställde dessutom diagnos på mig själv för att lugna de hysteriska människorna ;) men vadå jag kände ju själv att kindbenet small av bla och det var ju inget att vara hysterisk över utan det var ju bättre att de såg till att få allt ordnat med hästarna odyl :cool:
 
Sv: Pencillin chock !!!

Usch vad hemskt!!!

Jag fattar inte att man fortfarande delegerar sprutning till hästägaren när det har poteniselt dödliga biverkningar... :crazy:

Din häst hade tur som fortfarande lever... :(

Själv vägrar jag spruta penicillin (dessutom är ena hästen spruträdd..), dom får bara pasta...
 
Sv: Pencillin chock !!!

Ja den höll på länge, som jag skrev ovan gissar jag att ett kärl sprukit i muskeln pc var insprutat och därför fortsatte att läcka in i blodet, någon annan förklaring kan jag inte komma på till varför det satt i så länge. Kändes verkligen som en evighet när man stod där och just denna känslan att det kunde handla om att det fortsatte att komma in nytt i blodet, gjorde ju också att man undrade hur mkt klarar han.
Praktisk som jag alltid är i akutsituationer (vårdutbildad) så han jag tom stå och fundera på hur fasiken får vi ut honom om han dör i boxen (murade väggar med endast dörröppningen mot stallgången som tänkbar väg ut) hmmm hur lång tid tar det innan likstelhet sätter in på en häst = hur lång tid har vi på oss att dra ut honom, verkligen bisarra tankar som inte fick en att må bättre precis, bara att konstatera att i akutsituationer förvandlas jag till en praktiker totalt utan känslor (de kommer efteråt), var likadant när jag krossade ansiktet och ändå dirigerade alla vad de skulle göra där jag låg. Ställde dessutom diagnos på mig själv för att lugna de hysteriska människorna ;) men vadå jag kände ju själv att kindbenet small av bla och det var ju inget att vara hysterisk över utan det var ju bättre att de såg till att få allt ordnat med hästarna odyl :cool:

Förlåt om jag fnissar lite... men det är ju typiskt att man ska behöva lugna sin omgivning när man ligger ner för räkning själv... Men jag är nog likadan själv när jag lyckats göra illa mej ordentlig. Jag vet ju exakt hur det känns, Lugnt och fint- undrar om jag ska köra in själv till sjukhuset? - nej det kanske är dumt med fingret av in till benet och blodet sprutande... -Jag ringer grannen:idea:
-Jo men hej! Du har inte lust att skjutsa in mej till stan? Jag har gjort mej illa lite...
Han blev lite chockad när jag kom ut och mötte upp på parkeringen med handen inlindad i blodig handduk.:p

Men för att bli lite alvarlig igen, så fy vad läskigt!:eek:
Har aldrig varit med om ngn häst som chockat (än...:crazy:)
Var senast i dag och sprutade kompisens hingst. Hon har inte behövt göra det själv på länge och kände sej lite ringrostig.

Jag aspirerar ofta och sprutar riktigt långsamt, riktar om kanylen då det är mkt som ska i. Men har alltid funderat över hur fort man måste hinna ut om dom skulle chocka? Men då kan det alltså komma efter en stund också?
Fy 17, undrar om det inte vore bättre att göra det i hage då, eller kanske inte, då kanske dom drar genom staketet och gör sej ännu mer illa...
Usch fy, hoppas jag slipper.

Skönt att det ändå gick bra med din.

Jeanette
 
Sv: Pencillin chock !!!

Har förresten också haft problem med riktigt jobbig mugg.
Har annars kört med Celeston valerat. Men det funkade inte alls förra året på 3-åringen. Vet skrev ut fucidin och betnovat med kinoform och inget funkade.
Tillslut tog jag min fina frisörmaskin och rakade benet, höll det lindat dygnet runt och hittade en salva, svart burk. Horsewise sårsalva tror jag den heter. Såldes förr på h**ks.

I år har det kommit igen... Har kör med salisylsyrevasilin för att få bort krustorna och hålla mjukt. Annars bara smörjt med horsewise salvan och peppar peppar, men det har inte alls blivit lika illa i år. nu är bara en ring av krustor kvar. Hoppas hästskrället utveklar egna antikroppar mot det så det inte blir något nästa år...
 
Sv: Pencillin chock !!!

Under 2005 och 2006 har endast 7 fall av penicillinchock på häst rapporterats in som läkemedelsbiverkning. Av dessa 7 fall dog 3 hästar och 4 fick kraftiga symptom men överlevde.

Det kan ju inte visa den sanna bilden då jag känner till minst 5 fall
bara runt om där jag bor under ett år......
 
Sv: Pencillin chock !!!

Det går inte att ersätta pc med pasta rätt av. Skulle man göra det fullt ut blir skadan i form av utebliven effekt större än nyttan.
Sen kan även sulfa ha biverkningar även om de inte är lika dramatiska.
PL
 
Sv: Pencillin chock !!!

När man läser här kan man få uppfattningen att var o varannan häst reagerar vilket inte är fallet, Själv har jag spruatat hästar i 25 år o sett en reaktion på pc o en på beviplex iv.
Vissa här verkar antingen ha en osannolik otur el fel teknik.
PL
 
Sv: Pencillin chock !!!

Nej det är helt säkert inte den sanna bilden men det är de okomplicerade fallen som inte rapporteras eftersom alla vet att det inte är en okänd biverkning.
PL
 
Sv: Pencillin chock !!!

Det där stämmer nog tyvärr inte. Jag känner till ett flertal allvarliga fall som inte rapporterats. Alla fall är ju egentligen potentiellt allvarliga, eller hur? Dessutom har man som veterinär egentligen skyldighet att anmäla alla läkemedelsbiverkningar.

Just biverkningar av Penicillinprokain på häst borde ju anmälas till 100% då det ju faktiskt kan orsaka dödsfall. Först vid fullständig biverkningsrapportering går det ju att få rätt uppfattning om hur stort problemet egentligen är.

Problemet med antibiotikabehandling av häst är ju dels att PC oftast är ett 1:a handspreparat samt att annan behandling än intramuskulärt PC kan vara svårt att lösa rent praktisk.

Att injektionsteknik mm spelar stor roll är ju helt klarlagt men absolut ej hela sanningen. Jag har yrkesmässigt sprutat hästar i många år men lyckades trots detta i kombination med en extrem noggrannhet vid både injektioner och hantering av läkemedlet (blanda, ej förvara för varmt eller kallt före inj. osv) få 3 st chocker på egna hästar under loppet av 5 år.
 
Sv: Pencillin chock !!!

uuuhhh tur att jag fick hippotrim pasta att ge min häst!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 508
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 444
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 958
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp