Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Vissa saker vill man ju inte faktiskt inte prata med familjen om!

Har tydligen också en släng av social fobi, men inte den "traditionella" typen.

kl

Har en "to do lista" och det går seeegt!

#Måste föra över pengar från en bank till en annan.

#Måste köpa till frukost på kommande resan innan det är för sent.

#Måste skicka in papperna till hästens försäkringsbolag så hans försäkring ska fortsätta gälla.

#Måste städa huset innan imorgon.

#Måste fylla i min matdagbok men orkar bara inte.

#Måste laga mat innan barnen svälter ihjäl.

Var börjar jag?
Har försökt göra något av det men det slutar med att jag sätter mig i soffan för allt känns så oöverkomligt..

Har;

# Fört över pengarna

#Postat brevet till försäkringsbolaget

#Städat hela huset samt orkat tvätta idag

#Lagat jättegoda hemmagjorda piroger idag så vi slapp svälta

Så nu måste jag bara fixa betalningen av frukost och fylla i min matdagbok men jag orkar verkligen inte med den :crazy:
Tycker det är jobbigt att skriva upp varenda sak jag äter. Har skrivit i 3 år nu och ja, det börjar kännas tjatigt.

Imorgon har jag som mål att fixa frukosten i alla fall.

Bra jobbat, du har ju fixat nästan allt du skulle :)

Har du inte fyllt i matdagboken på flera dagar så att du har mycket att ta igen? Förstår om det känns motigt i så fall. Jag har inte skrivit flera år i rad till någon behandlare utan gjort det i perioder, sen har jag skrivit väldigt mycket för min egen skull med kaloriuträkningar och så, så för mig är det både bra med en matdagbok som jag och min behandlare kan gå igenom men också en del av ett sjukt beteende som jag vill komma ifrån. Just nu går det bra att skriva, jag brukar skriva upp i förväg så kan jag inte fuska sen för allt står ju redan nerskrivet :p

Tycker du det är jobbigt för att du inte orkar skriva eller är det för att det är jobbigt att se allt nerskrivet eller för att du skäms inför din behandlare?

Idag blir jag hemma från dagvården för jag har ont i huvudet idag igen, har haft det ett par veckor nu och känner mig febrig till och från och det har varit lite värre nu i helgen. Lite blandade känslor att vara hemma, vill egentligen inte missa vår grupp med dietisten och mitt möte med min terapeut men jag har bett min terapeut att ringa mig på den tiden vi skulle ha setts. Hoppas hon gör det, för jag har en del saker att prata med henne om, som att jag gått upp ytterligare 7 hg från igår till idag... Antingen är det en fruktansvärt snabb viktuppgång eller så är det något som inte stämmer i kroppen.

Är det någon mer som får huvudvärk av pollenallergi eller är det bara jag?

Jag har inte fyllt i den på minst en vecka nu men jag skriver alltid upp vad jag ätit och när i minnesblocket i telefonen så det är bara att kopiera.
Det är jobbigt för jag orkar inte och ofta ljuger jag om vad jag ätit. Oftast när jag inte ätit, då skriver jag något ändå. Orkar inte diskutera ickeätandet.

Hur går det med huvudet?
Fick du pratat med terapeuten?

Du kan omöjligt ha gått upp 7 hekto sen igår, då har du i så fall ätit som en häst!
Som du själv sagt, har man inte ätit ordentligt på ett tag så behåller kroppen allt den får i sig när man äter mer. Det är bara i början du kommer märka av en snabb viktuppgång. Det saktar snart ner.
Jag har inte pollenallergi så jag kan inte svara på det.

Ja jag hoppas att det inte är en riktig viktuppgång, 2,6 kg på 4 dagar är ganska extremt i så fall :( Men jag läste lite om den pollenmedicinen jag har tagit och en sällsynt biverkning av den är vätskeansamling och jag insåg att det är ju sen jag började med den som jag har gått upp så snabbt i vikt, så jag hoppas att det blir bättre nu när jag slutar ta den. Jag ger det hela några dagar innan jag får total panik över vikten. För som du skriver så borde det rent logiskt vara omöjligt att gå upp så mycket i vikt annars. Hoppas, hoppas det bara är vätska.

Är det någon som vet hur fort kroppen gör sig av med överflödig vätska? Eller kan det ansamlas i kroppen för alltid och så blir man aldrig av med det?

Huvudet är fortfarande tungt och gör ont, verkar aldrig gå över. Har haft ont veckor i sträck nu.

Fick ett mindre roligt brev från min psykmottagning också, de skrev att så länge jag inte väger mer normalt och så länge jag behöver hjälp med maten så kan dom inte fortsätta ta emot mig för behandling. Dom kan inte heller erbjuda någon dietist eftersom dom bedömer att jag varit inom sjukvården så länge att det inte kan hjälpa mig eftersom jag redan fått den hjälpen tidigare. Ja visst, ca 2 gånger fick jag senast träffa en dietist i öppenvården och det är 3 år sedan. Det kan väl inte räknas som så mycket? :confused:

Så i princip kastar dom ut mig för att jag är för sjuk. Dom säger att jag måste gå kvar på dagvården tills jag är friskare men dagvårdsterminen slutar innan midsommar och efter det vet jag inte hur det blir. I värsta fall kommer jag vara för sjuk för dagvården och för sjuk för öppenvården och då kommer jag istället att bli lämnad ensam. Toppen, heja, heja svenska psykiatriska vården :banghead:

Vården fungerar tyvärr så :(

När jag hade mitt vårdplaneringsmöte för ca 2 veckor sen så ville dom skriva ut mig om jag inte vägde mig. Jag har vägrat i över ett år och kommit undan med det men nu fick jag kompromissa-väger mig med kläderna på och behöver inte veta vad jag väger.

Dom vill ju se att man arbetar mot ätstörningen och enligt dom så gör du det om du går upp i vikt.

Då är det säkert vätska du samlat på dig. Vi vet båda 2 hur mycket kalorier man måste äta för att gå upp ca 3 kg och det äter man inte på ett kick.
Vätska kan ta olika lång tid på sig att försvinna, men ge det någon vecka.

Jag hade en hemsk huvudvärk hela förra sommaren och gick till slut och kollade mig hos läkaren och det visade sig att jag hade B12 brist och efter en behandling på 4 månader så var huvudvärken borta. Så gå och kolla ifall dina värden är bra.

Och nej, 2 ggr hos en dietist är INTE mycket. Snarare för lite.

Går du både på öppenpsyk och äsenhet eller är det samma?

Stor kram!

kl

Jag är... smått överpepp idag faktiskt. Lagat massor av (nyttig) mat! Ska fixa ett lass tonfiskröra om ett litet tag också. Fått in en skoluppgift och jobbar som bäst på med nästa. Druckit alldeles för mycket kaffe (två glas...) och det kan hända att jag väljer att bli uppe och plugga sent sent. Lika bra att ta vara på peppen?

Lyssnar på en himla massa bra musik på alldeles för hög volym!
Glad!

Det låter som du har bra flyt :bump:
Fortsätt så! Men drick inte för mycket kaffe så du inte kan sova inatt ;)

kl

Jag har fått klart mina matdagböcker nu. Hade inte skrivit sen den 2 maj så det var ett tag sedan :crazy:
Får försöka orka fylla i den varje dag nu så det inte blir samma sak igen.
Känner att jag måste få in rutiner i mitt liv vad det gäller allt numera. Jag glömmer allt jag ska göra och när jag kommer på det så är det antingen för sent eller så orkar jag inte. Så trött på det där. Får leva med mina kom ihåg listor.

Någon som vet vad det är som kan göra att jag fryser? Lägenheten är varm och jag ligger under täcket fullt påklädd, ändå fryser jag så att jag nästan skakar. :( Tror inte det är feber, känner mig inte sjuk. Men fick en liknande attack i fredag, då torde jag att jag höll på att bli sjuk.

Håller jag med om!
Åker jag in med ett djur till vet. så kollar dom allt. Det gör man inte ens på en vanlig hälsokoll för oss. Men det är bra att vi har bra djurvård.

Har du raggsockar på dig?
Det brukar hjälpa mig när jag fryser mycket, samt något för halsen, skarf eller halsduk. Det gör mig direkt varmare i hela kroppen.

KL

Känner mig som världens sämsta människa just nu..hade egentligen gynbesök på sjukhuset idag för cell o vävnadsprov då jag har cellförändringar men jag får bara panik av sjukhus just nu..2 månader där räckte liksom :(

Tänker du inte gå dit?

För jag tänker att det är ju för ditt bästa.

KL

Här går det S K I T :( Jag har fastnat i ett ätstört beteende igen och äter alldeles för lite, men med den ångesten som är nu så klarar jag inte av att kämpa emot och äta mer. Jag är i ett sånt där jobbigt läge av att veta att det jag gör är dåligt, men inte vilja släppa det.
Sitter och funderar på exakt hur farligt det faktiskt är att träna när man ligger på ett relativt stort kcal-underskott, om jag bör låta bli hårdare träning och nöja mig med promenader tills jag kan förmå mig att äta mer. Om det är rent farligt att träna som det är nu liksom.

Det enda positiva är att jag iallafall får en del saker gjorda, när jag håller mig upptagen med allt möjligt utom att äta :crazy:

Du vet ju hur fel det är och du vet hur du ska ta dig ur det så gör det :)
Du är så pass mycket friskare än vad jag är och du är faktiskt en förebild som kommit så långt!
Klart man får bakslag ibland men då är det bara att resa sig igen.

Det är inte bra att träna när man inte äter. Det kan gå hemskt fel. Ta du och promenera istället. Det är bättre.

Jag gör också så, håller mig sysslosatt för att inte tänka på mat men det går bara ett tag.
Du har ju erfarenhet om vad som händer om man slutar äta ett tag. Vill du ha det så igen?

Behöver du stöd för att ta dig dit?
Kan du inte be någon följa med dig?

Hade jag kunnat så hade jag följt med dig, ett stöd ute i väntrummet gör mycket det också :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka