Pessoa Rodrigo eller A.O AMO

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bellamie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 7 370
Sv: Pessoa Rodrigo eller A.O AMO

Ingen. :p Om du nu vill ha en Pessoa, så köp en Legacy XL istället!! Det är den nyaste och lyxigaste modellen. ;) Mkt finare läder (kalvläder) och bättre stöd. Många Pessoa-sadlar är ungefär som att rida barbacka... Nästan inget knästöd. Jag hade en sån, var jätteskön att rida i, men hästen fick tyvärr ont i ryggen av den.

Jag föredrar Pessoa AMO, jättemjuk och skön.
Inte så mkt stöd, precis som nån sa, men underbar att rida i!

näe förhoppningsvis ska jag väl klara mig med så pass lite stöd annars borde jag inte ha över något hinder å göra *flin*

Jo över hindret är det inga problem men....
Om hästen stannar eller bockar så är det inte så kul utan knästöd... :p

Om du funderar på att köpa en Pessoa så tycker jag du ska söka här på forumet och läsa igenom gammla trådar. Det är Många som har MKT dåliga erfarenheter av just Pessoa.... Sneda bommar etc.. Jag skulle nog inte våga köpa en igen!

Jag har en PESSOA LEGACY XP. Är hur underbar att rida i och den passade min häst, hon har nämligen breddat sig så den passar inte längre. Jag har inte haft problem med min sadel.

Kram Favina :bump:

De är ju inte kända för att vara kvalitétssadlar iaf...

Hmm trodde det var fina sadlar... typ=)
Men jag har tittat på flera iofs.. får leta vidare då!

Har tittat på Zaldi också... vet du nåt?

Zaldi kan jag säga är ren skit! Dåligt läder och dessutom kände jag bommen där jag hade mina sittknölar. Nä, skulle aldrig köpa en sådan sadel igen.

Kram Favina :bump:

Har ungefär samma ryktet som pessoa! ;) Tyvärr..... Jag spanade på Zaldi Brunet, men fick höra så mkt negativt att jag slog det ifrån mig:
-Bommen är sned oftare än rak
-Bossorna är ojämna
-Dåligt läder
-Gjorda för ryttarens rumpa, inte för hästen
-Har varit incidenter där man "glömt" att fästa stigläderkrampor t.ex!! Så mkt fabrikationsfel verkar det vara.
Du kan ju ha tur och hitta ett felfritt ex men jag vågade inte chansa. Men det finns många som är nöjda med båda Pessoa och Zaldi!

Dom märken som jag bara har hört bra om är:
Jaguar
Prestige
Passier
Amerigo
Cliff Barnsby
Stubben (förutom att dom är obekväma att sitta i då..)
Equipe

Det är väl som med allt annat..
Vissa gillar en sak och andra inte.

Man kan nog inte hitta en endaste sadel som alla har positiva erfarenheter utav!
Sen är folk ganska snabba att haka på om någon ex. säger att ett visst märke är dåligt.

Själv har jag bara goda erfarenheter av just Pessoa, i så fall tycker jag sämre om Stübben. Men smaken är ju olika!!

Det viktigaste är ju att sadeln passar hästen! :smirk:

Nåja, eftersom Pessoa blivit totalsågat i den här tråden vill jag anlägga lite moteld. Har precis köpt en Blyth Tait, fälttävlanssadel och jag tycker att den är lätt och välbalanserad. Allt sitter rakt på sadeln och är inte knöligt.

Knästöden är inte stora men en kväll på väg upp för backen mot stallet i bäckmörkret kommer en katt snabbt springande snett bakifrån och in framför min nerviga häst som får tokspelet och studsar och hoppar och drar järnet in mot stallplanen. Jag tappar stigbyglar och studsar rejält i sadeln men sitter faktiskt kvar.

/Jane

Har haft en Pessoa sadel i 3 år ær helt ubderbar och ligger perfekt på min hæst. Absolut inget att klaga øver på den sadeln

känner flera som har haft pessoasadlar som fått problem med bommarna, och sömmar som släppt. Vet inte vilken modell det var, men de rekommenderade inte märket iaf. I den prisklassen kan du nog få mer sadel för pengarna om du väljer ett annat märke. Tror inte heller andrahandsvärden är så högt på pessoa...

Pessoasadlar står då inte högt i rank hos mig kan jag lova. Hade en Rodrigo Pessoa innan och inte nog med att bommen blev sned (jäkla skitkvalitet, inte styrka nog att hålla) så efter jag tog den sadeln till sadelmakaren/utprovaren jag anlitar tyckte jag inte direkt om den mer.
Inte nog med att kvaliteten är usel, bossorna är också utformade på så sätt att hästen bör se ut som ett hustak för att de ska ligga an bäst och vem vill ha en häst utan ryggmuskler?

Jag känner många som har Pessoasadlar av olika sorter och ingen jag sett är bra utformad för hästen. De må vara sköna att rida i, men aldrig att jag skulle lägga en sån på min häst igen. *ryser*

Jag har haft flera trådar om detta tidigare....

Den här gången glömde jag faktisk inte... :p Har hört endel dåligt om Butet faktisk!! Dock inga egna erfarenheter..

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna