Perfekt sadel*bilder*

Sv: Perfekt sadel*bilder*

PS. Nu menar jag inte av dig Diabolical Kitten. Din hjälp här till alla är ju helt ovärdelig! :bow::bow::bow:
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Kan det inte vara intressant och se på din sadel från andras synvinkel? Är du så säker på att den ligger bra, så gör den det, men om den inte gör det, kan det väl vara bra att lära sig något?
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Kan det inte vara intressant och se på din sadel från andras synvinkel? Är du så säker på att den ligger bra, så gör den det, men om den inte gör det, kan det väl vara bra att lära sig något?

Jodå! Det är klart jag skulle! Men en del verkar bli så "aggressiva"...;)

Jag har lärt mig massor om sadlar och om hur de ska ligga genom att läsa trådar här! Men ja, jag vet att hans sadel passar bra!

För dem som inte kan så mycket är det jättebra att få hjälp här, särskilt för hästens skull...
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

*kl*

Som nybörjare med dethär med sadlar så är väl det man egentligen kan se när man tittar på en bild:

1. Om sadeln är alldeles för vid/smal eller om den ligger i ok balans
2. För lång för ryggen
3. För svängd

Har man dessutom bilder på hästens rygg och vet hur bommen i sadeln ser ut så kan man se om sadeln är för rak.

Det enda man egentligen inte kan se är hur sadeln beter sig när hästen rör sig och hur ryttaren "trivs" i sadeln. Då måste man ju vara på plats.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Jodå! Det är klart jag skulle! Men en del verkar bli så "aggressiva"...;)

Jag har lärt mig massor om sadlar och om hur de ska ligga genom att läsa trådar här! Men ja, jag vet att hans sadel passar bra!

För dem som inte kan så mycket är det jättebra att få hjälp här, särskilt för hästens skull...

Fast det är det jag menar är så farligt, att det är så många som inte kan och p.g.a. detta inte kan veta mer än vad som skrivs här.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

*kl*

Som nybörjare med dethär med sadlar så är väl det man egentligen kan se när man tittar på en bild:

1. Om sadeln är alldeles för vid/smal eller om den ligger i ok balans
2. För lång för ryggen
3. För svängd

Har man dessutom bilder på hästens rygg och vet hur bommen i sadeln ser ut så kan man se om sadeln är för rak.

Det enda man egentligen inte kan se är hur sadeln beter sig när hästen rör sig och hur ryttaren "trivs" i sadeln. Då måste man ju vara på plats.
Nej, där har du fel. Man kan inte ens med säkerhet från kort se om en sadel är för bred eller för smal. Varför? Jo, en del hästar måste ha bredare sadel än vad som kan tyckas när de är stilla, alltså vid korttillfället. Det beror på att en del välver sin muskler under ridning så att en sadel som är något för bred blir lagom för ridning. Tvärtom likaså. En sadel kan vid stillastående och korttagning se lagom bred ut men vara alldeles för trång när hästen börjar ridas. Varför? Flera anledningar med sadelgjordsstropparnas fäste, hästens bogmuskelatur samt stoppningens eller bommens utformning som inte alls behöver synas på kort. Man kan inte heller garantera att sadeln är i balans enbart genom kort. Till det måste man röra på sadeln, alltså även där vara på plats. Angående punkt 2 och 3 så kan man se detta , men då är det ju som jag skrivit förut, ett fel som man kan upptäcka genom kort.
Och det här med bilder på hästens rygg och att man vet formen på sadeln, det stämmer inte heller. Man kan aldrig veta utifrån en bild hur hästens ryggmuskler ser ut under ryttare. Det är därför det faktiskt är rätt värdelöst med måttbeställda sadlar. Vänl. G.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Man kan se om en sadel är alldeles för bred/smal. Du kan INTE rida med en sadel som ligger på manken i stallgången...

Angående rakhet så stämmer det relativt bra om hästen inte ändrar formen väldigt mkt under ridning. Du kan ju knappast ha en Albion K2 till en hängmatterygg ;)
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Tror inte att jag skulle våga lägga ut en bild här på en sadel som jag tycker ligger "perfekt". Risken att bli sågad verkar rätt överhängande... :rofl:

Jag tror att det är större risk att jag blir sågad, men faktum är att det skadar inte med lite info om att det är hur svårt som helst att se från kort, ja, rätt meningslöst. Är man så osäker att man vill ha sadeln bedömd från kort, då kan man nog inte själv bedöma om sadeln ligger bra även om man skulle få bra vägledning av korten.
För övrigt, angående Diabolical, eftersom du nämnde det, så är det hederssamt med så mycket kunskap hon har om så många sadelmärken och den tid hon lägger ner på detta. Jag tror säkert den hjälpen är ovärderlig för många och det tycker jag, om jag nu ska nämna min personliga åsikt, att hon ska , med all rätta, ha eloge för. Om du läser innan så har jag inte klagat , om jag nu uttrycker mig så som jag blir nämnd, på detta, utan just på korten som även om det ser bra ut, an vara helt fel.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Jag tycker inte att DK någonsin har sagt "Den är perfekt, ta den", möjligtvis, "den verkar passa, prova den", och det kan vara en bra hjälp på vägen. Eller få tips på vilka sadlar, så man har lite kött på benen vid möte med sadelutprovaren
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Och det här med bilder på hästens rygg och att man vet formen på sadeln, det stämmer inte heller. Man kan aldrig veta utifrån en bild hur hästens ryggmuskler ser ut under ryttare. Det är därför det faktiskt är rätt värdelöst med måttbeställda sadlar. Vänl. G.

Jag fattar inte vad ditt därför syftar på?
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Givetvis kan vi fortsätta diskutera det om du vill det, men jag tror inte det leder någon vart ;) Du tycker iatt man inte kan se något om en sadel på ett kort medan jag tycker att man kan det.

Jag läste igenom hela sadellistan igår och jag är nästan helt säker på att jag har skrivit det. Men jag orkar inte plöja mig igenom alla dom sidorna igen, så har jag inte skrivit det så var det väldigt synd. Jag vet iaf att jag och några fler på buke har haft den här diskussionen många ggr förut och där har jag skrivit samma sak som jag skriver nu - man kan se mycket på bilder man kan ju såklart inte prova ut en sadel genom bilder!
Men om någon lägger in bilder och frågar om den passar, då skriver jag inte "Ja, den passar perfekt". Istället skriver jag t.ex. "ja, den såg ut att bra här och där, hur beter sig hästen? Avtryck?" osv.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Och det här med bilder på hästens rygg och att man vet formen på sadeln, det stämmer inte heller. Man kan aldrig veta utifrån en bild hur hästens ryggmuskler ser ut under ryttare. Det är därför det faktiskt är rätt värdelöst med måttbeställda sadlar. Vänl. G.

Givetvis är det så. Men vi diskuterar olika saker ;) Jag tror inte någon i den här tråden har påstått att man kan se på en bild hur sadeln kommer bete sig under ridning. Man kan inte heller se om det är rätt bomvidd på sadeln, men man kan iaf se om den ligger bra i balans och alltså om det ens finns en chans att den kommer passa.

Måttbeställda sadlar är bra tycker jag, det jag däremot har svårt för är skräddarsydda sadlar. Där är det inte ofta dom passar... En måttbeställd är ju bara måttbeställd, dvs bomvinkel på hästen och mått på ryttaren. En skräddarsydd har en unik bom osv. Och att få en skräddarsydd sadel att passa är ju hopplöst, just iom att man inte kan provrida sadeln innan man köper den.
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

*raderat* *raderat* *raderat* *raderat*
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

KL

Hej. Jag skulle ju iväg o prova sadlar, men ha läst nånsytans att du ha bra koll på sadelinprovare. Jag bor utanför Emmaboda i kalmar län, småland. Kan du vara snäll och skicka ett PM till mig om du har något förslag? TACK på förhand!!
 
Sv: Perfekt sadel*bilder*

Givetvis kan vi fortsätta diskutera det om du vill det, men jag tror inte det leder någon vart ;) Du tycker iatt man inte kan se något om en sadel på ett kort medan jag tycker att man kan det.

QUOTE]
Jag har INTE skrivit något om att man "INTE KAN SE NÅGOT OM EN SADEL PÅ KORT" som du ovan påstår. Var snäll och vrid inte till det jag skrivit så att det låter värre än vad det är.
 

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
122
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: Mogge
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp