Pessoa Magic

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Luva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 227
L

Luva

Jag undrar lite ang det tvådelade pessoa magic bett.

Är det skarpare än ett vanligt tvådelat bett?
Vad är fördelen att det låser sig?
Någon skrev att det blir som ett rakt bett, men räknas inte ett rakt bett som mildare än ett tvådelat?
Så varför ha ett tvådelat som blir ett rakt bett?

Sv: Pessoa Magic

Min häst funkar bättre på rakt än vanligt tvådelat och eftersom man inte får tävla (dressyr) på rakt skulle jag kunna tänka mig köpa ett om man vill ut och tävla nån gång.

Min häst gillar inte andra bett än 2-delade egentligen så detta bett är perfekt för mig att växla med. Det är lite mildare än ett 2-delat tycker jag eftersom det inte kan vika sig runt tungan/i gommen utan blir mer som ett lätt svängt rakt bett.
Fördelen är ju att det är delat så man får tävla med det.

ligger mer stilla i munnen i och med att det inte går att vika ihop så som ett vanligt delat bett och klämma åt munnen. Jag har tredelat pessoa magic bit.
Sedan så får man ändå lite rörlighet upp och ner och framåt men begränsad rörlighet av bettdelarna "bakåt". Funkar bättre än ett rakt bett på min häst då man kan röra på bettet lite och är lättare att ställa och svänga hästen på.

Min häst gillar inte så många bett men jag vill variera för munnens skull. Hon avskyr verkligen raka bett men detta gick bra. Precis som ovanstående tycker jag att det ligger stilla och fint i munnen och att det går att böja och ställa hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 243
Senast: dukie
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 554
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18