Sv: Penicillinchock
tottenham skrev:
är det någon här som varit med när en häst drabbats av det?
hur gick det till? har det hänt flera gånger?
berätta!
/tottenham
Min valack har chockat. Kom hem från klinik (där han fått i.v. pc) och var ordinerad prokainpenicillin i.m i sju dagar. dag två chockade han. Jag satte kanylen, aspirerade, sprutade in etc. Allt som det skulle. Hinner inte mer än dra ut kanylen förrän hästen får en 'glansig' blick och jag snabbt retirerade ur boxen och drog igen dörren. Stod som paralyserad och såg mycket konfunderad ut ang vad som hände ett par sekunder och chockade sen med besked. Galopperade på stället, gick in i väggarna, kastade sig med full kraft mot boxväggarna och var helt 'borta'. Jag dämpade belysningen och betraktade det hela på avstånd. Efter fem minuter började han lugna sig och varvade flipparna med att stå som paralyserad korta stunder. Efter 20 minuter var han som vanligt men verkade ganska fundersam/förvirrad vad som hände.
På veterinärs inrådan sattes penicillinet omedelbart ut.
Han har inte fått prokainpenicillin sedan dess (inte behövt) så han har inte chockat igen.
Att de har chockat en gång behöver dock inte betyda att de chockar igen OM det är en reaktion på prokainpenicillin det handlar om (dvs de chockar inte på penicillinet i sig, dvs får en allergisk reaktion mot PC, utan det är just prokainet de reagerar på).
Han har fått pc i.v. flera gånger sedan dess utan minsta problem. Men så var det just en PROKAINCHOCK och inte en äkta PC-chock han fick. Men när man säger PC-chock så är det just prokainchock man brukar mena i vardagslag. Och då är (teorin iaf) att det är just prokainet som är boven. Prokain är konserveringsmedel i PC, och adderas för att djurägare ska slippa spruta 2 ggr/dag i.m. Om prokainet kommer ut i blodet kan hästen chocka på det, men har en hel radda teorier om exakt vad det är som händer (är det att prokainet når hjärnan etc) men vet idag inte säkert.
Det finns penicillin (Doktacillin.vet t ex) som är prokainfritt men kan ges i.m. eller i.v.. Då finns inte risken för prokainchock, men på nackdelssidan är att man då måste spruta morgon och kväll. (Fölis fick just Doktacillin för att undvika chock, hon är en djävul att sticka och det är inte så lätt att vara SÄKER på att man inte är i ett blodkärl)