Pessoa magic. Snabbt svar

Sv: Pessoa magic. Snabbt svar

Kan ju vara detta som gör att bettet upplevs som skarpare.

"Kombinerar rörligheten hos ett ledat bett med den kontroll som en stång ger.
Förhållningen går också igenom mer direkt eftersom inte hela bettet rör sig i hästens mun, utan bara den del som tygeln förhåller."

*delvis kl*

Det tror jag oxå.

Visserligen så verkar raka bett vara allmänt kända som miiiiiilda, det snällaste som kan stoppas i en häst mun, men det är inte alls min erfarenhet (som dock begränsar sig till hen handfull hästar). Det raka bettet har av samtliga "mina" hästar upplevts som väldigt skarp, spec vid förhållning på båda tyglarna.

Jag kan tänka mig att magicbetten känns lite som ett vanligt bett tills man drar i båda tyglarna och då får man skärpan som ett rakt bett ger kanske?

IW: Upplever du ditt som skarpt "hela tiden" när du rider eller bara om du behöver hålla/ta mer? Det är enda gången jag kanske märker skillnad på mitt pessoamodifierade bett (samma låseffekt) - det blir stumt och starkt som ett rakt bett men jag vete fasen om hästen inte reagerat likadant vid ett hårt tygeltag på ett vanligt ledat bett. Meningen är ju dock att hålla pålle lugn på andra vis än mha bettet :o Pessoabettet som sådant upplevde hästen som skarpt men där var min känsla att han snarare inte trivdes på så smala bett.

Har även träffat på personer som evisas att kalla raka gummibett med vanlig normal ring i ändarna för stång...
Undrar var de fått sin utbildning om utrustning ifrån:confused:

Jag tycker det här bettet är kanon. Det tre-delade. Åtminstonde på min häst som blir orolig av ett bett som 'skramlar'.
Jag är sjukt nöjd och kan inte tänka mig nått annat - förstår inte varför jag inte har testat det innan.

Men det är ju inte ett dugg sant.
Jovisst är det sant. man kan ju inte använda sina händer likadant på alla bett utan får anpassa sina hjälper till utrustningen.
Det finns skarpare och mindre skarpa bett. Det har inte med handen att göra, det har med konstruktionen att göra. BETTET förändras inte p g a handen.
Konstruktionen ändras inte, nej, men konstruktionen kan ju vara bra och mer precis när det gäller vissa bett och det förutsätter att ryttaren anpassar sina tygelhjälper till bettet. Kan man inte anpassa sig ska man heller inte byta bett utan träna upp sin hand istället. Alla högre tävlingsklasser rids på kandar och ryttarna rider ju inte likadant på kandaret som på tränsbett. De anpassar sig.
Sätter du ett bett i händerna på en ryttare som inte kan hantera/använda det rätt blir det såklart problem.

Liknande trådar

Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han... 2
Svar
28
· Visningar
1 725
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka