Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Och just det, när jag varit inlagd har mitt matschema varit mycket större än så här... Luncherna och middagarna har varit samma men jag har ätit mycket mer till mellis eller näringsdrycker för att gå upp i vikt. Så det schemat jag skrev ovan är för att stå still i vikt :)

Jag är sjukt stolt över mig själv idag, jag har ätit bra trots min upplevelse med vågen imorse. Jag vinner inget på att dra ner nu utan måste låta kroppen sköta sig själv. Jag har inte varit perfekt utan gått lite för mycket men annars har det gått bra! Ätit god mat och nybakat bröd :)

Shit, förhandlat ner det och ändå skulle du äta allt det? :crazy:

Jag går garanterat upp om jag äter så mycket.

Vad "bra" att du har liknande symptom, då kanske jag inte inbillar mig allt :cautious:

Fröken_skåne- Jag vet precis vad du menar med att vardagen blir jätte krävande och svår att klara av när man mår dåligt. Jag orkar ibland inte duscha,borsta håret eller ta på mig annat än mjukiskläder. Att borsta tänderna blir ett helt projekt och jag kan bli sittandes och stirra in i väggen när jag samlar energi för att gå till badrummet för att göra det. Om jag har inplanerat att handla mat så kan jag inte ha något annat "stort" den dagen för då blir jag helt slut den kvällen eller dagen efter.Fast just den här helgen har jag haft mer energi som tur är, fast det går nog inte att jämföra med en frisk person men för att vara mig :)

Ibland är det bra att inte fundera för mycket utan låta tankarna passera, speciellt om det är tankar som är till skada för en.

Dom visar och måttar med händerna hur mycket jag ska ta, eller ritar upp på en tallrik men det säger mig ingenting, hur stor är tallriken för det första?

Jag tycker ju du äter som en häst och skulle jag äta så mycket skulle jag få dödsångest :(

Det känns som kopiösa mängder mat.

Japp, det var efter lite förhandlingar här och där. Och det matschemat är "normalschemat" eller vad man ska kalla det, för viktuppgång tror jag att de lägger till mer mellanmål/näringsdrycker. Så egentligen är det nog inte så mycket som man tror.
Det jag hade svårt för med mitt schema, som väl finns i alla scheman, är den där lagade maten. Jag skulle helst äta 3 frukostar/dag och ingen lagad mat, men det var såklart inte ett alternativ.

Nej, får inte mäta eller väga något alls. Ska lita på ögonmåttet :crazy: Så jag står där varenda gång och lägger på mat, tar bort mat, tittar på portionen och lägger till mat igen och sen skiter jag bara i det för jag fattar ändå inte hur mycket det ska vara. Så jag tar väl alltid för mycket för att inte ta för lite antar jag.

På dagvården så hjälpte dom till när vi skulle lägga upp men jag tycker fortfarande att det var hästportioner.
Första gången jag skulle äta med min behandlare så tyckte jag hon la på mat för en skogshuggare på sin tallrik, det kommer jag aldrig glömma!

Jo, det händer att jag småäter mellan målen men det är när jag äter "enligt mitt egan schema", då tillåter kalorierna det. Men när jag åt enligt deras så åt jag det jag skulle men då hetsåt jag 1-2 ggr per dag och spydde upp det och med det kom ju en del viktuppgång. Det gick ju bra att hetsäta och spy utan att gå upp i vikt om jag inte åt något annat, men då åt jag "normalt" samtidigt.
Och jag har absolut ingen aning om vad som är normalt. Allt känns för mycket.

Skitbra jobbat med maten :)
Tycker jag verkligen du ska vara stolt över och nybakat bröd är ju så :d

Jag gjorde faktiskt hemmagjorda piroger till middag idag och dom blev goda trots nån minut för mycket i ugnen.

Sån är jag med, tar hellre 3 frukostar än varm mat. Så jag äter faktiskt inte varm middag så ofta. Just nu är det risgrynsgröt som gäller här, och med ett gäng riskakor varje dag.
Försöker äta normalt vissa dagar men det slutar bara med kaos för då ska jag "unna" mig en massa för det är ju bara den dagen jag kan passa på att äta, dieten får jag gå på dagen efter igen. Suck.

Tråkigt att ni är så många som har ätstörningsproblematik.

Men kan berätta hur jag äter en vanlig dag:
Frukost: Två mackor
Lunch: Lagad mat
Mellanmål: Två mackor
Middag: Lagad mat

Plus att jag oftast äter något mer under dagen, beroende på när jag går upp på dagen.

Önskar jag hade någon bra vän som kunde stå ut med mig, då jag skulle behöva lite sällskap just nu. Mamma har tillräckligt med egna problem just nu.

Dom visar och måttar med händerna hur mycket jag ska ta, eller ritar upp på en tallrik men det säger mig ingenting, hur stor är tallriken för det första?

Fast inte skiljer det väl särskilt mycket mellan olika middagstallrikar, som jag antar att de syftar på om det är lunch och middag de ritar upp? Mina "stora" tallrikar är nog ungefär lika stora som de tallrikar som används på mitt jobb, t.ex. Inte för att jag har mätt dem :D, men så himla mycket kan det inte skilja!

Jag tycker ju du äter som en häst och skulle jag äta så mycket skulle jag få dödsångest :(

Det känns som kopiösa mängder mat.

Ha ha:)! Då skulle du se hur LITE jag äter jämfört med de flesta andra i min närhet. Det är knappast lönt för mig att gå ut och äta buffé...;)

Hoppas att du får kläm på dina "normalportioner" snart!

grodan21- Om du bodde nära mig skulle jag gärna träffa dig, du verkar vara så trevlig och jag tror säkert att det finns många som vill umgås med dig. Jag kan känna igen mig i dina tankar jätte mycket och sen i princip alla mina kompisar flyttat från stan så har jag bara några få kvar här som jag kan umgås med, så det blir mycket umgänge med min familj.

Mina gamla tallrikar lurades lite för det fanns ingen upphöjd kant på dom som avgränsade själva uppläggningsytan om du fattar?
Dom nya har det och nu blir ju uppläggningsytan automatiskt mindre pga det och då borde det bli lättare att få till portionerna för nu kan inte maten ligga över hela tallriksytan.

Samma med skålarna, dom är lite mindre än dom gamla och dom nya djupa har en kant dit man max kan fylla upp till men i dom gamla kunde man hälla ända upp.
Jag tror dom nya tallrikarna kan hjälpa mig lite. En sån simpel sak som att ha rätt tallriksform :)

Hade du bott närmare mig så hade vi kunnats ses, men nu tror jag att du bor mer norrut än vad jag gör.

Visst hade det varit skönt med en riktig vän!

Hade du bott närmare mig så hade vi kunnats ses, men nu tror jag att du bor mer norrut än vad jag gör.

Visst hade det varit skönt med en riktig vän!

Hör till dom som aldrig haft någon riktigt bra vän, oftast stör det mig inte alls. Men just idag känner jag att det hade varit skönt med någon. :(

Jag tycker också det är lättare med vissa tallrikar och skålar än andra om man har problem med att äta efter hunger och mättnad. Dom som kan lita på kroppen kan lägga upp lite på tallriken och äta upp och ta mer om dom är hungriga eller lämna om dom är mätta. När man har en ätstörning kan man inte lita på kroppen utan oavsett om man blir mätt eller är hungrig så ska man äta samma mängd ändå som man lagt upp. Och när man inte kan lita på kroppen och sin egen känsla är det bra att ha något konkret att titta på t.ex. hur maten ser ut i en viss skål eller på en viss tallrik och då är det bra om dom har någon sorts "standard" modell, sånt som friska människor inte tänker alls på men som kan bli viktiga om man är sjuk:)

Samma här. Jag har i stort sett aldrig haft en riktigt nära vän.

Jag saknar det inte heller egentligen men ibland vore det skönt att få prata och umgås med någon. Mitt umgänge består av min familj och djur. Minns inte sist jag tog en fika men någon annan än dom.

Men visst, det beror ju delvis på min sociala fobi men nu när det går bättre med den så har jag ändå ingen att umgås med.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka