Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

K

Kerba

Har börjat personspåra lite med min hund sammanlagt 5 ggr de senaste 3 veckorna. Lånade boken "Nosarbete" och satte igång. Bryr mig inte om spårpinnar etc eftersom det bara är tänkt som lättillgänglig gemensam aktivering på kul.
Har gjort spår på ca 30-40 m med en böj (dvs inte ngn skarp vinkel) och oftast lagt godis i varje steg, avslutat med burk med kötbulle i. Väntat en timme och sedan gått spåret. Det har gått hyfsat tror jag. Har aldrig sett en hund spåra så jag vet inte hur det "ska" se ut.
I alla fall, min kille söker med nosen bra ner i backen men går inte rakt i spåret utan söker från sidan (alltid vänster). Ska försöka visa genom att rita här nedanför. Tänk att varje I är ett av mina fotsteg och C är hur min hund hela tiden går ut mot sidan för att komma in i spåret igen. Kanske är detta helt normalt och OK? Jag har föreställt mig att de jobbar mer rakt fram. Vi har tidigare gjort mycket godissök så kanske är det detta som spökar.

CI
CI
CI
CI

Ibland sticker han iväg långt ut åt sidan för att sedan återvända in i spåret, förmodligen tar han en liten paus :). Låter honom själv återvända till spåret men då hamnar han ofta så att han går spåret i motsatt riktning och en sträcka som han egentligen redan avverkat, och har då hittat mat som han missat. Inte så bra att han får belöning för att gå åt fel håll tänker jag. Hur förhindrar jag detta?

Han tycker att det är kanonkul att spåra. Väldigt matmotiverad i allmänhet. Har varje gång tagit sig igenom spåret och fram till köttbullarna. Jag vrålar BRAAA men det är knappt han bryr sig för han vill bara fortsätta och se om det finns mer i närheten:d. Så motivationen från hans sida är det inget fel på.

Innan jag läste boken har jag provat utan godis 2-3 ggr, bara gått 10-20 m och "skrapat" fötterna i backen och avslutat med köttbulle. Men det förstod han inte alls. Så jag var lite förvnad när man i boken uppmuntras starta på en svårare nivå för att vänja hunden vid att det behövs en viss ansträngning för att komma fram till bellöningen. Men tyckte ändå att det lät vettigt. Men tänker nu att jag kanske behöver korta liggtiden till 30 min. Vad tror ni? Har även testat att lägga godis i varannat fotsteg bitvis för att se om det kanske gör att han tvingas leta efter min lukt mer än godis lukten. Tycker att det sett lite bättre ut de partierna. Ngn som känner igen sin hund i beskrivningen eller bara har tips/feedback?

Eftersom du kommit hit ner och orkat läsa allt detta får du ett gällt BRAAA som belöning!
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Att han inte går precis rakt i spåret är ganska naturligt. Om spåret är ganska färskt så ligger det högre i luften och kan föras med vindriktningen åt sidan. 30 minuter är ingen tid alls.

Iaf fick jag lära mig det en gång i tiden när jag tävlade i spår med min hund.
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Oki! Tack för svar. Så egentligen är det kanske bara att han hamnar åt fel håll i spåret som är ett problem. Eller kanske menar du att det inte heller spelar ngn roll om han går åt fel håll en bit om han ändå tar sig fram till slutmålet? Nu är ju iofs vår träning på kul så egentligen spelar inenting ngn roll. Men lite krav för aktiveringens skull vill jag ju ändå ha. Men att minska till 30 min liggtid är egentligen inte nödvändigt förstår jag.
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Du kan med fördel låta spåret ligga lite längre än 30 min. En del hundar spårar bättre och mer koncentrerat om spåret legat längre.

Att han går i bågar spelar inte så stor roll, han hittar ju köttbullarna! :idea:
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Dom gånger vi har spårat hitills har jag låtit spåret ligga i 60 min. Känner mig lugn med bågarna nu :) I mitt förra inlägg undrade jag om du har ngr tips på hur jag gör när han återvänder till spåret efter en längre utflykt och går i motsatt riktning i spåret. Ofta har han missat ett par gobitar i början och vill då gå tillbaka till startpunkten för att sen fortsätta. Jag tänker att det inte är bra att han går bakåt i spåret. Men det kanske heller inte spelar ngn roll? Vill inte att han ska fastna i fel teknik. Men kanske är jag tidigt ute med sådana tankar vi har ju bara spårat 5 ggr än så länge.

Ja bågar och utflykter stoppar honom inte ;) Han är fantatiskt nöjd med att hitta sina köttbullar. Så för hans del är allt tipp-topp vilket känns härligt!
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Spontant så hade jag låtit liggtiden vara kvar på en timme, eventuellt öka den lite. Har precis som prinsessfeminist fått lära mig att de spårar mer ner med nosen i marken ju längre det ligger (för ju mindre känns spåret på håll).
Jag skulle inte bry mig om bågarna och att han går tillbaka utan låta honom hållas. Är tyvärr dålig på att tillämpa samma sak själv utan lägger mig i lite för mycket och då blir bara min hund förvirrad.
Om jag var du skulle jag lägga fokus på att plocka bort fler och fler godisbitar så att han kommer igång med att spåra efter din lukt. Gissningsvis letar han mest godis nu.

Kan tillägga att jag också bara spårar för skojs skull och att vi inte alls kommit speciellt långt...
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Med tanke pa att hunder gar fran sidan undrar jag fran vilket hall vinden ligger? Jag lagger mest IPO spar och skulle inte valja att lata hunden ga bakat i sparet. Jag skulle halla fast sparlinan sa hon maste ga at nagot annat hall an bakat.
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Tack för feedback!

Släpper tanken på att låta spåret ligga kortare tid. Min instinkt har sagt mig att plocka bort godis från varje fotsteg (förutom om jag gör en böj eller ngt svårare) för att precis som du säger Jenka låta spårandet utgå mer från min lukt. Men eftersom jag är ny i detta vågade jag inte utgå helt från egen magkänsla.
Ska kombinera det med att hålla emot som Hästflicka säger, så att han inte kan komma bakåt. Tror att vi lätt kan fastna i att han ser det som att det hela bara går ut på att han på valfritt sätt ska snoka upp all mat i gräset. Jag har inte varit så duktig med det här med vindriktning. Tycker att den ändras för varje gång jag sticker upp fingret. Kanske beror det på att jag bor i Göteborg:)
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Visst är det kul med spår :)

Det är ju alltid svårt att veta när man inte ser hunden spåra men vill inte hunden spåra utan näring i spåret?
Som tävlingsgren finns bruksspår och IPO-spår och "viltspår". I IPO-spår där krävs att hunden går med låg nos hela tiden och är väldigt noggrann mm. Där brukar man lära in med godis i varje steg så hunden får belöning för att den "nosar" i varje steg för att sedan ta bort mer och mer godis och tillslut har man inget.

I bruksspår som går i skogen mellan 1000m - 1500m (lägreklass - elit) där behöver inte hunden gå med nosen i varje fotsteg utan den ska följa spåret lite snabbare då det går på tid och tar hunden för lång tid på sig i spåret så får man inte fortsätta tävlingen. I bruksspår så finns apporter i spåret som man tar med sig till mål så de ser att man gått runt hela spåret.

Frågan är ju vad du har som mål? Om du inte ska IPO-spåra så kanske du inte ska vara så hård på att hunden ska gå och käka godis, vissa hundar tröttnar snabbt då just denna träningsform brukar ta tid för att få det riktigt bra.
Och i ditt fall vill du ju bara ha spår som aktivitet så gör det så roligt som möjligt istället.
Jag tycker det är bättre att lära hunden att om den spårar spåret som man gjort så finns det "superbästa" belöningen i slutet. Bästa beöningen kan vara en familjemedlem, bästa leksaken som man leker med där på slutet, en skål mat eller med bästa godiset. På så sätt får hunden en positiv minnesbild av spårslutet.

Om man gör så några gånger så minns hunden slutet, och på så sätt arbetar man med hunden och lägger längre och längre spår. Man ska tänka på att hunden vill ju ha lite utmaning så man inte stannar i utvecklingen och det blir för lätt, då kan den tröttna. Sen ska man lita på sin hund och låta den arbeta "ifred" och man ska inte hålla på och berömma och prata i spårandet utan beröm när hunden hittat sitt slut. När hunden spårar så vet vi inte vad vi berömmer just i det tillfället vi säger "bra".

Använder du koppel eller har du spårlina när du spårar.

Det finns så mycket att berätta om spår, finns det ingen klubb du kan hänga på när det tränar eller har kurs? Man lär sig väldigt mycket att vara med och se andra samt få lite hjälp själv.

När din hund går tillbaka i spåret så stoppa den, den får aldrig få något godis eller annat beröm när den går bakåt i spåret för det är fel. Ta bort godiset i spåret och ha det bara som slut så kommer hunden att lära sig gå framåt då godiset kommer vid slutet istället.

När jag spårar så har jag en spårapport som slut, när vi kommit dit så får min hund massor av beröm och jag selar av och sedan får han favvobollen. Det är hans minnesbild av vårat slut = favvobollen, sen markerar jag att det är slut genom att jag selar av.

Vid ca 30 minuters liggtid av spåret så har spåret en stor lukttunnel, hunden kan då gå men både låg nos och lite högre nos då det finns väldigt mycket "lukt" där vi gjort spåret. Därför kan man se att hunden går bredvid spåret, men det kan även bli så om det blåser sidled, spåret flyttar då på sig.
Man bör gå upp ganska snabbt i liggtid på spåret och efter en timma är spåret mycket mindre och hunden behöver gå lite längre med nosen för att kunna följa. Efter 3 timmar så finns det bara doft kvar där vi gick =fotspåren och då behöver hunden verkligen koncentrera sig och var noga för att kunna följa.
Oftast låter jag mina spår ligga ca 1½ timme till 2 timmar, men ibland kan jag öva på kortliggtid också, jag brukar variera. Ibland har jag långa spår och ibland gör jag krångliga spår.
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Har inte varit vid dator med internet under veckan så svarar lite sent nu.

JA. Jag tycker det är jätteroligt med spår. Det tycker vi båda två :) Hur länge har du spårat med din hund?

Du undrade vad mitt mål var. Mitt mål med spårandet är främst att min hund och jag ska ha en bra och rolig aktivering att ta till. MEN för att det ska vara utmanande för min hund och för mig så vill jag ändå vara ganska nogrann och seriös. Vill ha endel krav annars känns det inte som att det "håller" som aktivering lång tid framöver.

Om att äta godis så har jag tänkt plocka bort det alltmer. Han tog inte spåret på bara min lukt utan jag var tvungen att lägga till godis för att han skulle förstå/bli motiverad att börja spåra. I boken jag läst om spår "Nosarbete" läste jag att man skulle börja plocka bort godis (om man valt godis som alternativ) när hunden spårar så som man vill att det ska se ut. Jag känner mig inte riktigt där än. Men tänker ändå minska på godiset för att jag tror att han kommer att gå mer på min lukt. Jag har i tillägg till godis (har egentligen inte godis i spåret utan hans torfoder) en skål med köttbulle i slutet.

Eftersom jag läst att man inte ska störa hunden i spåret har jag låtit honom hållas då han spårat bakåt och inte vetat vad jag skulle göra för att förhindra detta på ett bra sätt. Nu kommer jag i fortsättningen att stoppa honom där. Helst inte sägaså mkt tänker jag och vänta på att han tar sig frmåt istället. Använder förresten spårlina och har redan 60 min liggtid innan vi spårar.

Hur fort ökade du längden på spåren? Tänker att jag vill att han spårar koncentrerad framåt och har tekniken innan jag ökar på. Men för hans del känns det som att han skulle kunna hålla på hur långt som helst. Han har inte fattat att köttbullarna är slutet och vill köra nosen i backen hela vägen hem :)

Tyvärr är det inte aktuellt att gå kurs i spår framöver. Vi håller på att träna vår hund på att bli en mer säker kille och kunna hantera andra hundar med en privattränare som rekommenderade att vi väntar med kursverksamheter en tid framöver. Fast ser nu att du rekommenderar att gå och titta när andra spårar och det har jag inte tänkt på. Det känns väldigt intressant!!
 
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Jag har spårat i ca tre-fyra år med den ene och ca två år med den andre :)

Vad har du för ras?
Vissa raser är mer självgående än andra och mina vill inte ha godis i spåret för spåret i sig är alldeles för intressant, de hoppar över godiset och jag minns när jag spårade nån gång i början att de också gick tillbaka och käkade godiset de hade glömt. Mina är riktigt duktiga på spår idag och sättet vi lärde oss på passade mina hundar.

Om din hund inte kommer ihåg "slutet" så kanske det är för simpelt!
Jag är fel person att lära ut godisspår då jag inte gjort så själv utan jag gjorde spårslutet så viktigt att hunden mindes och nästa gång vi spårade så ville de till slutet för det var så kul där- Jag använde leksak och lekte vid spårslutet.

Om din hund inte fattar att spåret är slut så gör det tydligare, sela av och lek eller ha en mysstund vid slutet. Låt hunden kanske sitta en stund innnan ni går till bilen så den hinner "tänka igen" vad den gjorde.

Om du inte vill störa när din hund går "fel" så håll emot kopplet bara så han inte kan gå tillbaka. När du använder godisspår så kanske du kan använda bara kopplets längd? Då hinner inte din hund tillbaka och käka det glömda godiset. Tanken med lång lina är ju att jag inte ska störa med min "auroa" av lukter när hunden jobbar, om den tappar vinkeln och vill slå så ska jag inte stå för nära så jag stör med min lukt när den letar.

Kurs i spår är ju inte som en vanlig kurs när alla är på plan samtidigt, hos oss är hundarna oftast ute en och en så de inte ska blir så störda när de är nybörjare. Just spår så arbetar man ju bara förare + hund själva :)

Och ibland är det bra att visa hur man gör så man kan få råd osv eller eventuellt få reda på om man gör något tokigt!
 
Senast ändrad:
Sv: Peppad spår-rookie behöver guidning (Långt!)

Kul att ni spårat ihop på så länge!
Nu har vi varit ute igen. La godis i vart tredje steg och det fungerade fint långa bitar. Han tappade bort sig ett tag i mitten så vi fick gå ur spåret och gå in igen en bit efter starten men sen sprang han raka vägen til köttbullarna. Han försökte faktiskt aldrig gå bakåt idag, så det var ju bra.
"Problemet" vid spårslutet att det inte finns ngt i min hunds värld som slår mat. Köttbulle är det bästa han vet så det är det naturliga spårslutet. Jag är gud för min hund med köttbulle i fickan.:laugh:
Men han tappar ändå inte hoppet att det ska finnas mer att hämta. Försöker klappa om, berömma och inbjuda till lek men det är helt enkelt inte lika intressant för honom som att kolla om det kanske ändå finns mer att leta upp ngnstanns. Fats jag låter honom inte backa in igen.
Men jag tycker inte att detta egentligen känns som ett problem för själva spårandet. Det märks ju att han tycker att det hela är kul och han uppskattar belöningen. Mer störigt för mig med en hund som total ignorerar mig och försöker dra tillbaka mot spåret när man går därifrån.
Imorgon ska jag göra ett riktigt lätt men med godis i vart tredje steg igen så att han klarar spåret utan ngr problem.
 

Liknande trådar

Hundträning Tudde fick precis gå sitt första spår. Jag är ju total nybörjare och har knappt vågat prova innan. Han är fem månader och nu har vi...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 414
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 254
Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 742
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp