Jag tänker lite på det här med att en del säger att dom där riktigt fattiga i andra delar av världen ändå är glada och lyckliga. Är dom verkligen så lyckliga? Jag menar, glad kan man vara även om man inte är lycklig. Visar dom en fasad? Eller stämmer det? Sen är det ju skillnad på i vilken värld man lever i tror jag. I-land vs U-land. Sen är det väl skillnad på att känna att man är lycklig över livet överlag och att vara lycklig över vissa saker, som att ha sin familj t ex. Att aldrig veta om man har mat för dagen eller om man bor på gatan eller riskerar att bli vräkt för att man inte har pengar eller att aldrig ha råd med något mer än det som är nödvändigt och knappt det. Det blir man inte lycklig av. Det tär på en.
Jag upplever fattiga svenskar som betydligt mer lättsamma och hjälpsamma än dom med lite mer yta och pengar.

Dom har ofta ingen fasad dom måste slipa på :)
 
Själv är jag trygghetsknarkare rakt igenom så för mig är det viktigt med trygg ekonomi.
Jag är ingen prylmänniska. Äger inga flådiga prylar eller kläder men det är för att jag har noll intresse av det. Älskar min 740 årsmodell -87.
 
Jag har jobbat ihop nästan alla pengar jag har. Jag betalar således skatt och jag skänker pengar till välgörande ändamål. Så jag ber inte om ursäkt för att jag har det rätt bra.
MEN ändå gör det ont att se klyftorna som finns trots att vi ska leva i ett bra land.
Vad tror ni behövs för att de ska bli mindre?
 
Viktigt.

Sen är jag tvärtemot @tanten aldrig pank men jag kommer aldrig ha möjlighet att äga mitt eget hus. Det gör mig inte fattig men mitt liv lite fattigare.
 
Jag upplever fattiga svenskar som betydligt mer lättsamma och hjälpsamma än dom med lite mer yta och pengar.

Dom har ofta ingen fasad dom måste slipa på :)
Fast lättsamoch hjälpsam är ju inte detsamma som att vara lycklig. Jag kan garantera att ingen som känner mej ens har en aning om hur dåligt jag mår och hur dålig jag känner mej när jag har betalat allt och månaden har knappt börjat och pengarna är ändå slut. Inte tusan är jag lycklig då. Men det hindrar mej inte från att vara hjälpsam och lättsam
 
Jag har jobbat ihop nästan alla pengar jag har. Jag betalar således skatt och jag skänker pengar till välgörande ändamål. Så jag ber inte om ursäkt för att jag har det rätt bra.
MEN ändå gör det ont att se klyftorna som finns trots att vi ska leva i ett bra land.
Vad tror ni behövs för att de ska bli mindre?
Mer omfördelning av resurser (ffa ägande) och mer satsningar på att utjämna skillnader i möjligheter. Så får alla mer frihet att välja i sina liv, och jag tror att det gör de flesta lyckligare.
 
Mer omfördelning av resurser (ffa ägande) och mer satsningar på att utjämna skillnader i möjligheter. Så får alla mer frihet att välja i sina liv, och jag tror att det gör de flesta lyckligare.
Menar du de styrande då? Eller vilka ska satsa?
 
Mer omfördelning av resurser (ffa ägande) och mer satsningar på att utjämna skillnader i möjligheter. Så får alla mer frihet att välja i sina liv, och jag tror att det gör de flesta lyckligare.
Ägandet kan vara svårt omfördela tror jag. Men tycker skatt på kapital kan förändras, öka totalt. Och skatt för tjänsteinkomster minska. Särskilt för de som tjänar under basbelopp.

Och håller helt med, satsningar på att utjämna skillnader i möjligheter. @Görel skrev tidigare idag om de familjer där generationer levt på bidrag.

Sedan hållet jag med det som skrivs om att pengar ger möjligheter till trygghet och livet blir enklare.
 
För mig är det viktigt att ha en buffert och en bra planering i ekonomin. Och en backupplan för boende om något går åt skogen i förhållandet eller något händer. Jag har haft fattiga perioder i livet och min uppväxt var också relativt knaper. Min pappa hade periodvis två jobb för att få det att gå ihop. Har också haft en period i livet när jag var vuxen när jag inte hade några pengar kvar när räkningarna var beralda. När maten var slut i skafferiet och kylskåpet åt jag havregrynsgröt tre gånger om dagen. Så jag kan nog med fog säga att jag upplevt fattigdom.
 
Jag är också trygghetsnarkoman, så pengar är viktiga för mig. Men jag älskar inte pengar, för i så fall hade jag nog valt att satsa på ett bättre betalt jobb än det jag har, och kanske jobbat extra och sådant.
En stadig inkomst (som går att leva på) och ledighet är viktigare för mig än stora pengar och mycket jobb.

Har inget behov av massa prylar och saker, men visst kan även jag drömma när jag ser något fint ;)
 
Man behöver inte nödvändigtvis konsumera en massa för att ha det bra. Däremot är det ju en oerhörd trygghet att det går att få fram pengar om livet skiter sig, bilen går sönder eller djuren blir sjuka. Jag tror också att man njuter mer av billiga, produktiva nöjen à la rensa potatislandet och plocka svamp om det är självvalt.

För tillfället jobbar jag heltid (betydligt mer än 40h/vecka i min bransch) vilket genererar mer pengar än jag egentligen behöver, men samtidigt är det skönt att se bufferten växa. På sikt vill jag dock hellre jobba lite mindre.
 
Jag menar vi som samhälle, gör inte riktigt skillnad på styrande och någon annan. Men reformerna och besluten måste såklart ske i våra demokratiska församlingar.
Jag tycker att vi i stort sett har nått smärtgränsen för skatten och är inte tillräckligt insatt för att ha några direkta förslag på omfördelning men jag tycker klyftan är för stor.
 
Pengar ger frihet, trygghet och möjligheter.

Jag som har varit socialsekreterare i många många år har träffat de som vuxit upp i familjer som i generationer levt på bidrag, som inte har sett lönearbete bland de vuxna man har omkring sig. Detta har ibland lett till tankar om att det är något som man själv inte duger till, och en syn på sig själv som att vara kvar i ett evigt utanförskap. När jag har försökt peppa till att våga försöka ta sig in på arbetsmarknaden har just ovanstående varit mina främsta argument.
Det här är så viktigt. Och frustrerande för de som fattar det. Att bryta mönstret där, riktigt svårt, för de ser ju samtidigt att det går att leva ändå.
 
För mig är pengar viktigt för att betala hyra och el, mat och att överleva. Jag behöver pengar för basic överlevnad. Sedan är det inte fel med något extra för lite kul nöjen, men jag gillar inte mängder av pengar för jag vet inte vad jag ska göra med dem. Jag är inte uppvuxen på det viset att kunna slösa pengar utan att fundera 30 gånger på vad jag lägger dem på. Jag lägger inte pengar på saker utan det skulle i så fall vara mat och utflykter, att göra saker inom Sverige tex.
 
Funderar lite över pengar och vad pengar har för betydelse för människor.
Ordet pengar är inte allt stämmer ju till viss del men det kan också betyda väldigt mycket att inte behöva vara orolig för pengar.
Så frågorna är. Hur viktigt är pengar för dig? Och hur tänker du kring användandet av dom?

Klyftorna i samhället som faktiskt finns, är det något som man måste acceptera eller går det att få till en ändring?

Och vad är skillnaden på ekonomisk och snål?
Pengar är inte viktigt för mig, för jag har dem. När jag inte hade dem var det hela mitt liv trots att jag alltid haft back-up. Jag har jobbat hårt för att komma hit men ännu mer har jag gjort mig av med saker (häst, Skruttbil, transport). Har man häst och betraktar sig som fattig är man fel ute.
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 074
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
610
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp