Pendelavstånd till skola

matildadahlgren

Trådstartare
Är det någon som pluggar/har pluggat och pendlar till skolan? Planen var att jag skulle plugga datavetenskap i min hemstad men av olika anledningar har jag börjat kika på andra program, men inom samma bransch. Nu har jag hittat ett program som verkar så himla kul och med goda möjligheter att plugga vidare efteråt. Problemet är bara att det är i Karlstad och jag bor i Västerås... Det är drygt 2h med bil, förmodligen längre med tåg om det är byten. Jag vill inte flytta dit.
Jag tänker att man kan plugga på tåget till och från skolan för att underlätta. Men hur jobbigt är det egentligen att pendla till skolan? Någon med erfarenhet? Tankar?

Tacksam för svar!

Jag pendlade Kristianstad - Malmö (10 mil) 3 ggr veckan under två år, oftast kollektivtrafik, tog ca 3 tim/dag om allt gick som det skulle. Skulle aldrig göra om det. Tågen var överfulla, mycket förseningar, inställda tåg osv. Jag kan nog räkna antal gånger jag lyckades plugga på båda händerna under dom två åren... Kolla upp hur det skulle gå att pendla, det är inte alltid kollektivtrafiken tajmar.

Är det någon som pluggar/har pluggat och pendlar till skolan? Planen var att jag skulle plugga datavetenskap i min hemstad men av olika anledningar har jag börjat kika på andra program, men inom samma bransch. Nu har jag hittat ett program som verkar så himla kul och med goda möjligheter att plugga vidare efteråt. Problemet är bara att det är i Karlstad och jag bor i Västerås... Det är drygt 2h med bil, förmodligen längre med tåg om det är byten. Jag vill inte flytta dit.
Jag tänker att man kan plugga på tåget till och från skolan för att underlätta. Men hur jobbigt är det egentligen att pendla till skolan? Någon med erfarenhet? Tankar?

Tacksam för svar!
Pluggat/pluggar i Göteborg och bor i Skövde, som Trott skrev innan så ska man nog inte räkna med att kunna plugga alla resor, då en del tider är helt överfulla med människor. Många tåg är sena så räkna inte heller med att bytena skulle fungera smidigt.. Men visst går det att pendla och plugga. :)

Tacksam för svar!

Verkar ta cirka tre timmar enkel resa med buss eller tåg, känns inte rimligt. Universitetet ligger dessutom en bit utanför centrum.

Går gör det väl men tänk om det är schema 8-16 flera dagar i veckan, grupparbeten etc. du kommer stressa ihjäl dig. Jag pendlade Västerås-Stockholm dörr till dörr tog det minst 1,5h var så sönderstressad efter ett år att jag inte kände att det var värt det. Visst hade jag inte hund eller häst så skulle det väl gå men det var ju inte bara en gång man fick stå hela tåg resan packade som sillar, eller stopp hit å dit.

Hur lång är utbildningen? Kan det inte vara värt det i ett par år för att få den utbildningen du vill ha?

Pluggade i 6 år
Tog minst 4 timmar per dag att pendla mellan Ödeborg-Vänersborg och sen Ödeborg-Trollhättan
Hade en liten, häst och sjuk sambo under stor del av tiden med
Inte konstigt att jag brakade senare i livet

Pluggade 1,5 år med 3 h pendel tor (16 mil enkel resa, till annat län). Inga byten men sällan problemfritt. Aldrig igen :cool: Plugga på Öresundståget var inte några problem för min del men det hände att jag fick stå upp 75% av resan rätt ofta. Om det inte blev ersättningsbuss istället vill säga men då blev resan dubbelt så lång istället.

Har 3 h pendling och det ger mig mellanåt ångest! Oftast är vi i skolan 10 gånger i månaden och det är väl okej men överskriver de det antalet är det inte roligt!
Hade en tanke om att plugga på tåget men blir aldrig så, dålig teckning, fulla tåg - myxket skönare att blunda lite. :angel:

Tacksam för svar!
Pendlar 1h åt varje håll till jobbet. Har pendlat till skolan förr men det var kortare sträckor.
Veckopendlade nästan på högskolan. Det var ca 2h, kanske lite mer. Jag hade aldrig pallat att pendla varje dag. Skulle säga att det går inte. Vad händer med pluggandet om det är stökiga barn på tåget? Någon som pratar för högt i sin telefon? Överfullt?
Med 4h pendling per dag, när ska du sova?

Jag hade aldrig gjort det...
Sedan beror det ju lite på hur mycket som är lektioner och hur mycket som är eget arbete.
Det finns ingen sån utbildning på distans tex? Då funkar det nog.

Tacksam för svar!
Jag pendlar till skolan, med bil tar det 1,5 h och med tåg och resorna till och från tåget så tar det 2 h. För mig funkar det även om det är drygt ibland, men vi har 1-3 dagar på plats, oftast 2 dagar i veckan vilket gör det överkomligt. Jag kan plugga på väg till skolan men hem kopplar jag oftast av.

Kolla hur mycket du ska vara på plats, Karlstad brukar även vara bra på distansutbildningar, kolla om den kursen du vill gå finns som det. Från Västerås går bus4u till Karlstad har jag för mig.

Jag har fem timmar pendling tur och retur. Jag försöker åka max tre-fyra dagar i veckan och plugga hemma istället. Jag kan nästan inte göra något på bussen, jag ser på serier istället. Jag trodde dock innan att jag skulle kunna nyttja tiden till att plugga, men jag vill ha lugnt runt mig för att kunna lära mig.

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta... 2
Svar
37
· Visningar
2 671
Senast: Sol
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 662
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Kära buke! Jag behöver era kloka råd... Kort sammanfattning; Jag har under det senaste 1,5 året arbetat inom ett område som jag...
Svar
7
· Visningar
1 391
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Jag går andra året på gymnasiet. Jag har alltid haft det lite kämpigt i skolan (om man nu ska kalla det så). Jag har haft väldigt lite... 2
Svar
22
· Visningar
2 510
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka