Pendlarparkering mellan Uppsala och Stockholm

Bukefalos 30 år!

Myrten

Trådstartare
Jag börjar jobba i Stockholm 1 september och till jag inte längre är en suspekt utlandssvensk i diverse instansers ögon och kan få en lägenhet kommer jag att pendla från Uppsala. Eller rättare sagt - lantligt utanför Uppsala. Det finns dock riktigt bra lokala kommunikationer, men ska jag vara i Stockholm till 9 måste jag ta en buss 6.36.

Eftersom jag verkligen inte är en morgonmänniska funderar jag på att i alla fall någon dag i veckan (jag kommer att pendla 2-3 dagar/vecka) ta bilen till lämplig infarts/pendlarparkering och sedan ta pendeln (eller tunnelbanan). Men jag har dålig koll! Testade med Stockholmparkerings AI-tjänst och den… tyckte jag skulle titta på kartan. Mmmm, det kunde jag ju räknat ut själv. Men när AI brister finns ju den riktiga intelligensen - nämligen Buke. Så - vad har ni för tips?

Jag ska ta mig från Uppsala till Karlaplan/Östermalmstorg. Tidigare har jag ibland använt infartsparkering i Väsby och tagit pendeln. På den tiden Täby galopp fanns och jag skulle på kvällslöp körde jag dit och tog Roslagsbanan. Finns det fortfarande parkeringsmöjligheter på dessa ställen? Kostnad?

Övriga infartsparkeringar? Jag vet att jag någon gång stått i Häggvik och kanske Norrviken, men minns dem som rätt små. Det måste vara någon rejäl parkering där det är lätt att få plats. Annars kan jag ju lika gärna ta den där 6.36-bussen. Andra alterantiv?

Förhoppningsvis finns det bukefalister med koll. Det brukar det finnas oavsett ämne.

Pendlarparkeringen i Knivsta brukar vara ok att få plats på framåt 8.30-9 i varje fall. Men den har dagspris, tror det var 20:- sist jag åkte. Kanske därför det finns plats 😊

Pendlarparkeringen i Knivsta brukar vara ok att få plats på framåt 8.30-9 i varje fall. Men den har dagspris, tror det var 20:- sist jag åkte. Kanske därför det finns plats 😊
Är dock på fel sida länsgränsen, så det blir kombinationskort för både SL och UL.

Märsta har kanske fortfarande en gratisparkering, om man vill gå en handfull hundra metrar. Vanliga pendlarparkeringen tar betalt se'n länge.

Jag börjar jobba i Stockholm 1 september och till jag inte längre är en suspekt utlandssvensk i diverse instansers ögon och kan få en lägenhet kommer jag att pendla från Uppsala. Eller rättare sagt - lantligt utanför Uppsala. Det finns dock riktigt bra lokala kommunikationer, men ska jag vara i Stockholm till 9 måste jag ta en buss 6.36.

Eftersom jag verkligen inte är en morgonmänniska funderar jag på att i alla fall någon dag i veckan (jag kommer att pendla 2-3 dagar/vecka) ta bilen till lämplig infarts/pendlarparkering och sedan ta pendeln (eller tunnelbanan). Men jag har dålig koll! Testade med Stockholmparkerings AI-tjänst och den… tyckte jag skulle titta på kartan. Mmmm, det kunde jag ju räknat ut själv. Men när AI brister finns ju den riktiga intelligensen - nämligen Buke. Så - vad har ni för tips?

Jag ska ta mig från Uppsala till Karlaplan/Östermalmstorg. Tidigare har jag ibland använt infartsparkering i Väsby och tagit pendeln. På den tiden Täby galopp fanns och jag skulle på kvällslöp körde jag dit och tog Roslagsbanan. Finns det fortfarande parkeringsmöjligheter på dessa ställen? Kostnad?

Övriga infartsparkeringar? Jag vet att jag någon gång stått i Häggvik och kanske Norrviken, men minns dem som rätt små. Det måste vara någon rejäl parkering där det är lätt att få plats. Annars kan jag ju lika gärna ta den där 6.36-bussen. Andra alterantiv?

Förhoppningsvis finns det bukefalister med koll. Det brukar det finnas oavsett ämne.
Angående kostnad så verkar de flesta (alla?) pendlarparkeringar nu kosta 20kr per 12 timmarsperiod (Bro och Bålsta är fortfarande gratis men det hjälper ju inte dig).

Tack för tips!

Lite övrig info:

Länsgränsen spelar ingen roll. Jag kommer inte att köra varje dag, så jag behöver UL/SL-kort alt Movingo oavsett. Knivsta är kanske ett bra alternativ med tanke på att det går att ta Mälartåg där. Det blir förmodligen kortast restid.

20 kr/12 timmar känns väldigt rimligt! Jag antar att man kan parkera med app så att det går att justera tiden på avstånd.

Tack för tips!

Lite övrig info:

Länsgränsen spelar ingen roll. Jag kommer inte att köra varje dag, så jag behöver UL/SL-kort alt Movingo oavsett. Knivsta är kanske ett bra alternativ med tanke på att det går att ta Mälartåg där. Det blir förmodligen kortast restid.

20 kr/12 timmar känns väldigt rimligt! Jag antar att man kan parkera med app så att det går att justera tiden på avstånd.
Tror att det är 20kr oavsett om du står 2h eller 12. Men att du inte får stå mer än 12h åt gången. Så borde väl vara att man bara köper en biljett så gäller den 12h.
Fungerar iaf så i min stad på pendlarparkering, men vi har 24h
Med reservation för att jag aldrig parkerar på infartsparkering ar med avgift i SL området själv längre och kan ha missförstått något.

Utförligare information brukar finnas på de olika kommunernas hemsidor. Googla till exempel infartsparkering Märsta så får du upp Sigtuna kommuns sida med info bland träffarna.

Nu var det länge sen jag var tvungen att frekvent köra e4 eller e18 i rusningstrafik och den (inte längre så nya) länken över Sollentuna till Vallentuna/täby är ju klart smidigare än när jag ofta behövde ta mig den sträckan, men Täby galopp och Roslagsbanan känns bökigt spontant i morgontrafiken från Uppsala. Även om du sen har lite kortare gångavstånd från östra så är det ju inte så mycket närmare än nya stationen vid Odenplan och du tar pendeln. Ni som är mer vana stockholmare nuförtiden, hur många tåg går hela vägen till Uppsala och hur många vänder i Märsta? Sånt kan ju också spela in. Såg att du nämnde mälartåg, de är ju mycket trevligare även om det kostar mer, kan du jobba på tåget så kan ju det var värt det i tid, isåfall är ju Knivsta bra. Däremot missar du ju möjligheten att hoppa av vid Odenplan, är ju inte jättelångt att gå från centralen heller iofs.

Liknande trådar

• Svårt att lösa tillfälligt boende i Stockholm?
  • Parkering/pendling Stockholm
  • Var ska jag bo i Stockholm län?
  • Flytta?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka