Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Nej jag kom inte iväg idag, fick en tid till vårdcentralen för att kolla upp det hela (väldigt pinsamt då jag visste att jag inte var så sjuk att jag behövde komma dit)

Fick iaf veta att min huvudvärk kan bero på alla mediciner jag tar, han sa rent ut att jag är som en vandrande kemisk fabrik :p (inte första gången jag hör det, jag har tydligen väldigt, väldigt mycket mediciner som de flesta läkare och andra reagerar starkt på) eller på min pollenallergi, mitt låga blodtryck (hade 80/60 idag, 120-140 är normalt fast så högt ligger inte jag pga ätstörningen utan ligger runt 90/60 och sen ibland dippar det ner)- det är inte bra med så lågt blodtryck och tryck under 90/60 är ett kriterium för att dom kan lägga in mig på LPT :( Men som tur är har han ingen kontakt med äs-enheten!

Jag hade också väldigt mycket spänningar i axlar och nacke så det är troligt att det är en blandning av allt och mycket spänningshuvudvärk. Måste få stopp på det hela innan det eskalerar för jag har tidigare däckat helt och blivit utbränd och en av de tidigaste och värsta symtomen var en huvudvärk som gjorde mig i princip liggandes i över en månad, isolerade mig helt, fick panikattacker av att gå utanför mitt hem och hade extrema magsmärtor, var sjukskriven ett bra tag från skolan och gick sen kanske 25% en hel termin... Vill inte tillbaka dit.

Fick även veta att mina temperaturväxlingar mellan undertemp och feber beror på mina hormonstörningar pga anorexin och att det gör att kroppen inte klarar att reglera sin temperatur. Och spänningarna i kroppen berodde också till stor del på ätstörningen eftersom jag i princip inte har några muskler på kroppen vilket gör att de små musklerna som finns blir överansträngda av att hålla kroppen uppe+ att de spänns pga all ångest och stress.

Så ja, man vet ju att anorexi (hatar det ordet, känns så stort och överdrivet när det gäller mig själv) påverkar mycket i kroppen men hela tiden kommer det upp nya saker som hänger ihop med den hemska sjukdom. Har fått så mycket negativa besked om min fysiska hälsa genom åren så det är ett under att jag är så pass pigg och ok som jag är. Men jag blir också överraskad av att kroppen reagerar så mycket på situationen.

Mina levervärden är dåliga, jag har benskörhet, naglarna går sönder hela tiden, håret är torrt och ser ut som ett fågelbo, mina blodvärden visar på de största bristerna dietisten sett hos någon med anorexi, lågt blodtryck, svag i kroppen, svårt att sova,ingen mens,kan inte ha linser eftersom slemhinnorna i kroppen blir sköra och torra, kissnödig hela tiden, ont av att sitta och ligga, svettas mängder på nätterna pga hormonerna, dålig koncentrationsförmåga, svårt att hänga med i samtal, dåligt minne,rastlöshet, tvångsmässighet, ångest och massor massor mer som jag inte orkar räkna upp. Jag hoppas verkligen att dom som är sjuka eller på väg in i en ätstörning läser det här och inser hur mycket vi skadar våra kroppar, kroppen är seg och gör allt för att överleva men en dag tar det bara stopp.

Sen fick jag också en liten ögonöppnare när jag köpte värktabletter och insåg att jag måste ta dosen för barn under 12 eftersom jag hamnade i den kategorin viktmässigt, alltså det är helt sjukt att jag som är 25 väger mindre än en normal 12 åring. Väckte en del tankar.

Senast ändrad:

Taaack! :D

Jag har fått A i de fyra senaste uppgifterna jag lämnat in i ena kursen, hoppas på A på näst sista uppgiften också! (Lyckan!) Sedan bara en kvar, inlämning 23maj, så den ska jag göra under helgen.
Ska göra sista uppgiften i andra kursen ikväll, och där är jag himla nöjd om jag får C. Har snittat på C hela kursen, och det är ju ett rätt bra betyg ändå :)

Slutprov på lördag och måndag, så blir mycket sånt plugg fredag och söndag. Funtar på att ägna mig åt att vara ute i solen och dricka vin på lördag, känns som att jag gjort mig förtjänt av en break.

Efter slutprovet på måndag blir det all in med träningen (men ändå lagom, lovar!). Funderar på att sluta känna att jag MÅSTE till gymmet nu innan kortet går ut 2juni, och helt enkelt starta mitt hemma'program' med promenader, hopprep och crossfit på en gång! PEPP! :bump:

Matmissbrukaren- brukar du väga dig hemma? Skulle du klara att väga dig baklänges så du inte ser siffrorna eller är det för svårt med kontrollbehovet? Jag vet precis vad du menar med att maten påverkas av vägningen, just nu är det dock lite tvärtom för mig för jag känner alltid innan vägningen att jag måste äta mer för att se till att jag verkligen går upp i vikt. Självklart är jag livrädd för viktuppgången samtidigt som jag vill gå upp, men vägningen och vikten påverkar inte längre mig så att jag vill äta mindre. Tvärtom försöker jag äta mer om jag inte gått upp i vikt.

Sparrisen- hur går det för dig?

fröken_skåne- hur är det med dig?

Lindgren- Du har ju fått en hel del gjort. Var nöjd över det! Usch, det där med pengarna låter hemskt, när får du pengar nästa gång? Har du mat hemma så det räcker och allt annat du behöver eller måste du låna pengar av någon? Lycka till imorgon, du kan bara göra det som går just nu, sätt inte för stor press inför proven. Ett G räcker och det tror jag du klarar!

Matmissbrukaren- det är jätte bra och viktigt att ta tillvara de bra stunderna och unna sig att släppa det jobbiga ett tag. Du ska absolut gå på mötet, det är viktigt för dig och du kommer inte komma undan, blir det inte imorgon blir det en annan dag och då behöver du gå med oron ännu längre. Och tänk vad bra med ett matschema! Är du också bipolär?

Jag går dit och hoppas jag inte dör på kuppen. Nej, jag väger mig inte hemma. Sist jag vägde mig var på äsenheten den 10 mars förra året. Skräcken att väga mer än jag gjorde då har gjort att jag inte vägt mig.
Men jag mäter mig, runt 40-50 ggr om dagen. Är helt besatt av det :crazy:
Tittar mig i spegeln hela tiden. Drar upp tröjan för att försäkra mig om att magen ser likadan ut som 10 minuter tidigare. Det är där mitt kontrollerande är och det gör mig galen :(
Kan testa mig att ställa mig på en våg baklänges ikväll, så kanske spänningarna är borta tills imorgon. Eller vad tror du?

Jo, bipolär typ 2, borderline, fobisk personlighetsstörning, tvång (ocd) och då min ätstörning UNS. Känner att jag klarar mig ett tag på dom diagnoserna :crazy:

Så du är bipolär du med gissar jag. Vilken typ om jag får fråga?

Tvärtom försöker jag äta mer om jag inte gått upp i vikt.

Vet du hur glad jag blev av att läsa det där? Det är en enorm framgång!

För övrigt kan jag säga att jag hade några av dina längre inlägg med bra tankar sparade innan datorn valde att frysa och radera alla notiser (hade alltså inga sparade dokument utan bara "notiser" på skrivbordet) för att kunna länka dem till dig vid behov :p Tänkte bara att du skulle få veta det, det känns väl lite stalkeraktigt men det var enbart för din egen skull! Du vet att jag hejar på dig! :D

Bra att du kom iväg till VC :)

Känner igen det där med kemisk fabrik. Har ätit så mycket mediciner att jag spyr på dom. Men numera har jag bara 2 jag måste ta varje dag (stämningsbalanserande) och sedan har jag 4 vid behovsmediciner.

Mediciner kan ge så många olika biverkningar och dom jag fått har varit att jag blivit zombiefierad och att jag mått så illa att jag spytt och blivit liggandes hela dagarna. Inte roligt alls.
Hoppas din huvudvärk går över snart!

Det är tvärtom med mitt blodtryck. Det klarar inte av mitt fram och tillbaka med ätandet och ligger nästan alltid på gränsen till för högt. Tog det innan 173/77. Ringa läkare eller?
Hade en blodtrycksmaskin hemma för sonen vägrar ta blodtrycket på skolan så jag gör det åt dom. Så det är en riktig maskin jag kollar med. Det är kanske inte riktigt bra att ha så högt :crazy:

Och du har rätt. Jag hoppas många läser din text och fattar vad det är man ger sig in på om man börjar fiffia med maten. Först verkar det harmlöst men efter ett tag så är man fast i skiten och det verkar omöjligt att ta sig ur.
Jag har trasiga naglar, högt blodtryck, menstruella störningar, hormonrubbningar, dåligt B12 värde. När jag spydde var jag svullen dygnet runt i ansiktet, halsen var uppfrätt och tänderna tog skada, jag har ärr på min knoge efter att ha tryckt ner fingrarna i halsen och tryckt så hårt att jag gjort hål på min hud med tänderna i ett desperat försök att få upp det jag åt.
Man ljuger för alla i sin omgivning, tar ätstörningen i försvar och säger "det är inte så illa, jag vet vad jag gör"...
Den tar livet av en, sakta men säkert!

Jag har basic mat som jag klarar mig med, problemet är väl främst att jag snart behöver ny kattsand, och jag insåg idag att jag behöver sommarkläder - hade mina tunnaste kläder och höll på att avlida av värmeslag. Så om jag inte håller ut de sista två veckorna innan nästa peng (slutet på månaden) så får jag se om jag kanske kan låna av familjen. Men jag hatar verkligen att låna pengar, det är meningen att jag ska klara mig själv! Men utöver bal och student denna månad så har jag fått oväntade utgifter på totalt 1500, vilket är mer än en fjärdedel av min inkomst. + Att min matbudget varit lite för hög denna månad, eftersom jag stressäter och stressen har varit rätt stor.

Jag har basic mat som jag klarar mig med, problemet är väl främst att jag snart behöver ny kattsand, och jag insåg idag att jag behöver sommarkläder - hade mina tunnaste kläder och höll på att avlida av värmeslag. Så om jag inte håller ut de sista två veckorna innan nästa peng (slutet på månaden) så får jag se om jag kanske kan låna av familjen. Men jag hatar verkligen att låna pengar, det är meningen att jag ska klara mig själv! Men utöver bal och student denna månad så har jag fått oväntade utgifter på totalt 1500, vilket är mer än en fjärdedel av min inkomst. + Att min matbudget varit lite för hög denna månad, eftersom jag stressäter och stressen har varit rätt stor.

Vi får väcka liv i spartråden igen, eller om det bara är vi kvar så kan vi stötta varandra här? :)
Min månad börjar om imorgon och denna månaden SKA bli bra. Har lagt upp en bra plan för pengarna redan så nu är det bara att hålla sig till det. Lättare sagt än gjort.

Låna av din familj. Det är värre att sätta sig i skiten för att man saknar pengar. Låna och betala av när du kan istället. Dom vill säkert hjälpa dig!
Jag ska skriva matlista för en vecka ikväll, du kanske skulle göra något sånt du med? Så behöver du bara gå till affären 1 gång i veckan för att veckohandla och kanske 1 gång för att fylla på med bröd, mjölk m.m.

Vi kan stötta varandra här tills vidare, orkar nog inte hålla koll på flera trådar just nu :)

Jag har svårt att lägga upp en plan, för jag vet inte vad jag har för inkomster de närmaste månaderna. Har ju sommarjobb men sista bidraget kommer väl den här månaden tror jag, så det blir en diff på två månader då jag inte får några pengar alls och då har jag inget annat val än att låna pengar. Å andra sidan är skolstressen förmodligen över då, så jag lär väl inte överäta sånna kopiösa mängder :p

Lindgren- Haha, vad söt du är :D Om jag ska erkänna det så har jag sparat några av dina och några andras svar i beachtråden till mig :p Attans att din dator la av så där, tekniska prylar ska alltid krångla och ställa till det...

Jag förstår verkligen det där med att du inte vill låna pengar men det måste ändå vara hållbart för dig att leva, du är ändå inte så gammal och du går fortfarande i gymnasiet med väldigt begränsad inkomst.

Om din familj har pengar att låna ut så tror jag bara dom blir glada att kunna hjälpa dig, min bror fick låna pengar av mig nu i vintras och jag har sagt att han kan betala tillbaka när det går, för min del var det inga problem eftersom han kunde låna av mina sparpengar och då lånade jag gärna ut dom. Så det jag ville säga är att det nog inte upplevs som något dåligt av den som kan låna ut, speciellt inte när man vet att den andra betalar tillbaka så fort den kan :)

Nu har jag fått min sista ersättning från försäkringsbolaget så framöver kommer jag få ut så lite pengar att jag räknar med att gå back ca 2000 kr/ månad :crazy: Jag har snålat och sparat nu innan så att jag har sparpengar att ta av men helst hade jag inte velat använda dom nu men måste ju det. Jag är iaf glad att jag faktiskt har kunnat spara en del.

Vad har du fått för sommarjobb? Är det något du ser framemot?

Åh, vad bra! :D
Ja, de suger... Min dator lever verkligen på sista versen nu alltså. Tangenter har lossnat, den fryser titt som tätt, ljudet laggar, halva uttaget till strömkabeln har gått av (men det funkar fortfarande konstigt nog), den kan inte läsa cd-skivor, man måste gå "omvägar" för att ladda upp bilder på nätet m.m. Oddsen är inte de bästa :p

Matmissbrukaren- ta upp frågan om blodtrycket med din behandlare på mötet och om hon inte vet skulle jag ringa till vårdcentralen eller sjukvårdsupplysningen. Det låter som ett på tok för högt blodtryck...

Jo jag är också bipolär typ 2

Du får säga till din dator att hålla ut nu tills du får lön så att den inte kraschar nu när din ekonomi är som den är. Håller tummarna för det!

Får lite pengar av mamma ikväll så månadsslutet är räddat i alla fall :banana:
Det jobbigaste med att "be" om pengar är att det är min image som får en törn. Jag ÄR ansvarig, skötsam och ordningssam. Men det KÄNNS som att omgivningen tror att jag är ett enda stort kaos hela tiden. Jag har fått för mig att jag måste övertyga alla om att jag är en "duktig flicka".

Kommer du klara dig med det då eller kommer det bli tufft? Tänker att du får ju inte låta ekonomin påverka maten och så?

Jag har fått jobb på ett äldreboende och har redan jobbat fem pass, trivs jättebra! :)

Har den klarat sig så länge som den gjort i min ägo så klarar den sig förhoppningsvis ett tag till :p Hoppas på att kanske få en ny eller ett bidrag till en ny i studentpresent! :)

Typ KL

Vad duktiga ni alla är och kämpar på med allt möjligt! Jag är skitimponerad av er, verkligen :bow:
Själv sitter jag nu och tvingar i mig "kvällis" med tårarna rinnande. Jag vill inte äta men jag måste ju. Och jag vet egentligen att jag omöjligt blir tjock av det jag äter, speciellt inte med tanke på att jag svält mig själv i nästan en vecka nu. Men jag vill inte ha :crazy::( Och matmonstren i huvudet är så besvikna på mig för att jag tvingar i mig mat, och tårarna rinner. Det är så svårt, så svårt. Jävla skitsjukdom :mad:

Kl

"Bakslag" ikväll. Hamnade över toastolen, men tröstar mig med att det var länge sen sist. Bör nog sluta med lösgodis (ffa gelé) helt, verkar vara det som triggar absolut värst.
Dessutom får jag huvudvärk av det så varför har jag inte redan slutat? :meh:

Önskar att man kunde blanda oss alla och bara... Jämna ut allt. Normalisera. Du vill inte äta (kämpa på!) och jag själv äter ALLT jag kommer över. Stressäter. Usch!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka