Bukefalos 28 år!

Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

kl

Postade i tråden för exakt en månad sen. Tänkte att jag kunde ge en liten uppdatering på hur mitt "lyckoprojekt" fortskrider. Bra! Det går bra! Det börjar äntligen hända saker! :D Och detta efter vecka 9 av 65...

Största skillnaden började märkas för någon vecka sedan bara. De där negativa tankarna om mig själv som jag haft i huvudet de senaste två åren har avtagit lite. Jag pluggar för tillfället och tog på mig rollen som klassrådsrepresentant (älskar sånt!), första mötet med skolledningen hade vi häromdagen och på det mötet började verkligen känna igen mig själv, jag var mitt gamla härliga jag igen; jag framförde kritik på ett konkret, sakligt sätt, tog plats, lyssnade på de andra och lockade till skratt. Jag var i mitt esse helt enkelt! Något av det tråkigaste under de två åren som varit har varit att jag förlorat förmågan av att bli intresserad av saker. Jag brukade vara en väldigt nyfiken person och allt som överhuvudtaget gick att lära sig om blev sjuuukt intressant i mina ögon (kunde vara vad som helst; konjunktiv i spanska, Elfenbenskustens exportförhållanden till Nordamerika eller hur man blandar drinkar). Men det var länge sen jag kände det där brinnande intresset för något nu, tror tyvärr också det påverkat mina studieresultat negativt. Ibland har jag känt en snabb "ilning" av intresse, men det är en flyktig känsla som snabbt går över.

Hur som helst går det bra, jag blir fruktansvärt otålig ibland och börjar tänka "det här hjälper inte", "det är ingen idé" eller "jag inbillar mig bara att det hjälper" men det är ju just mina tankemönster jag försöker jobba med och jag kan vara väldigt envis ibland, så när jag får en sån tillfällig svacka jobbar jag bara ännu hårdare och att det nu har börjat ge resultat är förstås jätteroligt!

Skulle även vilja lägga till att jag har påbörjat mitt "viktmission" också. Började på 75 kg och vill i juli 2014 väga 60 kg. Ligger på 73 kg nu!

Om det finns intresse för att veta exakt vad det är jag gör kan jag skriva en till post senare, annars får detta räcka så länge. Hoppas det går bra för er andra, vad ni än föresatt er!:)
 
Sv: Pepptråden 2013

Vilken klok och medveten inställning du verkar ha. Hoppas det går fortsatt bra med både tankemönster och vikt!

kl

Här går det väl rätt neråt. Eller något. Har tyvärr helt avskärmat mig från socialt liv - jag vågar helt enkelt inte träffa folk eller ens gå ut eftersom det bara känns som om jag förstör, är till besvär och oönskad för alla som ser mig - och det i sin tur har lett till att jag börjat slarva med hygien, städning och allt annat vardagligt som normalt "ska" göras. Det känns väl inte som om det finns någon mening med att typ tvätta håret när jag ändå inte träffar några människor.

Men jag ska komma igång med att plugga i höst, tänkte jag. Visserligen på distans och bara en enda kurs, ryska, men det är liksom ändå något. Hoppas att jag kan få in en liten gnutta struktur och rutin i livet där och även finna glädje i det.
 
Sv: Pepptråden 2013

Massa kramar :heart

Hoppas vi kan ses snart, bara att säga till när du har lust så kan vi ju försöka styra något. (ingen press dock hörru, men barasåruvet att jag saknar dig)
 
Sv: Pepptråden 2013

Kl

Här går det inte heller speciellt bra...
Jag har fått i "hemläxa" att inte skada mig och att ta tag i studierna, bland annat. Och jag klarar inte det :crazy::banghead:
Hur blir man en stark, målmedveten, självdisciplinerad människa?
 
Sv: Pepptråden 2013

Genom att inte ta sig vatten över huvudet. Det är min erfarenhet iaf. Antar att du går i terapi eftersom du skriver om hemläxa, så det känns egentligen som om du borde diskutera detta med terapeuten i fråga. Men ett sätt som jag tycker är bra är att "hindra" sig själv från att göra för mycket. Bättre att sätta superlåga mål och verkligen säga till sig själv att inte göra ett dyft mer oavsett hur bra det går och behålla motivationen inför nästa delmål än att med full entusiasm gå in för något svårt och sen inte räcka till, få sämre självförtroende och tappa motivation.

Själv tycker jag att jag är målmedveten. Styrkan jobbar jag på, men kommer nog aldrig bli mer än "hjälpligt" disciplinerad, men det är ok. Man måste inte vara allt!

lite kl:

En grej som jag nyligen gjorde som jag tycker var rätt givande och funkar som en lära-känna-sig-själv-övning var att gå igenom en lista med massor med personlighetsdrag och fundera över vilka mina 10 bästa och 5 sämsta var. Meningen var inte att göra något av dem utan bara att fundera över sig själv och vad man egentligen har för egenskaper och vem man är. Hjälper mig lite i processen att tycka om mig själv.

Här hittade jag en lista med 555 (!) personlighetsdrag som en psykolog utvecklade på 60-talet. Tyvärr på engelska men det kanske finns nåt liknande på svenska! :)
 
Sv: Pepptråden 2013

Vilken klok och medveten inställning du verkar ha. Hoppas det går fortsatt bra med både tankemönster och vikt!

kl

Här går det väl rätt neråt. Eller något. Har tyvärr helt avskärmat mig från socialt liv - jag vågar helt enkelt inte träffa folk eller ens gå ut eftersom det bara känns som om jag förstör, är till besvär och oönskad för alla som ser mig - och det i sin tur har lett till att jag börjat slarva med hygien, städning och allt annat vardagligt som normalt "ska" göras. Det känns väl inte som om det finns någon mening med att typ tvätta håret när jag ändå inte träffar några människor.

Men jag ska komma igång med att plugga i höst, tänkte jag. Visserligen på distans och bara en enda kurs, ryska, men det är liksom ändå något. Hoppas att jag kan få in en liten gnutta struktur och rutin i livet där och även finna glädje i det.

Tack! Uppmuntran uppskattas alltid! Men det är svår, helt klart. Prokrastinerar som en gud tex. Ska ut och springa tex. borde ha skett för x antal timmar sen...

Löpningen hjälper mig när jag mår dåligt. Har du ingen fysisk aktivitet som du mår bra av att göra?
 
Sv: Pepptråden 2013

Bättre att sätta superlåga mål och verkligen säga till sig själv att inte göra ett dyft mer oavsett hur bra det går och behålla motivationen inför nästa delmål än att med full entusiasm gå in för något svårt och sen inte räcka till, få sämre självförtroende och tappa motivation.

Men problemet för mig är att jag inte ens klarar av superlåga mål :crazy: Det spelar liksom ingen roll, är målet för dagen att tvätta en maskin tvätt, rida två hästar och läsa ett kapitel i en bok så är det på sin höjd de två hästarna som blivit ridna. Resten blir inte av :banghead:
Frustration är bara förnamnet...
 
Sv: Pepptråden 2013

Fast att tvätta en maskin tvätt, rida två hästar och läsa ett kapitel är faktiskt inte superlåga mål. I vintras, när jag var inne i en stor svacka - var de stora målen för dagen i princip att kliva upp ur sängen och att äta något. Sedan utökades det till att tillaga maten jag skulle äta, och att gå en kort promenad (tänk typ - gå till affären för att köpa en dricka eller en godis). DET är låga mål. Du har rätt normalhöga mål - att rida två hästar på en dag är duktigt, i alla fall när man inte mår helt bra.
 
Sv: Pepptråden 2013

Men det är ju bara det jag gör. Jag klarar inte studierna över huvud taget, får ångest bara av att tänka på det. Städar aldrig, tvättar nästan aldrig så har aldrig tillräckligt med rena kläder. Duschar inte ens tillräckligt ofta, för till och med det är för höga krav :crazy:
Enda anledningen till att rida två hästar fungerar, är att det är hästarna som är det som får mig att kliva upp på morgonen. Det är det enda jag tycker om, och tydligen det enda jag klarar av och jag blir såååå less på det!
 
Sv: Pepptråden 2013

Ja, och det är inget konstigt. Är det en depression du är inne i? För det var i alla fall så jag betedde mig när jag var inne i en depression. Duschade inte tillräckligt ofta, städade inte, tvättade inte förrän kläderna tog slut i princip... Jag var dessutom sjukskriven till 50% från skolan, så jag gjorde verkligen ingenting. De skolgrejer jag hade gjorde jag ju inte heller. Fortsätt pyssla med hästarna, du klarar ju det! Sedan får du försöka att göra EN sak till. Kanske läsa EN SIDA i boken, inte ett kapitel. Försök! Men ställ inte hundra olika krav även om du tycker dem är små - för då blir de stora!
 
Sv: Pepptråden 2013

Bland annat.
Du har säkert rätt, det är nog "bara" i mitt huvud felet sitter eftersom det för mig är ett misslyckande att bara t.ex. rida två hästar och läsa en sida/rida en häst och duscha, eller sådär. Du fattar nog hur jag menar även om jag har fel. Och så får jag svårt att prioritera, är t.ex. plugga viktigare än att tvätta? Duscha eller laga mat? Sova eller städa?
 
Sv: Pepptråden 2013

Ja, jag förstår absolut vad du menar! Det är ju ett ständigt krig i hjärnan - och orken räcker inte hela vägen in i mål. Kan du inte ha som dagsuppgift i morgon att göra en lista för kommande dagar? Dvs den extrauppgiften du har för i morgon blir att göra listan, och där skriver du vad du ska göra följande dagar? T.ex. "Söndag; Rida och diska", "Måndag; Rida och duscha", "Tisdag; Rida och laga mat" (Om du nu orkar pyssla med hästarna varje dag, du säger ju att det är din styrka i vardagen så det kanske du klarar? Jag vet inte!)
 
Sv: Pepptråden 2013

Jaa... Men pluggandet måste jag få fart på nu, eller typ helst förra veckan :crazy: Bara det att jag inte vet hur, och inte varifrån jag ska få orken till det.
Men jo, bortsett från det är ditt tips nog bra och hästarna orkar jag (måste jag orka) med varje dag.
 
Sv: Pepptråden 2013

När jag var deprimerad var det enda jag klarade att gå på föreläsningarna. Jag minns första gången efter min första (och tack och lov enda) panikångest när jag skulle gå till affären och handla. Utombords garvade jag åt mig själv, jag menar jag hade ju varit och handlat hundratals gånger förut men i det skick jag var då kunde man inte förvänta sig så mycket av mig. Jag lyckades gå runt och plocka ner några varor i korgen utan en panikångest attack och utan att må så dåligt att jag inte kunde ta mig hem, jag var glad och stolt över mig själv sen. :) Det gäller med andra ord att vara snäll mot sig själv (vilket jag normalt är sämst på...) och fundera på vad man faktiskt kan begära av sig själv i olika tidpunkter i livet.

Hade jag varit du så hade jag tänkt ut EN grej att göra utöver hästarna per dag och sen fick det räcka. Som Lindgren skrev.
 
Sv: Pepptråden 2013

Jaa... Det är väl det enda vettiga. Det är bara så himla svårt när jag borde orka och klara mycket mer :crazy: Och dessutom behöver göra "massor" varje dag, egentligen.
 
Sv: Pepptråden 2013

KL
Känner att det är dags att ta upp tråden igen, efter som det känns som det går åt fel håll. Min kropp mår inte bra alls och jag orkar inget. :(
 
Sv: Pepptråden 2013

Kl
Länge sedan jag skrev nått nu. Semestern blev en Kastrof, fick världens psyk bryt på mamma. Tankarna går runt i huvudet på mig dygnet runt. Kallade henne ett och annat jag ångrar djup för jag vet att hon är den enda som ställer upp när de verkligen gäller. Men jag känner mig sviken och utanför, alla mina syskon bor i närheten eller hemma hos mamma. Jag är alltid minst 20 mil bort och här sitter jag. Ja jag är vuxen ska klara mig själv men de känns som att i sommar har mitt förflutna kommit i kapp mig. Dags att bearbeta kanske? Jag har ingen aning.
En gång sa en klok människa att jag borde skriva en bok om mitt liv, för att bearbeta alla minnen, jag har svårt att tala om känslor men väldigt mkt lättare att skriva. Jag håller på saker i månader tills de brister och då kommer allt ut på en gång. Jag låser in allt och trycker ner de i en låda och kastar bort nyckel.
De är kanske som sagt dags att Sätta sig ned och skriva tills allt är ute, och sen glömma bort de igen, jag har ingen aning. Usch
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 352
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 279
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 144
Senast: cassiopeja
·
Äldre Det behövs en pepptråd på Buke för alla oss som någon gång behöver en hejaklack för att klara av saker och eftersom det inte finns någon...
Svar
0
· Visningar
390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp