Jag har jobbat ihop nästan alla pengar jag har. Jag betalar således skatt och jag skänker pengar till välgörande ändamål. Så jag ber inte om ursäkt för att jag har det rätt bra.
MEN ändå gör det ont att se klyftorna som finns trots att vi ska leva i ett bra land.
Vad tror ni behövs för att de ska bli mindre?

Jag tror att klyftorna i stället kommer att öka än mer under kommande år och det är bekymmersamt. Men vi är för många människor för jordens resurser, och med ändrat klimat så blir resurserna varken större eller stabilare i tillgång. Och ska ekvationen då på något sätt gå ihop så lär bekvämlighet och överflöd behöva minska för många/alla som lever med "västvärldsstandard".

Och då är det ju de med mest resurser som kan och kommer att klamra sig fast vid sin livsstil längst, de som har råd att lägga mer pengar för att ta sig runt inskränkningar genom solceller på taket eller liknande, laddstolpar och elbilar och annat. Investeringar som på lång sikt minskar kostnader, och som samtidigt gör att man kan behålla ungefär samma levnadsstandard.

Medan de som redan har det knapert och inte kan göra sådana investeringar nu direkt dras ner ännu hårdare av höga elräkningar och bensinpriser, som gör det ännu svårare att spara ihop till något annat. Och då blir valet bara höjda kostnader eller sänkt levnadsstandard eller i värsta fall båda delarna.
 
Jag tror att klyftorna i stället kommer att öka än mer under kommande år och det är bekymmersamt. Men vi är för många människor för jordens resurser, och med ändrat klimat så blir resurserna varken större eller stabilare i tillgång. Och ska ekvationen då på något sätt gå ihop så lär bekvämlighet och överflöd behöva minska för många/alla som lever med "västvärldsstandard".

Och då är det ju de med mest resurser som kan och kommer att klamra sig fast vid sin livsstil längst, de som har råd att lägga mer pengar för att ta sig runt inskränkningar genom solceller på taket eller liknande, laddstolpar och elbilar och annat. Investeringar som på lång sikt minskar kostnader, och som samtidigt gör att man kan behålla ungefär samma levnadsstandard.

Medan de som redan har det knapert och inte kan göra sådana investeringar nu direkt dras ner ännu hårdare av höga elräkningar och bensinpriser, som gör det ännu svårare att spara ihop till något annat. Och då blir valet bara höjda kostnader eller sänkt levnadsstandard eller i värsta fall båda delarna.
För oss i den här ganska välbärgade delen av världen är det nog ett bekymmer att många inte förmår att planera långsiktigt.
Hur kan jag lägga upp mitt liv så jag kan ha det bra länge.

Jag tror att jag har fått mycket med mig från föräldrar som upplevt svält och krig. Att aldrig förutsättas att livet bara rullar på utan eftertanke.
 
Hade jag haft hela min lön hade jag haft det toppen
Nu lever jag på existensminimum för resten av mitt liv.
Egentligen hade jag haft bättre om jag levt på bidrag.
Men jag älskar att arbeta så
Det känns inte rimligt att man ska behöva leva på existensminimum hela livet ut 😪
I sådana fall förstår jag folk som jobbar svart :/
 
För mig är pengar viktigt utan dom kan jag inte leva, dvs inget tak över huvudet eller mat på bordet.
Vad jag tänker kring användandet, ett måste till nödvändiga saker för att överleva.
Kring annat är det upp till var och en vad man väljer att lägga dom på då.

Skillnaden på ekonomisk och snål i min värld är att den som är ekonomisk sparar in pengar på smarta inköp för att tjäna/spara pengar på inköp som måste göras.
Medan den som är snål helst inte vill betala något och kan snåla med pengarna i absurdum och kan strunta att köpa vissa saker t ex. i matväg för det är för dyrt även om det är något de egentligen behöver.
 
Jag jobbar inte svart.
Har aldrig medvetet gjort det.
Jag älskar mitt jobb men visst känns det surt när man får en bra löneförhöjning, men inte får nåt att behålla
Nej jag menade inte att du gör det ♥️ Menade bara rent allmänt.
Jag tycker det är något fel på systemet när det är så. Betala tillbaka hela livet är inte rimligt. Trodde man kunde få skuldsanering vid sådana tillfällen men förstår att det inte är så enkelt…
 
Nej jag menade inte att du gör det ♥️ Menade bara rent allmänt.
Jag tycker det är något fel på systemet när det är så. Betala tillbaka hela livet är inte rimligt. Trodde man kunde få skuldsanering vid sådana tillfällen men förstår att det inte är så enkelt…
Nej de tycker att jag tjänar för bra
Men det kommer att ta minst 30 år att bli skuldfri och då är jag död
 
Jag tycker att vi i stort sett har nått smärtgränsen för skatten och är inte tillräckligt insatt för att ha några direkta förslag på omfördelning men jag tycker klyftan är för stor.
Jag tycker inte alls lika. Vi har stora skattebaser som inte används alls, vi är ganska unika i världen i att inte motverka kapitalkoncentration alls. Vi har ingen arvsskatt och ingen skatt på förmögenheter.

När det gäller inkomstskatt ligger vi i topp, så där finns inte mycket mer att hämta, bara mindre omprioriteringar.
 
Jag tycker inte alls lika. Vi har stora skattebaser som inte används alls, vi är ganska unika i världen i att inte motverka kapitalkoncentration alls. Vi har ingen arvsskatt och ingen skatt på förmögenheter.

När det gäller inkomstskatt ligger vi i topp, så där finns inte mycket mer att hämta, bara mindre omprioriteringar.
Jag menade alltså inkomstskatten så vi tycker nog rätt lika.
 
Nej de tycker att jag tjänar för bra
Men det kommer att ta minst 30 år att bli skuldfri och då är jag död

Måste vara rejäla belopp du är skyldig och med skyhöga räntor? Banken borde kunna ge dig ett ihopbakslån med bättre ränta så du slipper betala av hela livet
 
Senast ändrad av en moderator:
Pengar för mig är trygghet först och främst, och sinnesfrid. Att slippa oro och vända på kronor. Jag är bortskämd med det just nu, jag tänker nästan aldrig på pengar längre. Så har det inte alltid varit.

Det andra jag tänker på är att jag är trött på människors eviga jakt på mer utav det.
 
Tänker även på en snorrik vän. Hennes man, som håvat in det mesta, har nu träffat väggen. Hon säger sluta jobba, vi behöver bara varandra och barnen. Så nu sitter de i sitt nästintill avbetalda monsterhus med strandtomt och klipper kuponger. Gör budget. Jag tycker att det är fint. Livet är föränderligt och man ska aldrig glömma bort vad som verkligen är viktigt.
 
Klart pengar är viktigt, utan det hade min familj inte haft den trygghet och frihet vi har idag. Det skapar möjligheter för oss att uppleva saker, dels genom resor men också att njuta i vardagen.

Jag har alltid tyckt pengar är viktigt, har drivits mycket av att tjäna mer pengar. Vi hade det inte jättegott ställt när jag var liten, absolut inte fattiga men pappa försörjde hela familjen och mamma var hemma med oss 4 barn. Det var ångest att lämna fram ridräkningen, jag fick en hemmasnickrad ryktlåda när alla andra hade fina i plast och vi hade alltid skruttigast bil. Idag känns det ju fjuttigt men där och då som barn var det jobbigt och jag ville inget annat än att ha det mina kompisar fick. Nu var det inte alltid så, tiderna blev ju bättre och sen började även mamma att jobba, men minns känslan. Har därför sett till att skaffa mig ett välbetalt jobb som ger mig möjligheter i livet. Jag gillar att köra fin bil, ha snygga kläder, äta på bra restauranger och för det krävs pengar. Men det är inte heller det enda som är viktigt, utan att familjen är frisk och mår bra och får vara tillsammans är viktigast. Men att ha pengar innebär ju också att vi inte behöver stressa om något oförutsett händer.

Min pappa har mycket pengar idag men lever i tron om att det är tuffa tider. Han äter mat han inte gillar för att det är billigt istället för att köpa det han gillar som är lite dyrare. Han är väldigt snål mot sig själv i det avseendet, men alltid generös mot alla runt omkring sig.
 
Idag känns det ju fjuttigt men där och då som barn var det jobbigt och jag ville inget annat än att ha det mina kompisar fick.

Det där är också en anledning till att jag inte vill bosätta mig i ett område där inkomsterna är allt för höga. För ett barn spelar det ingen roll om det är en ryktlåda i plast som kompisarna har eller en att de åker på skidsemester i Charmonix varje år, känslan av att ha mindre eller göra mindre än sina vänner är nog jobbig oavsett vad det kostar. Ett sidospår, men jag tänker mycket på det just nu. Hur min dotter kommer se på och förstå pengar. Jag har vänner från både miljonprojekten, villaförorterna och innerstan och visst skvallrar deras syn på pengar om deras bakgrund.
 
Ekonomisk stabilitet betyder, för mig, trygghet i tillvaron. Jag växte upp med den tryggheten. Jag hörde aldrig mina föräldrar krångla om penger. Det var något som bara fanns. Det betydde dock inte att vi fick allt vi pekade på, vi uppmuntrades till att skaffa extrajoob och spara hälften.
Mina föräldrar hade båda håopgre utbildning och välbetalda arbeten och när vi fyllde 18 år fick vi en bankbok var. Mamma hade sparat våra barnbidrag.
Tack mamma och pappa (saliga i åminnelse) för att ni lärde oss värdet av pengar.
 
Ekonomisk stabilitet betyder, för mig, trygghet i tillvaron. Jag växte upp med den tryggheten. Jag hörde aldrig mina föräldrar krångla om penger. Det var något som bara fanns. Det betydde dock inte att vi fick allt vi pekade på, vi uppmuntrades till att skaffa extrajoob och spara hälften.
Mina föräldrar hade båda håopgre utbildning och välbetalda arbeten och när vi fyllde 18 år fick vi en bankbok var. Mamma hade sparat våra barnbidrag.
Tack mamma och pappa (saliga i åminnelse) för att ni lärde oss värdet av pengar.
Och många går inte ens runt MED barnbidrag barnbidrag borde verkligen bli inkomstprövat snart.
 
Det där är också en anledning till att jag inte vill bosätta mig i ett område där inkomsterna är allt för höga. För ett barn spelar det ingen roll om det är en ryktlåda i plast som kompisarna har eller en att de åker på skidsemester i Charmonix varje år, känslan av att ha mindre eller göra mindre än sina vänner är nog jobbig oavsett vad det kostar. Ett sidospår, men jag tänker mycket på det just nu. Hur min dotter kommer se på och förstå pengar. Jag har vänner från både miljonprojekten, villaförorterna och innerstan och visst skvallrar deras syn på pengar om deras bakgrund.

Absolut! Men så länge man inte är mycket rikare än alla andra där man bor (och det skapar ju problem i sig) så kommer det väl alltid finnas den avundsjukan, att kompisarna fick något jag inte fick. För som barn kommer man ju sällan ihåg det man själv fick som inte kompisarna fick. Vi hade det nog inte sämre ställt än våra kompisar, våra föräldrar ägde huset medan många andra hyrde sin lägenhet, vi hade landställe och var där hela somrarna, vilket det var många andra som inte hade. Svårt egentligen att veta om min känsla var befogad eller inte, men just att passa in är (var? känns som dagens unga är mer att alla vill sticka ut, det är väl det nya att passa in) så viktigt i en viss ålder.
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 129
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
620
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 064
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp