Perfekt sadel*bilder*

Sv: Perfekt sadel*bilder*

Jag citerade dig - det är alltså den meningen jag inte fattar. Du säger:
Det är DÄRFÖR det faktiskt är rätt värdelöst med måttbeställda sadlar.

Meningen innehåller ett syftningsfel eftersom du interpunkterar fel, det är omöjligt att förstå vad ditt därför syftar på.
Min fråga är alltså VARFÖR det är värdelöst med måttbeställda sadlar.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Tråden har nu officiellt nått dagisnivå.

Kan vi inte bara då tillbaka till att visa sadlar som ligger i balans i stallgången eller vad man nu ska säga för att inte trampa någon på tårna.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Kan vi inte bara då tillbaka till att visa sadlar som ligger i balans i stallgången eller vad man nu ska säga för att inte trampa någon på tårna.
Bara för att sadeln ligger i balans i stallgången betyder det inte per automatik att den är perfekt för hästen och/eller ryttaren! ;)

En sadel kan ligga "tokigt"/halvbra i stallgången, men i arbete under ryttare blir den perfekt för ekipaget.

Skit samma.....

//Alice
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Man kan kommentera men INTE avgöra om sadeln ligger bra. Man måste vara så kunnig och titta när hästen rids i sadeln. Om man får en sadel att passa enbart genom bild ELLER enbart genom att titta när sadeln ligger på hästen vid stillastående, så är det enbart tur, inget annat. Samma med måttbeställt sadel. Det är tur om den passar, men det finns lika stor risk att den inte gör det.


:bow::bow: En duktig utprovare tittar på sadeln under ridning och som i mitt fall, går med i skritt med en hand under sadeln för att känna att inget ligger fel.

En bra sadel ligger still även om hästen rör på sig. Och jag skulle råda alla som är tveksamma till sin sadel att tänka på att det finns mer än bara bomvidd och anläggningsyta att tänka på. Det kan se bra ut på bild men ändå trycka åt helskotta fel på bogspetsarna.

Det finns så mycket som ska stämma att det är rent utsagt dumt att låta någon via nätet avgöra hur din sadel ligger.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Jag citerade dig - det är alltså den meningen jag inte fattar. Du säger:
Det är DÄRFÖR det faktiskt är rätt värdelöst med måttbeställda sadlar.

Meningen innehåller ett syftningsfel eftersom du interpunkterar fel, det är omöjligt att förstå vad ditt därför syftar på.
Min fråga är alltså VARFÖR det är värdelöst med måttbeställda sadlar.
Ja, nu fattar jag vad du menar. Jag syftade på meningen innan där jag skrev att man inte utifrån stillastående, här kort, kan se hur hästens ryggmuskelatur är vid rörelse.
Det är därför det är rätt värdelöst med måttbeställda sadlar för de mått man tar MÄTS NÄR HÄSTEN STÅR STILLA OCH MUSKLERNA ÄR I VILA. Man kan inte veta hur dessa muskler välvs eller blir när hästen arbtar under ryttare i någon av gångarterna. Man kan måttbeställa och ha tur, att det passar, men det behöver inte alls göra det. Det är ett lotteri. Det jag menar är att det fortfarande inte finns något sätt att mäta hur muskelaturen är under rörelse och vad har man för nytta av hur hästens muskler är i vila när sadeln ska passa under ridning när musklerna är i arbete?
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Bara för att sadeln ligger i balans i stallgången betyder det inte per automatik att den är perfekt för hästen och/eller ryttaren! ;)

En sadel kan ligga "tokigt"/halvbra i stallgången, men i arbete under ryttare blir den perfekt för ekipaget.

Skit samma.....

//Alice

Nej, det är inte skit samma. Du har ju rätt. Även jag trodde förut att det gick att gå tillväga på detta sättet men efter kontakt med sadelmakare som är utbildade så vet jag mer om hur komplicerat detta är och att det bästa man kan göra är att åka till ett företag och där få en sadel utprovad under ridning. Det är därför, om du läser mitt svar till elektron, det är bättre att provrida " färdiga sadlar" och ta en som passar under ridning än att måttbeställa en. En sadel som då får mått efter hur hästen är uppställd i vila, dessutom med alla 4 ben rakt under sig " så att måtten blir rätt". Vilken häst går så när den rids? Och bara det att få en ryttar upp på ryggen gör att musklerna ändrar sig och det är ju därför man vill ha en sadel, just för att man ska kunna rida i den och att den ska passa när man rids. Att den ska passa i stallgången är , enligt mig, rätt ointressant.Jag skulle vilja säga detsamma till dig som du tidigare sa till mig, skönt att man inte är ensam utan att det är någon mer som förstår.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Aha, nu fattar jag också!

.Ja, du förstår logiken i det hela? Jag visst inte heller detta förut men när jag fick det förklaratför mig, och bevisat, vill inte skriva namn här, så blev det en aha- upplevelse. Det är givet att det är så, det säger sig självt. Jag har vetat om och förstått detta ett tag men valt att inte skriva ut det direkt. Jag tänkte att någon borde fråga mig till slut vad jag menar och till slut kom då frågan från dig, fast jag frågade om.Varför jag inte skrev ut dett såfort jag själv förstod? Jag ville se om någon annan här på nätet tyckte samma och själva valde att skriva förklaringen om min debatt om kort och måttbeställda sadlar.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Fast samtidigt måste man ju skillja på en sadel som ligger perfekt och en som passar under ridningen eller hur man ska säga.

Det mest optimala måste ju vara en bom som formar sig efter ryggens minsta rörelse och då finns det ju inga perfekta sadlar, inte ens lite halvbra sadlar..
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

"det är bättre att provrida " färdiga sadlar" och ta en som passar under ridning än att måttbeställa en"

Har också fått detta bevisat för mig...
En "s.k" måttbeställd sadel låter ju bra men..
Skaffa en sadel som verkar passa UNDER RIDNING och be en aukoriserad utprovare/sadelmakare justera slutfinishen på sadel, det kan jag råda som tröttnat på det fina "måttbeställningarna"..
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

hst07020.jpg

hst07023.jpg

Kentaur medea utprovad o omstoppad efter hästen. har en kentaur hellas hoppsadel också :)
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Ta gärna bilder längre ifrån, så man ser helheten:idea:
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

hst07042.jpg
bara den ja har men svårt att se kanke
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Fast samtidigt måste man ju skillja på en sadel som ligger perfekt och en som passar under ridningen eller hur man ska säga.

Det mest optimala måste ju vara en bom som formar sig efter ryggens minsta rörelse och då finns det ju inga perfekta sadlar, inte ens lite halvbra sadlar..

Varför måste man skilja på det? En sadel som ligger bra vid stillastående men ändå inte passar ridmässigt är ju rätt ointressant, eller hur?
Sedan är det ju så med ryggmusklerna att de går ju inte i vågor eller något annat konstigt när hästen arbetar, utan de ändrar läge beroende på vilken häst det är och hur den arbetar och hur dens muskler ser ut. Det är därför en duktig sadelutprovare kan göra ett bra arbete genom att titta när hästen går i en sadel som man kan ana innan passar. Vänl. G
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Jo men du jobbar ju inte hästen i samma form hela tiden från det att du sätter dig på hästen. Iaf min häst ändrar ryggform i trav och galopp tex..

Sadlar är det svåraste som finns när det gäller utrustning, alla har olika syn på vad som egentligen är en optimal sadel till ett specifikt ekipage. Därför är också den här tråden väldigt intressant där man kan läsa om olika personers åsikter och uppfattningar.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Jo men du jobbar ju inte hästen i samma form hela tiden från det att du sätter dig på hästen. Iaf min häst ändrar ryggform i trav och galopp tex..
Håller med, intressant, men hur vet du att din häst ändrar ryggform i olika gångarter och hur ändrar den sig?
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Håller med, intressant, men hur vet du att din häst ändrar ryggform i olika gångarter och hur ändrar den sig?

Man brukar ju känna när hästen ''lyfter upp ryggen'' så som den ska göra. Och dels i skritten då de oftar slappnar av lite mer, man känner verkligen hur hästen ändrar ryggform i de olika gångarterna.
 

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
122
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: Mogge
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp