Penicillinchock

Sv: Penicillinchock

Mitt ungsto chockade förra hösten, efter sårskada och andra kuren penicillin, hade då stått på p i sammanlagt 14 dagar.
dagen innan hon chockade för mig, när jag sprutade så, hade jourvet varit ute och gett finadyn muskulärt, det fick hon en allergi? reaktion på med darrningar och svettningar.

jag ringde direkt för att att hon skulle vara med på SLUs forskning och lämna blodprov, men de kom aldrig, tyvärr.

Hon fick sen Hippotrimgranulat i 10 dagar.
Jag är tveksam till att spruta igen, men vet ju inte om det var allergi eller reaktion på prokain.
Vad jag vet är att hon stod ju på Strömsholm innan i flera dygn , och var ganska sönderstucken på halsen avv allt injecerande.


Madeleine.
Även om de står helt still och man inte får upp blod när man kollar, så kan minsta rörelse göra att nålen träffar en blodåder, (när nålen redan är in stucken, och man håller på att spruta) och då är ju oturen framme, det var det som hände mig.
JAG lärde mig att spruta unghästar, ska man nog undvika i det längsta, de har ju ofta lite jobbigare att stå still.

Men så skönt att allt är över och det har gått bra.
 
Sv: Penicillinchock

Jag har varit med om chock 2 ggr.
Jag har känslan av att risken ökar ju längre penicillinbeh pågår.
Är det bara min känsla eller är det så??
 
Sv: Penicillinchock

Ja, när jag skulle ge sprutan idag så rörde hon ju lite på sig, men det gick bra ändå, tack och lov. Bara en dag kvar (två dar allt som allt) så risken att det ska hända kanske är lite mindre... Man kan ju alltid hoppas!
 
Sv: Penicillinchock

Åh nej, vad hemskt! Speciellt om man inte tänkte på det innan, då blir det ju en total överraskning... Men man kan väl tänka så att det var tur i oturen att det var vet. som sprutade. Är det ägaren själv kan han/hon ju få skuldkänslor (obefogat, men ändå) resten av livet...
 
Sv: Penicillinchock

Som jag sa tidigare så är jag rätt säker på att vet. sa att hästen dör om det är så att det är en allergisk reaktion på penicillinet. En prokainchock är ingen allergisk reaktion.

Jag tror inte risken ökar ju längre behandlingen pågår. Min chockade första sprutan.

mimus - vilka var det som aldrig kom? I mitt fall skickade kliniken jag var på blodprov direkt till SLU.
 
Sv: Penicillinchock

Nja, över är det inte förrän imorrn... Men det gick bra idag i alla fall! Jag försöker tänka på alla hästar som sprutas i Sverige varje dag och som det inte händer nåt med, då ser det lite ljusare ut! Ja, jag vet att nålen kan träffa en blodåder, men jag får väl hoppas på tur imorrn helt enkelt!
Usch, om det blir nån mer gång, så ska jag be att få pasta istället om jag så ska behöva ge henne det 10 gånger/dygn!
 
Sv: Penicillinchock

Jag pratade mycket med veterinären om detta när jag var ute på praktik hos honom. Han sa att det t.o.m. kan drabba människor! Så då kan det nog hända hundar också... Men de brukar väl få penicillin på annat sätt. Jag har i alla fall aldrig hört om hundar som sprutas hemma, kanske är ovanligt.
 
Sv: Penicillinchock

Kom på en sak som varken jag eller nån annan nämnt. Luftbubblor i sprutan! Hur farligt är det? En i förra stallet sa att det var jättefarligt, men vet. som var ute nu sa att det var ingen fara. Pappa säger som den förstnämnda: det är livsfarligt att spruta in luft, även på människor! Så jag var jättenoga med det. Men hur är det egentligen? Nu kommer jag i och för sig att se till att det inte finns några vad ni än säger (tar inga risker!), men vill gärna höra vad ni vet/har hört!
 
Sv: Penicillinchock

Elektron skrev:
mimus - vilka var det som aldrig kom? I mitt fall skickade kliniken jag var på blodprov direkt till SLU.
Jag ringde till en vet som jobbade med forskningen, de skulle själva komma och ta blodprov på min häst.
Bor ju "bara" ett pat mil ifrån.
Vi bokade tid som de avbokade, skulle höra av sig igen, men gjorde aldrig det. Jag ringde inte upp, var trots allt tveksam till att en 1 åring som just chockat skulle stå snällt under själva blodprovet.
 
Sv: Penicillinchock

Madeleine Nilsson skrev:
Kom på en sak som varken jag eller nån annan nämnt. Luftbubblor i sprutan! Hur farligt är det? En i förra stallet sa att det var jättefarligt, men vet. som var ute nu sa att det var ingen fara. Pappa säger som den förstnämnda: det är livsfarligt att spruta in luft, även på människor! Så jag var jättenoga med det. Men hur är det egentligen? Nu kommer jag i och för sig att se till att det inte finns några vad ni än säger (tar inga risker!), men vill gärna höra vad ni vet/har hört!

Visst ska man försöka undvika att spruta in luft, men om ett par små bubblor slinker in är det ingen större fara.
 
Sv: Penicillinchock

OK! Nä, det är ju nästan omöjligt att undvika att det kommer med nån pytteliten luftbubbla. Men sen var det rätt många det allra sista som fanns i sprutan så jag sprutade inte in precis allt, bara för säkerhets skull.
 
Sv: Penicillinchock

Hurra! Nu har vi klarat av hela penicillinkuren! Och allt gick så bra så! Efter första sprutan tyckte jag hon såg lite konstig ut, men det var bara livlig fantasi tack och lov!
Däremot hade hon fått en vätskeansamling strax nedanför såret, stor som en tennisboll ungefär, men det var inte ömt eller nåt, så vet. sa att det var ingen fara. Skönt! Ska ändå dit i eftermiddag och promenera henne och ta tempen, men hon verkar precis som vanligt.
Sen blödde det ju lite ur såret efter att jag sprutat in salva, så jag tog en svamp och torkade av nedanför och kramade ur den på en blodfläck på golvet framför henne. Då blev hon rädd stackarn, trodde att det var hon själv som blödde!
Såret i sig såg jättefint ut, bättre än jag hade trott, så vi får hoppas att det fortsätter på den vägen. Nu är det värsta avklarat i alla fall!
 
Sv: Penicillinchock

Usch! Igår fick våran ponny en pencilinchock. Det var tredje dagen hon sprutades. Vi var jättenoga kollade så vi inte sprutade i ven osv. Men 4 sek efter att vi var klara. Exploderade hon. Våran vanligtvis lugna ponny var helgalen. Hon sprang ut och bakdelen följde inte med. Det var nära att hon gick omkull. Hon var inte kontaktbar helt enkelt. När vi fått tag på henne ståg hon och skakade och var genomsvett. Hon sökte skydd hos sin 4-årige son utanför boxen. Aldrig mer pencilin på den hästen..
 
Sv: Penicillinchock

Försök se till att veterinären som skrev ut penicillinet rapporterar det till Läkemedelsverket! Det är löjligt få penicillinchocker som rapporteras. Om fler gjorde det kanske det går snabbare att få fram alternativ till prokainet.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 472
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 042
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 228
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 270
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp