Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Nej jag tror inte att hon blir arg. Och jag tycker att dagvården verkar göra ett övertramp om de beter sig så konstigt..? Dubbemoral långa vägar! Bra att du mejlat! Hoppas att det blir någon ordning snart!

Ja, jag hoppas verkligen på att hon kan hjälpa mig få ett bra avslut på terminen! :)

1 Juni är balen, självklart får ni bilder! :D

Det gick rätt så bra idag ändå tycker jag.

Ställde mig på vågen och det var inte alltför hemskt. Jag slapp se siffrorna och vi tog även ett blodtryck som var normalt idag.

Sedan pratade vi mat och om det som stod i mina matdagböcker. Hon ser att jag försöker men att jag inte satsar fullt ut, men jag vågar inte :(

Hon bad mig hoppa på tåget som vanligt men det är svårt när jag inte har något stöd här hemma. Min man hjälper så gott han kan men han jobbar 150%. Han är aldrig hemma. Just nu har han varit i Frankrike en vecka och flyger hem på söndag igen. Sen jobbar han dag nästa vecka vilket innebär minst 12 timmars arbete om dagen för han behövs.
Så jag får göra det själv här hemma och det är svårt för det är lättare att fuska.

Det blev inget matschema idag. Så jag får väl hitta på något själv..

Har ett nytt vårdplaneringsmöte om 2 veckor och tills dess skulle jag tänka på vad jag vill ha hjälp med. Hur fan jag nu ska komma på det.. Vet inte på vilket sätt dom kan stötta upp längre.

Men du, du har ju matschemat du fick av mig! Försök följa det nu när du inte har något annat. Med det matschemat garanterar jag att du inte kommer gå upp i vikt. Och om du skulle göra det rör det sig om så lite, lite bara för att din kropp kanske inte är van vid den sortens mat. Men jag tror inte det är så stor risk alls för det.

Jag bor helt ensam och sköter också allt med maten helt själv på hemmaplan. Jag kan se för och nackdelar både med det och med när jag bodde hemma. När jag bodde hemma blev det mycket bråk, oro, fusk och ljug kring maten och min och mina föräldrars relation blev inte som en vanlig förälder/barnrelation och inte heller som den relationen som man tänker sig att den vuxna kvinna jag faktiskt hann bli under sjukdomstiden skulle ha med sina föräldrar.

Det positiva var att dom kunde sitta med mig när jag åt så att jag fick i mig det jag lagt upp på tallriken och dom kunde vakta på mig så jag inte var ute och gick och dom såg till att jag överhuvudtaget åt för i långa perioder åt jag inget om inte någon tvingade mig, så när jag var ensam gick det ju inte så bra helt enkelt. Men sen när det gick bättre njöt jag av att få äta själv, utan att någon satt och tittade på mig, att känna att jag tog ansvar för mig själv och klarade det. Jag behövde inte anpassa hela mitt liv efter när någon kunde sitta med mig och hela familjen var inte längre styrd av mina måltider.

Nu är jag glad att jag bor själv, dagvårdspersonalen har frågat om jag kan be mina föräldrar om hjälp men jag vill verkligen inte det. Jag är 25 år och jag vill inte att någon ska behöva ta ansvaret för att jag äter (ja alltså det gör ju dom när jag är på dagvården men jag menar utanför behandlingen/sjukvården). Och det är mitt val att äta även på dagvården. Jag vill klara det själv och jag känner att det stärker känslan av att jag faktiskt kämpar för min egen skull, jag äter för att jag vill bli frisk. Jag känner att jag har lättare att äta på egen hand för att jag har svårt att slappna av bland andra människor och då har jag svårt att äta. Jag vill att vår relation inte ska kretsa kring maten och sjukdomen utan om de andra sakerna i livet, att vi ska ha en "normal" relation om du förstår vad jag menar?

I perioder behöver man stöd och hjälp och jag får det stödet tre gånger i veckan på dagvården just nu. När jag har behövt mina föräldrar som t.ex. när jag varit inlagd och bara fått äta med dom om jag skulle ha permission så har jag tagit emot hjälpen och varit glad för den. Även om jag just nu inte vill ha hjälp av dom i matsituationer hjälper dom mig med min tvätt, min hund och jag åker med dom och handlar.

Det är jätte bra att din man hjälper dig när han kan, ta emot den hjälpen av honom. Det vore kanske bra om han hade matschemat så han kan se att du äter så som du ska och kan stötta dig när du ska lägga upp maten? I olika perioder behöver man hjälp med olika saker och just nu behöver du hjälp i matsituationerna. Men försök att kämpa på likadant även när du är ensam, det är för din skull du äter och inte för hans skull.

Hur fungerar eran relation när han ska hjälpa dig? Går det bra eller blir det tjaffs eller att du fuskar/ljuger för honom?

Jag skulle ibland vilja att jag kunde be om hjälp, att jag inte skulle vara så självständig hela tiden men jag skäms så mycket för att äta med andra människor. Det är en av dom sakerna jag behöver jobba med. Men just nu är jag nöjd med att klara det på egen hand, om det ändras så hoppas jag att jag är stark nog att be om hjälpen.

Det här kanske låter hårt och det är absolut inte menat som så. Jag om någon vet verkligen att det är sjukt svårt. Och i perioder klarar man inte av det själv men man får aldrig sluta kämpa. Jag tror på dig!

Just det, glömde skriva att det ALLTID är svårast i början. När man väl börjar göra förändringar och utsätter sig för det man är rädd för flera gånger så kommer rädslan och ångesten först att vara enorm och svår att hantera men sen kommer den att avta och man kommer se att inget farligt händer. Det är de där första stegen som är så svåra att ta men när du väl tagit dom kommer det att bli lättare. Det krävs att man gör något flera gånger för att det ska bli en vana så det gäller att fortsätta med den förändringen man påbörjat trots att det känns svårt, för det kommer gå lättare. Du kan ju t.ex. börja med att äta frukost efter matschemat och det kommer vara skitjobbigt men efter en eller ett par veckor kommer det kännas mycket mer naturligt och det kommer börja bli en vana :)

Japp, jag ringde i morse :banana:
Pratade med en trevlig receptionist, eller vilken titel hon nu har. Om jag inte hör något så kommer jag få en kallelse inom 60 dagar.
Men nu känner jag mig ändå inte som att jag behöver det, för jag "är ju inte sjuk". Hon sa det, att om de bedömer att jag har ett behov av att komma på bedömning så får jag en kallelse, och om jag kommer på bedömning så tar de reda på då om jag har någon ätstörning och så. Tänk om de inte ens vill ha dit mig för bedömning? Om de tycker det låter bagatellartat?
Och nu sitter jag faktiskt och äter nötter. Det äter man väl inte om man är ätstörd? Fast jag har promenerat massor idag och ligger på minus i slutänden ändå, men iallafall... Känner mig så himla osäker på allt :crazy:

Jättejättebra gjort!! :)

Dom kommer, som det låter, att bedöma att du har en ätstörning. Jag kan faktiskt inte tro annat och jag hoppas dom ser det så du kan få den hjälp du behöver.

Verkligen skitstarkt gjort!

Vad bra att du ringde :)

Det är så synd att man ska få vänta så länge, jag har bett om en remiss till en annan öppenpsyk mottagning och först ska remissen överhuvudtaget komma iväg och sen har dom 3 månader på sig att ta in för för bedömning och sen ytterligare 3 månader innan dom behöver erbjuda behandling. Men förhoppningsvis ska det väl inte dra ut så mycket på tiden hoppas jag.

Om du berättat det du skrivit om här är det ingen tvekan att dom kommer förstå att du är sjuk, och skulle dom inte göra det så tycker jag att du får skriva eller ringa till dom igen och förklara. Det kommer inte behövas men tänkte mest att du inte ska oroa dig för det går att lösa på något sätt.

Bara för att du äter nötter är du inte frisk, du vet själv hur det ligger till och hur dina tankar går. Jag får också för mig typ dagligen att jag inte kan vara sjuk för jag äter ju så mycket. Och dagar när man mår bättre förstår man inte varför man ens behöver hjälp för allt är ju "bra".

Eller så förtränger man det hela och så länge man får utlopp för sina tvång upplevs problematiken som mindre. Tänk om du inte hade vetat att du låg på minus och att du inte hade promenerat idag, hade du då kunnat äta dom där nötterna utan ångest? Det tror inte jag, alla dom där sakerna vi håller på med är säkerhetsbeteenden för att förebygga ångest och när man använder sig av dom lurar man sig själv och kanske andra att tro att det är bättre än det är. Men utan dessa beteenden och tvång så fungerar man inte alls.

Eller så förtränger man det hela och så länge man får utlopp för sina tvång upplevs problematiken som mindre. Tänk om du inte hade vetat att du låg på minus och att du inte hade promenerat idag, hade du då kunnat äta dom där nötterna utan ångest? Det tror inte jag, alla dom där sakerna vi håller på med är säkerhetsbeteenden för att förebygga ångest och när man använder sig av dom lurar man sig själv och kanske andra att tro att det är bättre än det är. Men utan dessa beteenden och tvång så fungerar man inte alls.

Precis så är det, vad bra du satte ord på det. Det är ju just det att jag vet att jag ligger på minus och att jag vet hur mycket jag förbränt och hur lite jag ätit tidigare, som gör att jag äter nötter utan allt för besvärlig ångest. Annars hade det förmodligen blivit något helt annat eller inget alls :crazy:
Men det är ju så, bara för att det känns okej (även om det är fejkat okej) en stund så inbillar jag mig att jag är frisk. Men det är jag ju inte.

Det är ätstörningen som talar. Den säger att du är frisk så du kan fortsätta med ditt ätstörda beteende.
Jag tror varenda dag att jag är frisk om jag äter något som är godkänt av min behandlare men så är det ju verkligen inte.

Det är skönt att vi alla kan stötta varandra här tycker jag, mot ett friskare liv :)

kl

Idag lyckades jag äta en normal middag!
Vet inte när det hände sist.
Ska tillägga att jag är i min icke ätande period nu. Så en middag är väl super även om det känns som jag precis gick upp 2 kg.
Jag lyckades mäta upp exakt hur mycket jag skulle ta. Tack Qelina :)

Glömde säga att det gick väl bra hos läkaren idag med.
Jag får en remiss till röntgen och tills dess så vet vi ju inget. Men hoppas tiden går snabbt. Armen gör ont och jag vet ärligt talat inte om jag klarar av mitt jobb tills augusti ut som det är tänkt :(

KL

Inser att jag måste förändra NU. Jag kan inte vänta tills skolan är över, jag måste göra något på studs. Annars kommer jag inte att få plats i min balklänning och då kommer jag att bryta ihop!

Sparrisen- Vad bra att du kände igen dig i det jag skrev och att jag hade förstått dig rätt. Det kan vara skönt att veta att andra går igenom samma och att det finns dom som förstår hur det är.

Matmissbrukaren- Jag blir så glad att du fixade middagen, det är verkligen ett bra steg framåt. Var stolt över dig själv. Fortsätt så varje dag så kommer du se att inget farligt händer. Det är skönt att ha ett matschema att gå efter för då behöver man inte själv besluta om eller försöka komma fram till vad som är normalt eller lagom. Det är helt omöjligt att gå upp 2 kg efter en middag och det är helt omöjligt att gå upp 2 kg av den middagen även om du äter så varje dag. Schemat är gjort för personer med ett ganska stillasittande liv så det som står med på det är vad som krävs bara för att överleva och röra sig i vardagen. Trots att det känns som att man äter mängder. Sitter här själv med samma känsla faktiskt. När är din tid på röntgen? Vad trodde läkaren du träffade? Ska du jobba nu fram tills du får armen röntgad eller är du hemma till dess? Äter du något smärtstillande för armen?

Lindgren- Tror du att det är så att du inte kommer i den? Har du provat den nyligen?

Jag kämpar varje dag med att släppa på mitt kaloriräknande och det går väl lite bättre ibland men även fast jag bestämt mig för att inte räkna så gör jag det automatiskt eller pga ångesten och kontrollbehovet. Mitt mål är att iaf inte skriva ner allt på papper eller räkna om och om igen massor av gånger varje dag men det har inte gått så bra de senaste dagarna. Men idag har det gått bättre,jag har ätit läskig mat så en del av mig vill verkligen räkna och räkna och skriva tabeller och räkna ihop slutsumman men en annan del av mig vill inte veta exakt hut mycket det blir totalt idag.

Jag vet alltid vad allt innehåller exakt och det kan jag inte släppa än men jag vill till att börja med sluta att räkna ihop summan för varje dag. Tänk att det är så svårt att gå emot en sådan sak. Men jag ska stå ut nu och inte räkna ihop allt jag ätit idag, jag har ju koll iaf och jag vet att jag inte ätit för mycket om jag tänker rent logiskt.

Typ KL

På tal om viktuppgång och sånt... Hur är det möjligt att jag idag på eftermiddagen vägde en viss vikt, och nu på kvällen vägde 4 hekto mer? Efter "eftermiddagsvägningen" har jag cyklat, promenerat osv. och ätit lite nötter, men definitivt inte 4 hekto :eek: Hur kan den viktuppgången förklaras? Hade samma kläder på mig, inte druckit galna mängder, kissat innan båda gångerna... Detta är inte bra för min hjärna :crazy:

Och Qelina, jag vet inte om jag missat det tidigare i tråden men skulle du vilja dela med dig av ditt matschema till mig också? Bara för att om jag får se någon annans matschema så kanske det är lättare att få lite distans till mitt eget ätande, eftersom mitt egna matschema har jag ju vridit och vänt och ändrat och trixat med in i minsta detalj, så det litar jag inte på.

Härligt att det gått bättre idag trots lite svårare dagar! Starkt gjort att äta läskig mat.
Visst är det så irriterande stört att futtiga siffror (kalorier, vikt) får så mycket plats i ens liv. Jag tänker nästan hela tiden på vad mycket lättare det var innan man "upptäckte" de jävla siffrorna.

Är det en känsla eller en verklighet att du inte kommer komma i balklänningen om du fortsätter som nu? När är balen?

Heja dig!

Jag misstänker starkt att den inte passar. Den är beställd efter personliga mått... Mått jag hade när jag vägde fem kg mindre än jag väger nu. Så jag skulle behöva droppa fem kg på två veckor, även om det kanske inte är hälsosamt att gå ned så fort - men jag är fasen desperat och sedan har jag all tid i världen att göra saker på "rätt sätt". Att inte komma i min klänning skulle vara rena döden!

Det är nog rätt mycket verklighet. + 5 kg gör skillnad i midjemått och grejer, och den passade exakt förut. Jag har inte vågat prova den nu. Balen är 1 Juni...

Super med middag!! Bra att det gick bra hos läkaren också. Jag är väl helt långsam, men vad är det med din arm? Låter jobbigt :(

Åh, jag förstår :(
Men bara för att den är måttsydd för fem kilo sedan behöver ju inte det betyda att det är fem kilo du måste bli av med. De kilona kan ju ha satt sig på ställen där de inte "stör" klänningen så att säga.
Du vill väl antagligen må bra på balen och orka ha kul, så någon ohälsosam extremdiet skulle jag inte rekommendera faktiskt... Vad är det stora problemet, är det att du "stoppar i dig allt du kommer åt" eller hur du uttryckte det tidigare? Om det är så, går det att låta bli att köpa hem sånt det är risk att du bara tuggar i dig av gammal vana? Bara en sån sak som att byta ut t.ex. chips framför tvn mot grönsaksstavar kan ju göra skillnad.

Prova balklänningen så du vet hur det ligger till. Annars går du bara runt och har spöken i huvudet som kanske inte ens stämmer.

Är den lite tajtare än innan så har du ett mål framför dig. Komma i den innan balen.
Vi stöttar dig här, det vet du :)

Köp inte hem en massa skit. Lämna plånboken hemma om du ska ut och verkligen inte behöver ha med dig den.
Undvik godis och skräpmat. Skriv ner på morgonen vad du ska äta under dagen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10