Person som fuskar med jobbtider?

Om chefen öppet går ut med att hen känner till fakta och att det är överenskommet, så har ingen anledning att efterfråga eller eftersöka detaljer. Det handlar om ömsesidiga förtroenden som måste förvaltas av alla parter.

Att smussla med sånt som uppenbart kommer till kännedom leder bara fel.
Om man, oombedd, upplyser andra om att något är fel (även om man inte säger vad) så anser jag att man har brutit förtroendet.
Det behöver inte vara något som "uppenbart kommer till kännedom" som är orsak till frånvaron.
Medges att det förstås är lättare om man, som jag, var chef för personer som arbetar självständigt, inte alltid är på plats på kontoret, har hög integritet och inte lägger sig i vad andra gör/inte gör. Förtroendet mellan alla var högt. Man frågade berörd person om man var bekymrad över något. I mitt fall blev ingen annan lidande (mer än möjligen jag som ibland fick täcka upp).
Det är förstås svårare att dölja frånvaro eller andra tillkortakommanden om alla förväntas sitta på sin stol i 8 timmar. Då får man helt enkelt svara något undvikande som ändå signalerar att man är medveten/har kontroll om någon frågar. Utan att röja den aktuella personen. Och hoppas på att personalen har förtroende för att man gör rätt beömning. Är det en person som missköter sig och man vidtar åtgärder/observerar så är det inte heller något man pratar med andra om. Det är också en lång process innan man kan avskeda någon som missköter sig.

Om jag var chef på TS arbetsplats så hade jag oroat mig för hela arbetslaget, om vissa kontrollerar hur kollegorna tidrapporterar så finns det problem.

Om man, oombedd, upplyser andra om att något är fel (även om man inte säger vad) så anser jag att man har brutit förtroendet.
Det behöver inte vara något som "uppenbart kommer till kännedom" som är orsak till frånvaron.
Medges att det förstås är lättare om man, som jag, var chef för personer som arbetar självständigt, inte alltid är på plats på kontoret, har hög integritet och inte lägger sig i vad andra gör/inte gör. Förtroendet mellan alla var högt. Man frågade berörd person om man var bekymrad över något. I mitt fall blev ingen annan lidande (mer än möjligen jag som ibland fick täcka upp).
Det är förstås svårare att dölja frånvaro eller andra tillkortakommanden om alla förväntas sitta på sin stol i 8 timmar. Då får man helt enkelt svara något undvikande som ändå signalerar att man är medveten/har kontroll om någon frågar. Utan att röja den aktuella personen. Och hoppas på att personalen har förtroende för att man gör rätt beömning. Är det en person som missköter sig och man vidtar åtgärder/observerar så är det inte heller något man pratar med andra om. Det är också en lång process innan man kan avskeda någon som missköter sig.

Om jag var chef på TS arbetsplats så hade jag oroat mig för hela arbetslaget, om vissa kontrollerar hur kollegorna tidrapporterar så finns det problem.

Just ogiltig frånvaro från arbetet är direkt uppsägningsgrundande, så då är processen inte så lång.

Om en person i arbetslaget arbetar väsentligt mindre än andra för samma lön - eller får väsentligt högre lön för samma arbete - så tycker jag det vore underligt om man som chef inte förstod att det kan se både konstigt och provocerande ut för övriga medarbetare. Det går ju t ex att dra paralleller till om en manlig medarbetare har väsentligt högre lön än sina kvinnliga kollegor, eller om chefens barn har väsentligt högre lön än övriga i arbetslaget.

På en modern och väl fungerande arbetsplats finns en transparens och tydlighet kring lönesättningen och förhållandet mellan prestation och lön är känt. Det skulle kanske behöva förtydligas även på TS arbetsplats så att övriga i arbetslaget vet vad de skall prestera för att även de skall kunna gå ner en fjärdedel i arbetstid med bibehållen lön. ;)

Just ogiltig frånvaro från arbetet är direkt uppsägningsgrundande, så då är processen inte så lång.
Jag tror dock att man behöver någon form av bevis?
Kollegor som olovligen kollat upp personens stämplingar och jämfört med tid på arbetsplatsen räknas nog inte.
Chefen lär ju iaf behöva börja ha koll själv.

Jag förstår inte det olovliga. Om alla på arbetsplatsen ska börja kl 7 och slutar kl 16 och kollegan kommer kl 9 och slutar kl 16. Då är det uppenbart för alla att den här personen inte arbetar sina timmar. Om man sen påpekar det för chefen men inget händer. Det är här det farliga kommer in. Det blir dålig stämning på arbetsplatsen. Personer blir förbannade och arbetsmoralen för hela arbetsplatsen är i fara.
Det kommer att bli så att vissa börjar komma in kl 7,15 och om inget händer 7,30 och till sist kommer hela arbetslaget kl 9 och slutar kl 16. Eftersom kan den så kan jag.

Jag förstår inte det olovliga. Om alla på arbetsplatsen ska börja kl 7 och slutar kl 16 och kollegan kommer kl 9 och slutar kl 16. Då är det uppenbart för alla att den här personen inte arbetar sina timmar. Om man sen påpekar det för chefen men inget händer. Det är här det farliga kommer in. Det blir dålig stämning på arbetsplatsen. Personer blir förbannade och arbetsmoralen för hela arbetsplatsen är i fara.
Det kommer att bli så att vissa börjar komma in kl 7,15 och om inget händer 7,30 och till sist kommer hela arbetslaget kl 9 och slutar kl 16. Eftersom kan den så kan jag.
Jag tolkade det som att de har flextid på jobbet?

Jag tror dock att man behöver någon form av bevis?
Kollegor som olovligen kollat upp personens stämplingar och jämfört med tid på arbetsplatsen räknas nog inte.
Chefen lär ju iaf behöva börja ha koll själv.

Självklart , och ett avskedande är inte en kollegial fråga. Det är en ledningsfråga.

En kollega fuskar med tiderna på jobbet jobbar ca 6 timmar om dagen men manipulerar tidrapporterings systemet och skriver in 8 timmar. (vi ska stämpla in och ut när vi kommer och går)

Vad kan man göra? Jag och min andra kollega har noterat detta att personen inte kan få ihop 8 timmar och sagt till chefen FLERA gånger. Men inget händer. Tyvärr är vår chef chefslös för tillfället de håller på att rekrytera en ny.

Nu har vi pratat med en annan kollega som vart inne och kollat i tiderna och dagar som vi VET att hon inte kommit försen vid 9 har hon ändå instämplingstid kl 7. Dock får denna kollegan inte göra såhär och vill inte att vi berättar det för någon.

Men vad ska vi göra? Det retar mig enormt att jag jobbar 8 tim och hon 6? Till samma lön och jag får jobba mer...
Man kan ha en heltidstjänst där man jobbar deltid och fk täcker upp för sista kostnadsdelen. Tex vid en npf. Men med dagens skambeläggande är det kanske inte alltid så kul att prata om det...

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 585
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 337
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 988
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka