Pessoa bett till ponny?

Sv: Pessoa bett till ponny?

KL
Jag tycker inte om Pessoa bett men ibland så kan det vara mindre farligt för små barn (inte åldersmässigt utan storleksmässigt) att ha ett pessoabett i munnen på en kraftig nackad ponny, då har de iallafall en möjlighet att få stopp på dem.

Men för guds skull varför köpa en ponny till sitt barn som kan vara ren livsfarlig vid hoppning?! Om barnet inte kan rida ponnyn utan ett skarpt bett ska den inte ha ponnyn alls! Är det bara jag som tänker på att en ponny ska vara bra genomriden och inte tyglad med skarpa bett och hjälptyglar?
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Självklart ska man alltid sträva efter att ha så milt bett som möjligt på ponnyn/hästen. Men ponnyn/hästen mår inte nödvändigtvis dåligt för att den tävlar på ett skarpare bett. Ett mindre barn är dessutom inte speciellt starkt så inverkan av ett skarpare bett kan vara mindre i händerna på ett barn än vad ett tränsbett är i händerna på en vuxen.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Men det ska ju egentligen inte ha ngt med styrka att göra eftersom man inte ska dra i tyglarna. Ett barn eller ja, en vuxen också för den delen som inte ridit sålänge tappar lätt balansen och kan rycka hästen i munnen, och lite senare kanske tappa stödet helt på tygeln och så tappar de balansen igen och hästen rycks oväntat i munnen.
Det är visserligen inte bättre om detta händer med ett vanligt tränsbett, men ett skarpt bett i sådanna fall orsakar mer skada än ett tränsbett...
Det är synd att skarpa bett såsom pelham, jaktkandar och framförallt pessoa mm. har blivit en sådan modegrej, då hamnar det lätt i fel händer. Frågar man något litet barn varför de rider på de bettet så får man ofta svaret -Men hon har ju det! eller -Han går inte att styra annars!.
Lydnad ska inte ligga i bettet utan i ryttarens hjälper och sätt att förmedla det du vill till hästen.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Men tyvärr är det ju så att folk oftast inte är födda till experter eller proffs...
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Men det ska ju egentligen inte ha ngt med styrka att göra eftersom man inte ska dra i tyglarna. Ett barn eller ja, en vuxen också för den delen som inte ridit sålänge tappar lätt balansen och kan rycka hästen i munnen, och lite senare kanske tappa stödet helt på tygeln och så tappar de balansen igen och hästen rycks oväntat i munnen.
Det är visserligen inte bättre om detta händer med ett vanligt tränsbett, men ett skarpt bett i sådanna fall orsakar mer skada än ett tränsbett...
Det är synd att skarpa bett såsom pelham, jaktkandar och framförallt pessoa mm. har blivit en sådan modegrej, då hamnar det lätt i fel händer. Frågar man något litet barn varför de rider på de bettet så får man ofta svaret -Men hon har ju det! eller -Han går inte att styra annars!.
Lydnad ska inte ligga i bettet utan i ryttarens hjälper och sätt att förmedla det du vill till hästen.

Håller helt med om att lydnaden inte ska ligga där, och jag har ett 5 årigt sto e.Roderik som är 171cm hög och jättehet men som jag rider på tränsbett, men sen har jag en valack som är 11 år som inte är speciellt het som jag rider på gag, (båda hästarna när mkt lydiga).Men jag anser att min äldre häst kräver den extra lilla touch som gaget ger. Medans ungstot fungerar super på tränsbett..
Jag använder ej "skarpa" bett för att det är en modegrej.

Det coolaste jag vet är när en ryttare kommer in på banan med bara ett tränsbett och inga hjälptyglar och de hoppar en klockren runda! :banana:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

URSÄKTA!! Pessoa är INTE snällt på NÅGOT SÄTT! Absolut inte. Ett hemskt bett som borde förbjudas!

Jag har läst mycket av de du har skrivit om pessoa. Red förut med pessoa men nu med tredelat, även om det går lite väl fort ibland :P Hästen uppskattar iaf det.

Skulle dock behöva ett lite starkare bett i terrängen, ska då pröva rakt gummmi pelham
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Jag annvänder pessoa bett när jag hoppar. Min ridlärare som sa åt mig att köpa det är elit ryttare och i sommar har jag tränat för en som hållt på med hästar i 60 år. Båda har sakt att det funkar mkt bra. Visst annvänder jag det inte ofta men jag tror inte det är många som behöver annvända starka bett i mer än kanske uteritt hoppning eller körning. dressyren är det väl nästan ingen som har det. Men jag kollar ofta hans mumn pågrund av en vass tand an haft men han har inga av dom sakerna som står att man får av pessoa. Och pessoat ser inte exakt lika dant ut som körbetten. Det finns ingen fakta som skriver nåt om hur det är med tvådelat pessoa, eller tredelat eller gummipessoa. Klart det är skillnad på det. Vrf skulle det inte vara det när det är det i vanliga bett. Jag gilalr inga starka bett. Men vissa hästar måste man ha det på vid vissa tillfällen för att inte skada sig. Jag föröskte i över 1 månad med vanligt bett bara för att jag ahtar starka men jag brakade in i ett trippelbarr på 115 cm och knäckte till min näsa med knäet så jag började blöda en massa näseblod. Då gav jag med mig på min ridlärares tjöt. jag är inte stor på långa vägar så min häst märker inte av mig så mkt alltid. Han vill ara hoppa. Trots att han kommer fel vill han hoppa. Men alla hästar är iaf olika. Vissa hästar kanske inte skall ha pessoa medans på andra är det jätte bra. Vissa hästar kan ju inte ens ha bett överhuvud taget. Tkr man skall prova sig fram vad som just sin häst går bra på och inte tar skada av.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Vad händer om hästen är världens finaste i dressyren. gör allt man ber om är hur välutbildad som helst. Men sen när det kommer ett hinder och den älsakr det mest av llt så går det inte att få stop på den? Men dressyren är ju perfekt vad gör man då? Jag hatar alla starka bett men jag vill inte skada mig eller min häst. Jag väger 45 kg och är väldigt kort min häst är 165 cm stor. Jag föröskte jätte länge med vanligt bett trots alla som sa åt mig att byta till ett starkare. Så nu rider jag varannan vecka med pessoa bett en gång. Min ridlärare sa åt mig att köpa just det. Han drar inte in huvet så som alla säger att hästarna gör. Och llt går utmärkt. kollar hans mun ofta oxå. Allt ser fint ut. Vet att det inte är ofta jag annvänder det så farligt är det kanske inte. Men jag vill helst inte rida på ett starkt bett men tror endå att alla häsatr är olika känsliga. Vissa kan ju inte ha bett över huvud taget. Så klart det finns hästar som inte tkr pessoa gör ont.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Det finns säkert hästar som "inte tycker att pessoat gör ont", men finns det hästar som inte vill ha eftergift?
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Jag tkr det är as tufft att rida på tredelat jag skämms för att jag är tvungen att irda på skarpare bett. men biland måste man för att inte skda sig sj och hästen. men ajg blir å avensjuk på såna som kan ha det. Men min häst är iaf världens snällaste i dressyren så jag slipper ju ha starkt bett väldigt ofta typ en gång varannan vecka men hatar att ha det. Men vissa hästar går ju inte att ha vanligt bett på så jag får väl stå ut när han blir gammal aknske han inte orkar bry sig om sina underbara hinder längre så han aknske börjar hoppa lugnt då xD
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Mkt bra sakt =). alla hästar är olika =)
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Men vrf inte byta till ett pelham eller jaktkandar då? Då får du iaf ett ""likvärdigt"" bett med fördelen att ha kedja...
Även om tränaren sa en sak, så har man ju som ryttare och ägare till hästen en betydligt starkare röst i det hela...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Ponylove
·
Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
651
Senast: caballus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 907
Senast: Juli0a
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 405
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp