Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Det är tråkigt att man ska behöva drabbas av en sån här djävulsk sjukdom :(
Hur gammal är du om jag får fråga?

Det enda man kan göra är att kämpa varje dag. Försöker man inte lär det inte ske en förändring, och sedan får man vara beredd på att en förändring sker inte över natten.
Det tar tid och det är bra det så hinner man hänga med i processen.
Första gången jag gick dagvården så släppte jag allt och gick in för det helt men det slog bakut och sen var jag tillbaka på noll.
Jag försöker leva hälsosamt men det är svårt när min ätstörning är UNS mot den bulimiska hållet. Det finns impulser jag inte kan stå emot, precis som du när du får impulsen att stå emot maten. Det klarar jag i perioder men sedan blir det bara värre igen. För mig är inte det värsta att svälta utan att försöka äta normalt. Varje gång jag har försökt det så går jag upp, så svält för mig är förenat med kontroll.

Men jag kämpar för att ta mig ur det och det gör du också. Vi får stötta varandra :)

Sovit i 12.5timmar (tack ataraxen)...
Vill bara äta och läsa precis hela dagen. Men. Jag SKA få in minst två skoluppgifter. Hur dåliga de än blir.

Ut och ta en kort runda runt kvarteret så får du lite energi :)

kl

Sov länge idag. Kollade på en film som slutade klockan två inatt.
Men har hunnit vara i stallet och pysslat med hästen och nu är jag i huset och lägger golv, har en Pepsi max paus bara.
Gud vad jag är beroende av det. 1 1/2 flak på 1 1/2 vecka.. Önskar jag kunde klara mig utan det :(

En uppgift inne! WAH!
En till in idag och sen känns det nästan som att jag ska klara det här! Då är det bara fyra stycken kvar sen :bump:

Och med en hägrande ensamkväll hemma (familjen ska på galej hos grannarna) så ska jag nog allt ta mina 58:- och köpa godsaker. Levande ljus och en bra bok på det så hoppas jag klara mig utan atarax ikväll :)

Edit: Verkar bli konsert ikväll istället! Vill helst tacka nej och uggla i soffan, men NEJ. Jag SKA ut och ha roligt!

Senast ändrad:

Bra jobbat med skoluppgiften! Konserten kommer säkert bli rolig när du väl är där och om det inte känns bra är det ju bara att åka hem. Så ge dig iväg dit och ha roligt!

KL

Jag har precis börjat springa igen efter 1,5 års uppehåll och ohälsosamt leverne, idag tredje rundan tog jag och sambon milen- sjukt stolt! Inte jättesmart för kroppen att ta milen så snabbt men fantastiskt för psyket:D

Det var riktigt tungt, men bestämmer man sig så går det. Jag tänker på hur mallig jag kommer vara efteråt och hur kraftfull man känner sig. Mitt tips till er som kämpar med något just nu!

Oj, det var starkt jobbat att komma upp i milen på tredje gången. Undrar hur kroppen känns imorgon, lite mör kanske :D

Jag fyller 28 i år.

kl

Maten har gått SKIT idag.
Svärmor bjöd på fika för att dom firade bröllopsdag i måndags och vi onsdags och självklart tappade jag kontrollen :(
Åt väl inte överjävligt mycket men väldigt för mycket ändå. Kompensation? Ingen lunch och inget mellanmål. Blir dock middag strax.
Det kanske är extra hög ångest med tanke på att jag valde att äta en normal portion frukost enligt min behandlare idag.

Annars har dagen varit rätt okej. Fått gjort mycket i huset idag och det är skönt. Vill flytta in nu och slippa bo hos svärföräldrarna. Nog för att det är snällt av dom men jag vill bo i vårat nya hus nu!

Har inte lyckats pricka av något mer på min lista men ska försöka betala frukosten och fixa i ordning försäkringspapperna ikväll.

Om jag orkar så tänkte jag passa på att färga håret med.

Matmissbrukaren- Ta det lugnt nu, du vet antagligen att ända sättet att ta sig ur de onda spiralerna med att äta för mycket är att ändå äta nästa måltid som planerat? Dvs ingen kompensation för att du ätit för mycket/eller tycker att du ätit för mycket. Ta en måltid i taget och oroa dig inte för hur du ätit tidigare eller vad du ska äta senare, fokusera bara på att just den måltiden du ska äta just då ska bli enligt matschemat eller så som det är bestämt. Om du hoppar över och kompenserar blir kroppen i obalans och det skapas hunger och sug som är svåra att kontrollera.

Och bli inte arg på dig själv när det inte går bra, se det som att du håller på att lära dig något nytt och att det kommer gå sämre ibland och bättre ibland men att du lär dig av dina erfarenheter och att de bra gångerna kommer bli fler.

Jätte, jätte bra att du åt den frukosten du skulle!!! Fokusera på att det var bra istället för på det som inte fungerat. Jag tror absolut att det spelar in och ger mer ångest eftersom du gjort något som är svårt och kanske förbjudet enligt ätstörningen? En psykolog sa till mig att om det känns bra och går lätt så betyder det att man följer ätstörningen men om det är svårt och ger ångest så gör man rätt och går emot den. Och då reagerar sjukdomen med att få en att må dåligt. Men det är ett bra tecken på att man kämpar åt rätt håll. Kram

Senast ändrad:

Grodan21- Är det något särskilt som hänt eller mår du dåligt iaf? Har du haft någon bra stund idag eller känner du dig deppig hela tiden? Hur länge har du haft det så här? Kan det vara en depression eller är det att det är mycket i skolan just nu eller något annat runtomkring som spelar in?

Jag har nog alldeles för lätt att bli deppig tyvärr. :( Men är färdig med min utbildning nu till sommaren och vet inte alls vad som händer sen, sen har jag lätt att må dåligt över både stora och små saker.

Det är både ja och nej. När jag ätit fel vid ett tillfälle på dagen så skiter sig resten av dagen per automatik. Jag gör det mot mig själv så klart men jag vet inte varför.
Så att fortsätta äta nästa måltid känns bara dumt eftersom jag vet att jag kommer äta skit i vilket fall som.
Det är inte heller något sug vid såna tillfällen utan enbart att jag tappar kontrollen. Klart jag är sötsugen men det är annorlunda på något vis. Blir lite passa på medans du kan för sen ska du aldrig mer äta sånt.

Jag hoppas matschemat ska hjälpa mig. Jag känner själv att jag för tillfället har ett stort behov av hjälp.

Det ger alltid ångest om jag äter något som ätstörningen inte går med på. Då blir det måttbandskaos här hemma. Mäter mig extremt många ggr per dag. Gjorde en snabb uträkning för bara ett litet tag sedan och jag mäter mig runt 50-70 ggr per dag. Många ggr varje timme och många gånger efter varandra för att vara säker. Minsta skillnad på måtten uppåt så dör jag inombords.

Hur har din dag varit? Gått bra med maten?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S