strawberrysylt

Trådstartare
Jo, jag fick ett infall... kanske är det helt vansinnigt eller så det klokt? Bara på idé-stadiet än...

Jag färgar mitt bruna hår blont och behöver färga utväxten rätt ofta. Jag har även en frisyr som är halvkort och som "växer bort" rätt fort.

Funderar på om det inte hade vart skönt att raka av håret och istället ha peruk för att slippa kostnaden och omaket med att färga och klippa?

Ni som har peruk om det finns nån här, hur är det att ha det?
Hur länge håller en peruk? Behöver man ha flera olika att byta med? Skötsel? Bekvämlighet?
Är det jättedumt att vilja ha peruk fast man har riktigt hår?

Ni som inte har peruk får självklart också komma med tankar! Kanske vet ni nån som har eller jobbar med det? Eller bara tankar.

Tack :)
 
Jo, jag fick ett infall... kanske är det helt vansinnigt eller så det klokt? Bara på idé-stadiet än...

Jag färgar mitt bruna hår blont och behöver färga utväxten rätt ofta. Jag har även en frisyr som är halvkort och som "växer bort" rätt fort.

Funderar på om det inte hade vart skönt att raka av håret och istället ha peruk för att slippa kostnaden och omaket med att färga och klippa?

Ni som har peruk om det finns nån här, hur är det att ha det?
Hur länge håller en peruk? Behöver man ha flera olika att byta med? Skötsel? Bekvämlighet?
Är det jättedumt att vilja ha peruk fast man har riktigt hår?

Ni som inte har peruk får självklart också komma med tankar! Kanske vet ni nån som har eller jobbar med det? Eller bara tankar.

Tack :)
Med reservation för att jag inte har erfarenhet av bra peruker av naturligt hår etc. så använde jag i min ungdom peruk en del till vardags. Någon dag här och där. Det är varmt, det är ibland lite krångligt att placera den rätt och få den att stanna kvar där man vill. Sen undrar jag hur du tänker om fritidsaktiviteter och att åka till typ ica en snabbis, skulle du ara bekväm med att barra visa ditt rakade hår då, eller tänker du dig att köra peruk i exempelvis stallet?

Skulle jag vara bekväm med att visa mig i rakat hår, och vilja variera peruker lite då och då hade jag kanske kört på konceptet. Men om det är tanken att peruken ska vara istället för din "vanliga" frisyr låter det jobbigt.
 
Jag känner några som har peruk dagligen, med sitt riktiga hår under. Det verkar vara ett smart sätt att kunna ha en frisyr som annars skulle bli orimligt slitsam för håret. Kom ihåg att en bra peruk kostar en hel del, så det vill till att man inte är den ombytlig typen om syftet är att hålla nere frisörkostnader.

Om du är bekväm med att ha en kort "perukvänlig" frisyr som du kan visa dig i tex hemma och i stallet så varför inte? :) Peruker är känsligare för tvätt och styling eftersom de inte växer och toppas, så man får vara lite rädd om den och inte använda den på smutsiga ställen eller där den kan skadas.
 
Omaket med att färga och klippa är nog ingenting jämfört med omaket med peruk. Nu har jag förvisso bara haft peruk på scen, men alltså, aldrig i livet. Varmt, kliigt och obekvämt. En riktigt bra peruk kostar ju en del också. Den ska vårdas och skötas om och det är nog inte så att du gärna sover med den heller. För att överhuvudtaget få en peruk att sitta bra så limmar man eller använder tejp.
 
Min bästa vän använder peruk pga alopecia. Men hon går utan hemma, eller har ibland bara mössa på sig.
Den kliar och blir varm framförallt på sommaren, men hon har aldrig behövt limma eller tejpa för att klara sig i vardagen. Hon tycker det är skönt att komma hem och slänga av sig peruken, så nog stör den på dagarna.

Däremot behöver den fästas på huvudet om du ska vara väldigt rörlig typ stå på händer, svinga huvudet åt sidorna eller upp och ned etc. Om du simmar eller badar behöver du också tänka efter om du då kan undvika att doppa huvudet eller tycker det känns okej att gå med rakat.

En peruk av mänskligt hår, som är av bra kvalitet kostar också några tusenlappar så det får man räkna med. Plus att den behöver vårdas och tas om hand om.
 
Jag tänkte för många år sen samma tanke. Satte mig in i det och la ner den. Av anledningarna som redan nämnts - varmt, obekvämt och bökigt. Det var väldigt långt ifrån att "bara" sätta på sig peruken på morgonen.
 
Dottern snaggade av sig håret och går till vardags i sin korta frisyr och har peruk när hon fixar till sig. Hon verkar nöjd, vi har å andra sidan ofantliga mängder hår så att duscha och schamponera är rätt omständligt. Jag har själv klippt mig kort också för bekvämlighetens skull och måste säga att det skönt att slippa tvätta hår i evigheter (mest att skölja ur) och skönt att det självtorkar fort. Innan har jag haft trimmat på sidorna och haft en tredjedel långt och det var fortfarande mycket hår.
Kan absolut tänka mig peruk men inte till vardags, det är jag för bekväm för och just nu finns det inga tillfällen att fixa till sig för på ett bra tag framåt.
 
Men vad är det för fel på ditt bruna hår? Kan du inte vara naturlig och se ut som du ser ut om du tycker att det är jobbigt att färga?

Jag färgade mitt hår från 13-14 års åldern och sen i typ 27 år innan jag fick nog och sket i att vara blond när det var uppenbart att jag inte var det längre. Så jag färgade håret i min naturliga färg och har haft så i 4 år nu. Jag trivs skitbra i min naturliga hårfärg! Mycket bättre än jag trodde att jag skulle göra. Jag har alltid sett mig som en blond person, men nu gör jag ju inte det längre för jag är brunårig!
 
Men vad är det för fel på ditt bruna hår? Kan du inte vara naturlig och se ut som du ser ut om du tycker att det är jobbigt att färga?

Jag färgade mitt hår från 13-14 års åldern och sen i typ 27 år innan jag fick nog och sket i att vara blond när det var uppenbart att jag inte var det längre. Så jag färgade håret i min naturliga färg och har haft så i 4 år nu. Jag trivs skitbra i min naturliga hårfärg! Mycket bättre än jag trodde att jag skulle göra. Jag har alltid sett mig som en blond person, men nu gör jag ju inte det längre för jag är brunårig!

Spara ut min naturliga färg var det bästa jag gjorde!
Var också blond innan. Det är så skönt att slippa bleka och ha sig :) plus att håret mår bättre!
 
Tack för svaren allihop!

Svarar alla i samma; Okej, kontentan verkar ju vara att det inte blir så enkelt som man kunde önska att ha peruk. Och det låter verkligen inte som jag att fippla med sånt en jobbmorgon när jag går upp kl 6. Så det är nog bara att lägga ner då, tyvärr :p.
För visst, jag har haft rakat huvud förut och hade väl kunnat tänka mig att ha det igen och gå till jobbet och så utan peruk, men jag hade ju ändå tänkt använda peruken ofta, annars känns det meningslöst för mig. Så får nog tänka om.
Men vad är det för fel på ditt bruna hår? Kan du inte vara naturlig och se ut som du ser ut om du tycker att det är jobbigt att färga?

Jag färgade mitt hår från 13-14 års åldern och sen i typ 27 år innan jag fick nog och sket i att vara blond när det var uppenbart att jag inte var det längre. Så jag färgade håret i min naturliga färg och har haft så i 4 år nu. Jag trivs skitbra i min naturliga hårfärg! Mycket bättre än jag trodde att jag skulle göra. Jag har alltid sett mig som en blond person, men nu gör jag ju inte det längre för jag är brunårig!

Nej alltså hade jag velat ha min vanliga hårfärg och långt hår hade det ju varit ett ickeproblem. :) Men jag ser inte problemet i att fundera över hur man på enklast sätt kan få det man vill ha. Som sagt, detta var ett infall som jag frågade om råd och erfarenheter kring och baserat på era svar kom jag fram till att det inte verkar vara något för mig, tyvärr.

I dagsläget tror jag inte att jag skulle trivas i min egen hårfärg eller en lång frisyr, så då får jag helt enkelt fortsätta färga och klippa (eller raka av det och hålla efter själv, känns troligare än långt brunt hår iaf) . En dag ändrar jag mig kanske, får se. :)

Din förra tråd om håret dök upp här @strawberrysylt 2018. Redan då var du less på håret. Har du provat någon gång att testa en mörkare nyans? Kanske rent av din naturliga hårfärg?
Skulle testa det före att raka av allt och skaffa peruk :)

Jodå, jag har haft alla möjliga färger tidigare, men färgat blont i många år nu och trivs med det. Tyvärr ;).
Min vanliga färg var länge sen.

Som jag skrev ovan, jag tycker ju uppenbarligen ändå att det är värt att färga och klippa, annars hade jag ju haft långt hår i min naturliga färg, men jag hade ju blivit glad över om peruk hade varit den enkla lösning jag hoppats på!

I dagsläget tror jag som sagt inte att jag skulle trivas i min naturliga färg och lång frisyr, men vem vet, svar här brukar väcka lite tankar. Kanske en mörkare färg så utväxten inte blir lika markant? Har inte tänkt så tidigare, men kanske.... och långt hår jag jag inte haft på ca 18 år, så kanske skulle prova igen....? 😮😶😄 kanske nån gång.


Tack för era svar och tankar! :)
 
Kanske en mörkare färg så utväxten inte blir lika markant? Har inte tänkt så tidigare, men kanske.... och långt hår jag jag inte haft på ca 18 år, så kanske skulle prova igen....? 😮😶😄
Man ska inte underskatta lättheten med långt hår. Jag har ju rätt så långt hår (mitten på ryggen typ) och det enda jag gör är att borsta det ibland. Och tvätta det förstås. Har man kort hår i en frisyr måste man ju styla det varje dag. Det slipper vi med långt hår. Orkar man ingenting sätter man bara upp håret i en slarvig knut. Då behöver man inte ens borsta det innan.
 
Tack för svaren allihop!

Svarar alla i samma; Okej, kontentan verkar ju vara att det inte blir så enkelt som man kunde önska att ha peruk. Och det låter verkligen inte som jag att fippla med sånt en jobbmorgon när jag går upp kl 6. Så det är nog bara att lägga ner då, tyvärr :p.
För visst, jag har haft rakat huvud förut och hade väl kunnat tänka mig att ha det igen och gå till jobbet och så utan peruk, men jag hade ju ändå tänkt använda peruken ofta, annars känns det meningslöst för mig. Så får nog tänka om.


Nej alltså hade jag velat ha min vanliga hårfärg och långt hår hade det ju varit ett ickeproblem. :) Men jag ser inte problemet i att fundera över hur man på enklast sätt kan få det man vill ha. Som sagt, detta var ett infall som jag frågade om råd och erfarenheter kring och baserat på era svar kom jag fram till att det inte verkar vara något för mig, tyvärr.

I dagsläget tror jag inte att jag skulle trivas i min egen hårfärg eller en lång frisyr, så då får jag helt enkelt fortsätta färga och klippa (eller raka av det och hålla efter själv, känns troligare än långt brunt hår iaf) . En dag ändrar jag mig kanske, får se. :)



Jodå, jag har haft alla möjliga färger tidigare, men färgat blont i många år nu och trivs med det. Tyvärr ;).
Min vanliga färg var länge sen.

Som jag skrev ovan, jag tycker ju uppenbarligen ändå att det är värt att färga och klippa, annars hade jag ju haft långt hår i min naturliga färg, men jag hade ju blivit glad över om peruk hade varit den enkla lösning jag hoppats på!

I dagsläget tror jag som sagt inte att jag skulle trivas i min naturliga färg och lång frisyr, men vem vet, svar här brukar väcka lite tankar. Kanske en mörkare färg så utväxten inte blir lika markant? Har inte tänkt så tidigare, men kanske.... och långt hår jag jag inte haft på ca 18 år, så kanske skulle prova igen....? 😮😶😄 kanske nån gång.


Tack för era svar och tankar! :)
Jag har ljusa slingor med min (numera mörkt blonda) naturliga hårfärg i botten. Det gör att utväxten inte blir lika tydlig, endel tror att jag har ombre när det har växt ut ett tag. 🙃 Jag går till frisören och fixar med typ 9 månaders mellanrum eller så.
 
Jag har ljusa slingor med min (numera mörkt blonda) naturliga hårfärg i botten. Det gör att utväxten inte blir lika tydlig, endel tror att jag har ombre när det har växt ut ett tag. 🙃 Jag går till frisören och fixar med typ 9 månaders mellanrum eller så.

Det var så jag började! Tycker det blir ett mer naturligt resultat :)
 
Man ska inte underskatta lättheten med långt hår. Jag har ju rätt så långt hår (mitten på ryggen typ) och det enda jag gör är att borsta det ibland. Och tvätta det förstås. Har man kort hår i en frisyr måste man ju styla det varje dag. Det slipper vi med långt hår. Orkar man ingenting sätter man bara upp håret i en slarvig knut. Då behöver man inte ens borsta det innan.

Fast hur mycket håret behöver stylas och fixas med beror ju helt på frisyr i kombination ens hår. Jag håller inte med om att det beror på längden sådär generellt ;) .

Mitt hår är relativt tunt/fint och lockigt (så pass att nästan halva längden kan försvinna i korkskruvar när det torkar ibland..). Jag borstar det i princip bara före och efter tvätt. Alltid.
Jag orkar absolut inte styla det dagligen, i princip bara inför speciella tillfällen. Så sist jag klippte av det (i ungefär vid hakan, men blev kortare torrt) blev det en frisyr som inte krävde mer än att jag kramade lockarna lite efter tvätt. När det är längre lär jag ibland reda ut lockarna lite med fingrarna. Nu när det passerat axellängd och topparna egentligen behöver klippas av, behöver jag krama i ett par droppar olja efter tvätt och krama lockarna lite så att de torkar fint (beror på att mitt hår lätt blir lite torrt). Skillnaden för mig är väl att det längre är lätt att slänga upp i en knut för att få det ur vägen.

Min särbo har ganska mycket mer hår än jag, men också relativt fint, hår som räcker ner till svanken - han behöver borsta det dagligen (borstar och har det ofta flätat till vardags). Håret är välmående, utsätts inte för en massa slitage/produkter etc utöver borstning, och klipps regelbundet. Men det trasslar sig lätt lite.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 283
Kläder & Bli fin Jag har tröttnat på långt hår nu. Det bara hänger rakt ned eller så har jag det i en knut mitt på huvudet. Är kass på att sätta upp...
2
Svar
38
· Visningar
3 165
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Jag har så svårt att kosta på mig själv... och tänker att här finns säkert bra råd att hämta ❤. Jag har alltid varit snål mot mig...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 496
Senast: Asko
·
Kläder & Bli fin Jag har för dagen kort hår, men har inte klippt mig på 2 snart 3 månader, vilket är otroligt länge för att vara jag och jag inser att...
Svar
13
· Visningar
4 601
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp