Pessoa A/O Amo

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 310
H

hopp_o_galopp

Har sökt och läst både det ena och det andra kring Pessoa-sadlarna och det råder verkligen delade meningar kring dem. En del menar att det är helt underbara sadlar som är värda vartenda öre och andra menar på att hästen fick ont i ryggen av dem. :confused:

Vad är det med en sådan sadel som skulle innebära obehag för hästen? Jag är intresserad av Pessoa A/O Amo, är det "också" en dålig sadel? :crazy:

med vänlig hälsning och tacksam för svar som är mer än bara: "sadeln är kass", eller "sadeln är bra", jag vill ha lite utförligare svar än så, tack!!! :bow:

Hästen som isf ska ha en sådan sadel har hög manke och ganska rak rygg. Har en Stübben Artus nu, men den är lite för svängd för henne egentligen...

Sv: Pessoa A/O Amo

jag har en AMO, har haft en äldre pessoa oxå.
jag personligen tycker om dom jätte mkt, jätte bekväma och ligger bra på dom flesta hästarna enligt mig.
Jag har haft några hästar och har bara vart en enda som inte har kunnat ha den.

Det enda du bör vara noga med är att kolla så sadeln verkligen är rak och jämnt gjord.
Det finns många sneda och slarvigt gjorda exemplar, har sett flera helt nya i en lokal butik här, som haft olika stora bossor/varit ojämna etc. redan från början.

Förutom det som Mitrolle skriver, så är det även formen på bossorna som ofta ställer till problem... dom är så vinklade, som ett tak typ. Jag hade en Pessoa Legacy XL (nyaste och bästa modellen) och den såg ut att passa hästen perfekt, men han ömmade på en punkt på ryggraden. Jag undersökte sadeln och upptäckte att sadeln faktisk Klämde på Ryggraden just där... :crazy: Kan säga att jag sålde den snabbt som f*n.

Annars var den bra, den var inte sned och den var skön att rida i och snygg - det tycker jag inte dom äldre är men...

Sen har dom inte så mkt mankfrihet, var knapt så det gick med min.

OK, men ska man alltså då beakta en Pessoa A/O Amo (obs modellen) som ett bra eller dåligt köp? :crazy:

Centaur skrev:
Beror ju på om du gillar den, om den passar hästen och om den är felfri. :)

:smirk: Det har du ju rätt i :p
Men jag bara menade på det att är det liksom ett "känt" problem med just den modellen att den inte är bra för hästryggen, så vill jag gärna veta det.

Jag skulle inte rekommendera dig att köpa en Pessoa, och isär inte en äldre, då det förmodligen inte finns nån garanti på den. Och jag tycker det finns bättre märken i samma prisklass, kolla tex på beg. Cliff Barnsby och Passier, även Stubben. Jag tycker det är dumt att köpa ett märke som man Vet det är varierande kvalite på, det känns som en onödig risk. Samma sak med Zaldi btw. Men det är min åsikt.

Jag har en Pessoa Paris.
Jag tycker om sadeln, den är mycket skön att rida i.

Den passar dock inte min ponny längre. (Bommen är för svängd, ponnyn har rak rygg och hög manke)

Angående kvaliten så är jag mycket nöjd.
Sadeln är då verkligen är rak och jämnt gjord, bossorna är lika stora och färgen är knappt nött.

Om det är som många säger att Pessoa sadlarna har mycket varierande kvalite så måste jag haft tur eftersom sadeln är hel och fin trots att den är ett par år gammal, och då är den endå flitigt använd.

Senast ändrad av en moderator:

Den Pessoa sadel jag anser vara bäst är Don Neco. Den passar hästar med låg rund manke och rak rygg - precis som de flesta av våra ponnyer (har bomvidd W). Fördelen med Don Neco jämfört med de andra modellerna är att den är ullstoppad. Vi köpte ursprungligen sadeln till en irländsk D-ponny som är superkänslig om utrustningen inte är 100% PERFEKT. Pessoamodellerna överlag låg bra på henne men trots det surade hon pga panelerna som ger en lite skarpare kant. När vi provade den ullstoppade Don Necon blev hon nöjd, så då köpte vi den. Personligen är jag övertygad om att de flesta hästar föredrar ullstoppade sadlar framför paneler, även om de kanske inte visar det lika tydligt som vårt känsliga lilla sto. Äldre Pessoamodeller är jag inte så förtjust i, mycket pga att de är så hårda och obekväma att sitta längre stunder i. Det är också svårt att sitta i en korrekt lodrät sits under markarbetet i dem - man hamnar lätt i stolsits.

Enligt alla sadelmakare ska man ka ullstoppat iallafall. permanentstoppad kan inte forma om sig.

Jag skulle ALDRIG köpa an permanentstoppad sadel!!

Jag köper bara ullstoppade sadlar. Tyvärr är det svårt att få tag på ullstoppade sadlar till vissa typer av hästar. Just nu saknar vi bra sadlar till några ponnyer pga det, t ex en C-ponny som är extremt vid över manken, rak och kort rygg (kan max ha 16") - de alternativ som finns är antingen för smala i bommen, för långa, för böjda eller permanentstoppade. Tips mottages gärna! Nu rids hon barbacka förutom vid hoppning och tävling, då hon har en gammal indisk sadel (minst 30 år!) som är HEMSK, men hon i alla fall inte får ont av.

Nej, nej. Det är inga gamla sadlar jag tittar på! :eek: De gamla Pessoasadlarna kan man ju inte ha, supertunna bossor etc.

Den äldsta jag tittar på är typ 2 år gammal, annars kan jag även tänka mig helt nya sadlar. Så absolut inget gammalt. Det var det aldrig tal om.

Livstids garanti på bommen tycker jag är helt OK, faktiskt... ;)

Om du vill ha en pessoa så tycker jag absolut du ska kolla på legacy'n, det är kalvläder på dom och man sitter mkt bättre än i andra modeller. Sen är den snygg också. Men kolla noga så den verkligen passar.... Att den inte nyper ryggen som den gjorde på min häst.
www.pessoasaddles.com är hemsidan tror jag

Centaur skrev:
Om du vill ha en pessoa så tycker jag absolut du ska kolla på legacy'n, det är kalvläder på dom och man sitter mkt bättre än i andra modeller. Sen är den snygg också. Men kolla noga så den verkligen passar.... Att den inte nyper ryggen som den gjorde på min häst.
www.pessoasaddles.com är hemsidan tror jag

Jag var o kika lite på legacyn idag, men nja... Jag vet inte. Jag tror inte det blir någon Pessoa trots allt. Det blir nog ytterligare en Albion tror jag :love: Älskar den jag har redan!

Tack för hjälpen!!! :bump:

hopp_o_galopp skrev:
Har sökt och läst både det ena och det andra kring Pessoa-sadlarna och det råder verkligen delade meningar kring dem. En del menar att det är helt underbara sadlar som är värda vartenda öre och andra menar på att hästen fick ont i ryggen av dem. :confused:

Vad är det med en sådan sadel som skulle innebära obehag för hästen? Jag är intresserad av Pessoa A/O Amo, är det "också" en dålig sadel? :crazy:

med vänlig hälsning och tacksam för svar som är mer än bara: "sadeln är kass", eller "sadeln är bra", jag vill ha lite utförligare svar än så, tack!!! :bow:

Hästen som isf ska ha en sådan sadel har hög manke och ganska rak rygg. Har en Stübben Artus nu, men den är lite för svängd för henne egentligen...

Jag har också hört det av många och av sadelmakare och sadelsäljare (som i o f s vill sälja andsra märken) Jag har en urgammal Pessoa flatback som jag älskar att rida i. Nästan inga klossar alls, den nästan extrema varianten som fanns förrut. Klossarna bak helt borttagna.
Den köpte jag begagnad och den var värd varje krona. Ang vad hästen tycker så köptes den först till en häst som hatade alla nya sadlar så efter många turer till coh från med nya sadlar och sadelutrpovare gav jag upp. Samma visa hade vi haft när hästen var ung. Det slutade med begagnade sadlar.
Han had eväxt ur hoppsadeln och det va rdå vi sökte ny och provade allt. Pessoa avråddes jag från, inte minst av sadelhandlarna.

Men en tjej i stallet hade en och hon erbjöd mej att prova den eftersom hon tyckte den var för extremt flatback för henne, pga ganska jobbig häst. Den tyckte han om direkt. Han blev alldeles upprymd och verkade njuta av sadeln, hure konstigt det än låter.
Det blev hans favorit och ont nej det hade han verkligen inte v ad jag kunde märka. Sen har ajg haft den på 2 hästar till. En har den inte passat på pga extremt hög manke i kombination med mycket smal rygg. (De andra har haft hög manke, men denna extremt hög,)
Använder den fortfarande när ajg rider ut och hoppar. Den ger mej och hästen väldigt stor frihet vilket passar oss båda. Mjuk, väl inriden, (nystoppad nu). :love:
Jag ahr rridit i en likadan fast nyare en period när ajg hjälpte en tjej som hade en mned hennes häst ibland. Den var också helt unbderbar, jätteskön att rida i.
Men med allt man hör vet jag inte om jag vågar köpa en till, de har inte så bra rykte. Vet inte vad jag ska hitta på den dan den här tar slut, :cry: :cry:

Centaur skrev:
Håller jag med dig om, Albion har mkt bättre kvalite så köp du en sån. :)

Ja, det blir en extra Albion (då har jag tre :angel: ) eller så blir det en Prestige Paris K :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
162
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 663
Senast: Freazer
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 957
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Torra ögonlock
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur