Person som fuskar med jobbtider?

Och du är säker på att hen inte har ngn deal med chefen?
Chefen kanske visst bryr sig, men vet något som ni inte vet? Hur vet ni vad personen får i lön?
När jag var chef utreddes en person på min avdelning för en mycket allvarlig sjukdom. Förutom att personen hade en del frånvaro så tog det hårt på psyket vilket påverkade personens prestation. Personen ville inte att hens situation blev känd. Det var min uppgift som chef att se till så att den personen fick lagom med arbete, utan att det skulle märkas att det var mindre än vanligt. Om någon undrade fick jag försvara mitt agerande/min fördelning av arbetsuppgifter, utan att avslöja vad det berodde på. Om någon tyckte att jag inte var rättvis så fick jag leva med det.
Det kan finnas miljoner anledningar till frånvaron, som chefen, men inte ni, känner till.

Men vad ska vi göra? Det retar mig enormt att jag jobbar 8 tim och hon 6? Till samma lön och jag får jobba mer...
Jag förstår att du retar dig, men i ärlighetens namn så är det inte ditt problem och du vet inte allt som ligger bakom.

Sen är frågan hur ditt liv blir sämre för att kollegan inte är på plats 8 timmar? Du har ju fortfarande 8 timmars arbetsdag, så du måste ju vara där oavsett.

Fast om en chef vet om varför en arbetstagare är borta så mycket från jobbet att kollegor reagerar måste man på något sätt förmedla att det är under kontroll, annars kan rykten och skitsnack uppstå.

Jag har själv haft en kollega som fuskade grovt med arbetstiderna och en chef som viftade bort oss när vi försökte påtala detta. Ledde till att de flesta i arbetsgruppen slutade. Senare fick även kollegan och chefen sluta.

Om chefen öppet går ut med att hen känner till fakta och att det är överenskommet, så har ingen anledning att efterfråga eller eftersöka detaljer. Det handlar om ömsesidiga förtroenden som måste förvaltas av alla parter.

Att smussla med sånt som uppenbart kommer till kännedom leder bara fel.

Jag förstår att du retar dig, men i ärlighetens namn så är det inte ditt problem och du vet inte allt som ligger bakom.

Sen är frågan hur ditt liv blir sämre för att kollegan inte är på plats 8 timmar? Du har ju fortfarande 8 timmars arbetsdag, så du måste ju vara där oavsett.

Kollegans frånvaro kan ju innebära att de andra måste täcka upp för den förlorade tiden. Utan kompensation.

Nu vet vi ju inte vad hen gör och om det finns annat som spelar in. Personen kanske har möjlighet att jobba hemifrån när hen gått hem eller gör sina arbetsuppgifter på kortare tid än övriga och därmed ändå "fyller sin tjänst". På många platser är det ju ointressant hur många timmar man spenderar på arbetsplatsen under förutsättning att man får arbetet gjort.
Nä då är det givetvis en helt annan sak. Vet inte vad exakt TS arbetar med men av trådstarten att dömma är det betalt för 8 timmars arbete på plats och endast 6 timmar av dessa som är arbetade timmar.
Jobbar personen hemma i två timmar ja då är det ju två timmars jobb som den personen ska få lön för.
Det är mycket möjligt att det är så att den personen jobbar på annat ställe men varför då detta missförstånd? Varför skriva i rapporten så att detta inte framkommer?

Och du är säker på att hen inte har ngn deal med chefen?
På mitt jobb har vi flex men kan bara jobba mellan 07 och 18 (tror jag det är). Vi behöver i perioder jobba mer än så på min enhet men det går inte att registrera i systemet så då ändrar vi manuellt på dagar vi inte jobbat fulltid.

Alltså om vi kanske jobbat 07-20 en vecka (20 timmars övertid) och vi nästa vecka jobbar 9-15 så ändrar vi tiden vecka 2 till 7-17 för att få in de 20 timmarna där. Allt med godkännande av chef och hr såklart.

Men om det inte är så tycker jag det är för jäkligt. Ett samtal till facket kanske?
hr??

Helt ärligt hur tänker ni som säger att eftersom hon tagit upp det med chefen så kan hon släppa det nu? Jag hade blivit fullständigt vansinnig om någon jobbade 10 h mindre än mig i veckan men ändå får samma lön. Jag hade dragit in fack, högre chefer mm ända tills saken var utredd. Om hon nu har en deal med chefen så kommer ju det fram.

Jag hade pratat med kollegan. Dock har ni ju satt er själva i en svår sits när någon har snokat i personens stämplingar utan tillåtelse.

Jag tänker också att det kanske finns överenskommelser eller att det pågår ett arbete från chefens sida som ni inte vet om.
Chefen kanske själv vill observera innan hen kommer med anklagelser?

På mitt jobb justerar vi förövrigt också stämplingar ibland. Om man hoppar över lunch (den dras automatiskt), om man jobbar hemifrån, om man har jobbat utanför stämpeltider andra dagar och liknande.
No big deal.

Helt ärligt hur tänker ni som säger att eftersom hon tagit upp det med chefen så kan hon släppa det nu? Jag hade blivit fullständigt vansinnig om någon jobbade 10 h mindre än mig i veckan men ändå får samma lön. Jag hade dragit in fack, högre chefer mm ända tills saken var utredd. Om hon nu har en deal med chefen så kommer ju det fram.
Jag hade nog också blivit rejält vansinnig. Det hade stört mig såpass att det påverkat min vardag.

Men vad hjälper det?

Chefen har fått de anställdas rapport om detta. Det ÄR en chefsfråga i min värld.

Det enda som händer när jag retar mig är att det sabbar min egen tillvaro.
Så att riva upp himmel och jord blir bara en strid som inte är min egen. Det är inte min sak att föra den.

Så - har man underrättat chefen och rapporterat till facket så är det dags att sätta sig ner och sköta sitt. I min värld.

Hade det inte gått ut över mig så jag fått glra kollegans jobb så hade jag faktiskt inte brytt mig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 584
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 337
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 988
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka