Hatar det. Tycker pendling bara stjäl min tid och gör mig oflexibel. I framtiden vill jag bo centralt som fan och jobba centralt som fan så jag slipper slösa tid på att bara åka till och från jobbet.
Är hjärtligt less på pendling, har gjort det i 7,5 år nu.
Tar tiiid, är jobbigt och kostar.....
 
Kostnaden är jäkligt sur kan jag tycka :mad: Några tusen i soppa varje månad som kunde gått till nått roligare +att jag vill köra stort och säkert OM något skulle hända.
 
Jag har 3 mil till jobbet och det räknas nog till pendling i andra delar av landet, här är det ett rätt normalt avstånd :) Kör bil eftersom allmänna kommunikationer inte existerar, det bor skolbarn i nästa by så skolbussen passerar vår by under terminerna annars hade inte ens den funnits. Jag bodde tidigare 7km från jobbet och det var lite för nära faktiskt, nu är det jätteskönt att köra 25min och låta jobbet landa. Tidigare var jag ibland tvungen att sitta och tomstirra framför mig när jag kom hem innan jag kunde göra annat :)

Sambon veckopendlar och trivs helt okej med det. Han är ju inte den enda från kusten som pendlar upp till gruvorna om man säger så. Lite tråkigt på vintern när jag får sköta all snöskottning själv varannan vecka :)
 
Jag och min sambo flyttar om 1,5 månad, då får vi 2,2 mil in till stan - jag jobbar i centrum och min sambo är snickare och jobbar där företaget har sina byggen (överallt i hela stan alltså).

Har tidigare haft 3,5 mil enkel väg till jobbet, och himmel så skönt jag tyckte det var att sitta och köra den där stunden före och efter jobbet, jag hinner rensa huvudet både före och efter, helt perfekt! Min sambo hade tidigare 6 mil enkel väg, det enda han tyckte va jobbigt var att betala bensinräkningen varje månad, och 12 mil om dagen blir ju lite dyrt..
 
Jag har "bara" c:a 30 min bilresa till jobbet och det är väl ok, men jag hade hellre sett att jag haft möjlighet att utnyttja tiden till något vettigt (läsa, maila, vila, etc) istället för att sitta bakom en ratt. Tyvärr börjar jag jobba innan första bussen går på morgonen, så det funkar inte jättebra att åka kollektivt.
 
Jag pendlar fem dagar i veckan och tycker det är väldigt stressande när tågen strular, vilket det känns som de gör var och varannan dag. Hör jag utroparrösten säga "signalfel" en gång till innan semestern så kräker jag. Jobbar dock i en storstad och vill inte bo i en storstad, så då är det pendling som gäller. Men jag hatar Skånetrafiken och vill egentligen inte ge dem ett öre.
 
Är det verkligen så konstigt att gilla pendling?

Jag bor på landet på somrarna, och då pendlar jag med pendeltåg. Buss eller bil till pendeln (tar ca tio minuter), sedan ca 25 minuter på tåget, och så tar det ca tio minuter att gå till jobbet från pendeln.

Jag föredrar KLART att åka pendeltåg framför att ta bilen hela vägen! Pendeltåget ger en helt annan avkoppling, jag kan läsa, slösurfa eller bara sitta och halvsova eller tänka.

Men det tar ju tid.

Å andra sidan tar det nästan samma tid från lägenheten i stan till jobbet också, fast då promenerar jag oftast. Det tar väl ca 40 minuter, enkel väg. Då både bor och jobbar jag ganska centralt. Så egentligen tar inte pendlingen från landet mer tid än promenaderna.
 
Det är ju inget självändamål med pendling utan snarare ett nödvändigt ont. Dock så uppväger fördelarna av att a) få bo på landet och b) få ha det jobb jag vill, som inte existerar på annat sätt/håll än i staden, så jag skulle aldrig någonsin byta ner mig på någon av de punkterna för att slippa pendla.

Tycker också att bilpendling suger totalt av många skäl (miljö + ekonomi + trafikolyckor + bilköer + vägarbeten + att man är bunden till att just köra bil och inte kan koppla av), men det funkar för att ta mig till närmaste tågstation och pågatågen därifrån. Och just för närvarande är jag ändå ganska nöjd med Skånetrafiken, reser nästan jämt med pågatågen som jag tycker håller tiderna okej. :) Har cirka 45 minuter dörr till dörr varav 15 bil och resten tåg + promenad. Tågresan är lagom för att hinna slösurfa, läsa morgontidningen, lösa ett sudoku eller något sådant och det är ju en acceptabel halvhalt under dagen.

Har periodvis försökt att ställa bilen helt och bara förlita mig på kollektivtrafiken, men tyvärr överstiger det ganska snabbt smärtgränsen i tid och byten med kombinationen cykel - buss - tåg. Plus att irritationsmomentet snabbt blir :rage::rage::rage: om tåget är försenat så att man därmed missar anslutningsbussen och får vänta en halvtimme till när man bara är hungrig och vill HEM. Fina dagar funkar cykelpendling hela vägen till tåget, den varianten gillar jag då det både är avkopplande och motion under tiden man förflyttar sig, men det är ju inte lika lockande en mörk februarimorgon i snö och snålblåst.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 218
Senast: gul_zebra
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 375
Senast: scrubs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp