Det är ju inget självändamål med pendling utan snarare ett nödvändigt ont. Dock så uppväger fördelarna av att a) få bo på landet och b) få ha det jobb jag vill, som inte existerar på annat sätt/håll än i staden, så jag skulle aldrig någonsin byta ner mig på någon av de punkterna för att slippa pendla.
Tycker också att bilpendling suger totalt av många skäl (miljö + ekonomi + trafikolyckor + bilköer + vägarbeten + att man är bunden till att just köra bil och inte kan koppla av), men det funkar för att ta mig till närmaste tågstation och pågatågen därifrån. Och just för närvarande är jag ändå ganska nöjd med Skånetrafiken, reser nästan jämt med pågatågen som jag tycker håller tiderna okej.

Har cirka 45 minuter dörr till dörr varav 15 bil och resten tåg + promenad. Tågresan är lagom för att hinna slösurfa, läsa morgontidningen, lösa ett sudoku eller något sådant och det är ju en acceptabel halvhalt under dagen.
Har periodvis försökt att ställa bilen helt och bara förlita mig på kollektivtrafiken, men tyvärr överstiger det ganska snabbt smärtgränsen i tid och byten med kombinationen cykel - buss - tåg. Plus att irritationsmomentet snabbt blir

om tåget är försenat så att man därmed missar anslutningsbussen och får vänta en halvtimme till när man bara är hungrig och vill HEM. Fina dagar funkar cykelpendling hela vägen till tåget, den varianten gillar jag då det både är avkopplande och motion under tiden man förflyttar sig, men det är ju inte lika lockande en mörk februarimorgon i snö och snålblåst.