Bukefalos 28 år!

Pessoa bett till ponny?

Sv: Pessoa bett till ponny?

*Klyscha*

En duktig ryttare ska väll ändå kunna hantera alla bett på rätt sätt... :angel:

Bett har ju oftast inte skapats av ingen anledning. Sen om de har användts felaktigt av okunniga personer eller inte är en annan fråga. Skarpa bett är tänkta att användas på ett visst sätt. Och används de rätt bör då således fungera rätt också...
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Men du, pessoabettet är ett KÖRBETT! Det var en riktig idiot som tog in den i ridvärlden!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Körbett?! Whatta... Det var mer än vad jag visste isåfall...
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Sorbe, hade inte du en bra bild för att visa hur pessoat fungerar? :smirk:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Var står det att de var ett körbett från början? Men bra måste ju pessoa bettet va iaf för Nelson Pessoa iu egen hög person använde ju det!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Klistrar in hela texten också...

Pessoabettet är från början ett körbett - alltså INTE gjord för ridning. Namnet Pessoabett kom genom att Nelson Pessoa började rida med det och tog alltså in det från körvärlden in till ridsporvärlden, förmodligen något de ångrar nu, då de inte ens har pessoabett i sina Pessoakollektioner vad jag sett.

Pessoat är ett hissbett. Det är inget hävstångsbett som många påstår för den har ingen kedja - alltså inget som stoppar ryttaren från att dra för mycket.
Vid en förhållning dras bettet ihop uppåt, upp mot tänderna och gommen och trycker hästens mungipor uppåt, samtidigt som den ger ett tryck i nacken. När en häst rids med ett bett som trycks upp mot gomtaket så vill hästen höja sitt huvud för att undkomma smärtan, men med pessoabettet som dessutom fungerar som ett gagbett - trycker i nacken ( hästen vill sänka huvudet ) så ger det dubbla signaler. Här kan ni nog förmodligen själva gissa hur hästen känner?

När man rider vill man ge hästen belöning när den gör rätt - dvs. eftergift. Med ett pessoabett kan man inte ge eftergift, så vida du inte släpper ut hela tyglarna. En häst kan alltså inte gå i en ärlig form. Om någon kan bevisa det så får den personen mer än gärna lägga upp en bild.

Här kan ni se hur den fungerar.
pessoa_pop-eye2.gif


Många använder pessoabett av ren lathet. Man tror det är det bästa för hästen. Det finns nog ingen häst som går bra på pessoabett egentligen, det är bara vad folk tror.
Man ska sträva efter det mildaste bettet, vilket pessoabettet inte är på långa vägar.
Alla som rider och använder pessoabett borde ta en funderare, titta på sin häst, titta hästen i munnen och fundera över ens egna ridning, mer dressyr behövs förmodligen. Samt slänga pessoabettet i soptunnan.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Haha. Har du sett något pessoabett i deras kollektioner senaste åren? Nej. :smirk:
Ung och dum vettu. Bara för att man kanske är legendarisk i träningen så är man inte bäst på allt.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Sen är ju herr Pessoa i en helt annan klass i ridningen än de flesta vanliga dödliga :angel: Mycket möjligt att han kunde hantera bettet på rätt sätt men att "vanliga" människor inte kan det...
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Nja, det tror jag knappast. Det är väl som det brukar, en toppryttare provar ett bett på en tävling och så vips så har resten av världen samma bett dagen efter.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

I vilka länder heter bettet pessoa-bett?
Det är enbart i Sverige jag har sett det namnet på det. På engelska heter det two- eller three ring snaffle, beroende på hur många ringar det är på det.

Är det verkligen fakta att Pessoa började rida på ett körbett, eller är det rykten? Jag har aldrig hört talas om det tidigare nämligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Pessoa bett till ponny?

Nja, det tror jag knappast. Det är väl som det brukar, en toppryttare provar ett bett på en tävling och så vips så har resten av världen samma bett dagen efter.

Han provade det inte bara en gång, Har du konkreta bevis på att pessoabett skadar hästen? Nej trodde inte det för om du använder det på rätt sätt är det absolut inget fel på det bettet.
Hade han bara provat det en gång hade vi i sverige inte uppkallat bettet efter honom.
Och att de inte finns i deras kollektioner är för att det inte är nytt, bettet har funnits i evigheter och säljs överallt, alltså totalt värdelöst för dem att ha de i sin kollektion, det är heller inte så populärt som det en gång var. (inte av den anledning att det skadar hästen för det gör det inte) Det är för att det kommit mycket nytt.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

I vilka länder heter bettet pessoa-bett?
Det är enbart i Sverige jag har sett det namnet på det. På engelska heter det two- eller three ring snaffle, beroende på hur många ringar det är på det.

Jag har för mig att jag har sett att det går under pessoabett på någon enstaka utländsk webshop, men annars har det ju andra namn. Förutom de namnen du nämner har jag också sett:
- Four-ring gag
- Multi-ring bit/gag
- Olympiabett (Finland)
- Dutch gag
- Continental gag
- European gag
- Wonder gag
- Wiener bit/gag
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Hum.. Har ridit min sommarpålle på Pessoabett.. Fick det bettet med honom och ett Tredelat tungfelsbett.. Har ridit på pessoat då jag har tyckt att han har fungerat bättre på det.. Men nu när jag läser vad som skrivs här, om att man drar ner hästen i en oärlig form.. Det låter ju inte speciellt snällt precis o.O. Dags att tänka om.. Visste ärligt talat inte att pessoat har så stor inverkan. Men nu får det väl bli ännur mer dressyr istället, och tungfelsbettet..
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Hum.. Har ridit min sommarpålle på Pessoabett.. Fick det bettet med honom och ett Tredelat tungfelsbett.. Har ridit på pessoat då jag har tyckt att han har fungerat bättre på det.. Men nu när jag läser vad som skrivs här, om att man drar ner hästen i en oärlig form.. Det låter ju inte speciellt snällt precis o.O. Dags att tänka om.. Visste ärligt talat inte att pessoat har så stor inverkan. Men nu får det väl bli ännur mer dressyr istället, och tungfelsbettet..

Kolla upp det med kunniga männsikor. Buke är inte att lita på, vem som helst kan ju skriva vad de tycker här. Alla bett kan anvä'ndas till rätt häst med rätt ryttare.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
967
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
294
Senast: Ponylove
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
977
Senast: Roheryn
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp