Perioral dermatit

Uppdatering. 6 veckor med krämen och det har inte hjälpt mer än att dämpa utslagen, men jag har fått nya :meh:

Återbesök igår och jag fick antibiotika utskrivet, Tetralysal. Ska äta i 6-12 veckor O_o Hoppas verkligen det hjälper nu. Måste både sluta amma (det var ändå på gång som tur är) och försöka ta tabletterna så att de inte krockar med intag av mjölkprodukter 🤔
Jag är ganska övertygad om att det kommer att hjälpa! Så skönt!!
 
Det är en skitjobbig kur men den har som sagt hjälpt mig (har ätit två gånger). Jag har inte haft ett utbrott på många år nu, det är över tio år sedan senast. Lycka till! :heart
Jag kommer inte ihåg exakt vilken tablett jag åt. Men det hjälpte! Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge jag åt, men när kuren var slut förlängde läkaren den i några veckor, då jag inte var helt bra. Det var nog snart 2 år sen och jag har fått vara bra sen dess! Fantastiskt efter lång tid med ganska stora problem.
Jag är ganska övertygad om att det kommer att hjälpa! Så skönt!!
Tack hörni! Om det hjälper så är det värt det såklart, inte kul att ha utslag i ansiktet.

Bör jag fortsätta vara försiktig med hudvårdsprodukter? Glömde fråga läkaren.
 
Tack hörni! Om det hjälper så är det värt det såklart, inte kul att ha utslag i ansiktet.

Bör jag fortsätta vara försiktig med hudvårdsprodukter? Glömde fråga läkaren.

Absolut försiktig, speciellt innan eksemen gått ner (dvs endast sådant som är lugnande och lindrande och så lite som möjligt). Jag kommer inte ihåg hur snabbt jag blev bättre men det viktiga är att hålla ut med hela kuren och inte sluta för tidigt bara för att de blivit bättre.
 
Absolut försiktig, speciellt innan eksemen gått ner (dvs endast sådant som är lugnande och lindrande och så lite som möjligt). Jag kommer inte ihåg hur snabbt jag blev bättre men det viktiga är att hålla ut med hela kuren och inte sluta för tidigt bara för att de blivit bättre.
Tack. Har knappt vågat använda något alls på flera månader, bara lite ansiktskräm efter jag duschat typ :p och inget smink. Hela kuren ska jag självklart ta :)
 
Tack. Har knappt vågat använda något alls på flera månader, bara lite ansiktskräm efter jag duschat typ :p och inget smink. Hela kuren ska jag självklart ta :)
Jag använde foundation hela tiden, för att det såg så illa ut annars :angel: men försök helt enkelt vara snäll med din hy, då går det säkert bra!
 
Jag har med haft, speciellt runt ögonen. Fick en massa olika salvor först, bland annat sådana man absolut inte skulle ha nära ögonen :meh:
Fick också tetracylin eller vad som nämns tidigare i tråden, vilket inte gjorde nån skillnad. Sen fick jag Ery max, vilket först gjorde allt värre några dagar sedan försvann alla utslag, tack och lov!
 
Någon som kan ge en desperat kvinna lite hopp? Jag har smort "eksem" enligt kortison-schema i nästan två månader och fick idag diagnosen perioral dermatit istället 🙃
Hur snart efter att ni har börjat med tetracyklin tabletter har ni blivit bättre vad gäller klåda? Jag vaknar att att jag kliar mig i ansiktet på natten, det bränner och kliar så jag blir galen dagtid. Har blivit ljuskänslig i ögonen vilket läkaren trodde var sekundärt. 80% av pannan är täckt, del av kinderna och hela näsan också. Höll på att börja grina när AT-läkaren tyckte att "det där ser inte så farligt ut", när jag vaknar flera gånger vare natt. Tack och lov tog hon in en ST också som gjorde en annan bedömning så fort hon kom in i rummet.
 
Någon som kan ge en desperat kvinna lite hopp? Jag har smort "eksem" enligt kortison-schema i nästan två månader och fick idag diagnosen perioral dermatit istället 🙃
Hur snart efter att ni har börjat med tetracyklin tabletter har ni blivit bättre vad gäller klåda? Jag vaknar att att jag kliar mig i ansiktet på natten, det bränner och kliar så jag blir galen dagtid. Har blivit ljuskänslig i ögonen vilket läkaren trodde var sekundärt. 80% av pannan är täckt, del av kinderna och hela näsan också. Höll på att börja grina när AT-läkaren tyckte att "det där ser inte så farligt ut", när jag vaknar flera gånger vare natt. Tack och lov tog hon in en ST också som gjorde en annan bedömning så fort hon kom in i rummet.
Jag fick kräm också. Tror det var rozasol.
 
Någon som kan ge en desperat kvinna lite hopp? Jag har smort "eksem" enligt kortison-schema i nästan två månader och fick idag diagnosen perioral dermatit istället 🙃
Hur snart efter att ni har börjat med tetracyklin tabletter har ni blivit bättre vad gäller klåda? Jag vaknar att att jag kliar mig i ansiktet på natten, det bränner och kliar så jag blir galen dagtid. Har blivit ljuskänslig i ögonen vilket läkaren trodde var sekundärt. 80% av pannan är täckt, del av kinderna och hela näsan också. Höll på att börja grina när AT-läkaren tyckte att "det där ser inte så farligt ut", när jag vaknar flera gånger vare natt. Tack och lov tog hon in en ST också som gjorde en annan bedömning så fort hon kom in i rummet.

Typ fem dagar har det vänt på för mig. Dvs det har gått snabbt att få första lindringen. MEN - jag har aldrig kört det med noll produkter. Jag har smor och smort med snälla produkter. Annars hade jag kliat mig blodig.
 
Någon som kan ge en desperat kvinna lite hopp? Jag har smort "eksem" enligt kortison-schema i nästan två månader och fick idag diagnosen perioral dermatit istället 🙃
Hur snart efter att ni har börjat med tetracyklin tabletter har ni blivit bättre vad gäller klåda? Jag vaknar att att jag kliar mig i ansiktet på natten, det bränner och kliar så jag blir galen dagtid. Har blivit ljuskänslig i ögonen vilket läkaren trodde var sekundärt. 80% av pannan är täckt, del av kinderna och hela näsan också. Höll på att börja grina när AT-läkaren tyckte att "det där ser inte så farligt ut", när jag vaknar flera gånger vare natt. Tack och lov tog hon in en ST också som gjorde en annan bedömning så fort hon kom in i rummet.
Jag tycks minnas att det hjälpte ganska snabbt, sågoch kände skillnad inom en vecka i alla fall. Har du börjat ta dem idag borde det värsta börja lugna ner sig inom ett par dagar tycker jag.
 
Någon som kan ge en desperat kvinna lite hopp? Jag har smort "eksem" enligt kortison-schema i nästan två månader och fick idag diagnosen perioral dermatit istället 🙃
Hur snart efter att ni har börjat med tetracyklin tabletter har ni blivit bättre vad gäller klåda? Jag vaknar att att jag kliar mig i ansiktet på natten, det bränner och kliar så jag blir galen dagtid. Har blivit ljuskänslig i ögonen vilket läkaren trodde var sekundärt. 80% av pannan är täckt, del av kinderna och hela näsan också. Höll på att börja grina när AT-läkaren tyckte att "det där ser inte så farligt ut", när jag vaknar flera gånger vare natt. Tack och lov tog hon in en ST också som gjorde en annan bedömning så fort hon kom in i rummet.
Jag vill inleda med att jag inte är direkt kunnig på området.

Men vad jag förstått kan hypoklorsyra hjälpa med läkningen och mot klådan. Dock måste det då vara rätt % och PH i sammansättning för att det ska ge rätt effekt. Dvs 300-350 ppm(0,003-0,0035%) och ph strax under 7.
Hypoklorsyra tillverkar kroppens eget immunförsvar som del i sårläkning tex.
Det är en hel del som använder sådan spray mot perioral dermatit. Kanske värt att kolla upp om det inte ger med sig.
 
Jag fick perioral dermatit för första gången i oktober/november förra året. Sköterskan trodde inte på min Google-diagnos men kallade in en läkare som höll med. Fick Finacea utskrivet. Det har hjälpt, men inte fått bort det. Jag har inga mängder just nu så funderar på att prova Rosazol istället efter att ha läst den här tråden. När jag var hos läkaren hade jag redan läst att antibiotika kunde hjälpa, men det ville de inte skriva ut.
 
Nu när tråden ändå puttades upp kan jag uppdatera. Jag åt antibiotika i 6 veckor och fortsatte under tiden att smörja med Elidel men fasade ut den långsamt. Nu har det gått ytterligare 6 veckor sedan avslutad kur och det har hållit sig borta hittills :) Hoppas verkligen det fortsätter så! Har varit extremt försiktig med produkter och bara använt väldigt mild ansiktskräm, förutom mild sminkborttagning de få gånger jag använt smink.
 
Någon som kan ge en desperat kvinna lite hopp? Jag har smort "eksem" enligt kortison-schema i nästan två månader och fick idag diagnosen perioral dermatit istället 🙃
Hur snart efter att ni har börjat med tetracyklin tabletter har ni blivit bättre vad gäller klåda? Jag vaknar att att jag kliar mig i ansiktet på natten, det bränner och kliar så jag blir galen dagtid. Har blivit ljuskänslig i ögonen vilket läkaren trodde var sekundärt. 80% av pannan är täckt, del av kinderna och hela näsan också. Höll på att börja grina när AT-läkaren tyckte att "det där ser inte så farligt ut", när jag vaknar flera gånger vare natt. Tack och lov tog hon in en ST också som gjorde en annan bedömning så fort hon kom in i rummet.

Min upplevelse liknade @Alexandra_W, det lugnade ner sig rätt snabbt efter antibiotikan. Har du svårt att låta bli att klia dig rekommenderar jag bomullsvantar på nätterna, du vill INTE klia sönder dig. Karbamid hade jag aldrig vågat använda i ditt läge, jag blev överkänslig mot det efter att en läkare skrev ut det åt mig när jag hade svåra atopiska eksem i bla ansiktet (han skrev ut varianten för fötterna, det sved så jävligt i såren jag hade under ögonen att jag skrek rakt ut första gången :meh:). När jag haft utbrott av perioral dermatit har jag smörjt med ren squalane.

AT-läkaren kan gå och dra något gammalt över sig, man säger inte så till någon med eksem över en stor del av ansiktet :mad:
 
Uppföljande fråga; har ätit antibiotika i tre dagar och nu är alla områdena helt täckta av gula skorpor och flagor. Besparar er bilden för det ser inte trevligt ut... Menar inte att jag vill ha distansdiagnos men funderar på om det är läge att ringa HC igen eller om det är en förväntad del i läkandet så att jag kan avvakta?
 
Jag har PD. Klarade inte antibiotikan, men att sluta tvätta ansiktet och använda kräm och enbart smörja med Finacea morgon och kväll hjälpte tillsammans med att plocka bort gluten, socker, chark, kryddstark mat och laktos hjälpte. Fett tråkigt men efter en månad försvann skiten nästan helt. Nu kan jag få någon liten blåsa då och då, men ändå knappt någonting jämfört med förut.

Att sluta smörja med någonting förutom Finacea var nog det som hjälpte mest, men det blev värre och gjorde ont innan det släppte, huden behövde liksom en detox ifrån allt.
 
Uppföljande fråga; har ätit antibiotika i tre dagar och nu är alla områdena helt täckta av gula skorpor och flagor. Besparar er bilden för det ser inte trevligt ut... Menar inte att jag vill ha distansdiagnos men funderar på om det är läge att ringa HC igen eller om det är en förväntad del i läkandet så att jag kan avvakta?

Låter som sekundärinfektion av hudbakterier, stafylokocker (impetigo, svinkoppor). Tvätta med tvål och vatten eller klorhexidin.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har erfarenhet av Ockelbosjukan? Jag fick diagnosen i mitten på augusti och jag skulle gärna höra andras...
Svar
13
· Visningar
2 206
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag börjar bli irriterad på detta, jag får röda, knottriga utslag på ögonlocken och runt ögonen ned mot kindbenen. Kliar och svider och...
2
Svar
23
· Visningar
1 878
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp