Pessoa sadlarna

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lilla_busan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 647
L

lilla_busan

Hur är dessa att rida i? vad finns det att säga om dessa sadlar, positivt/negativt? Kvalitet? Vad för ryggar passar de på?

Sv: Pessoa sadlarna

Jag hade en pessoa och den var sjukt skön att rida i! Nu för tiden vill jag dock ha en sadel med mera stöd för skänkeln...

Hade en sån innan.
Dom är super skönna:love:
Dom är för en ganska rak rygg.
Hade bara min ca 1 vecka då jag blev lurad IGEN :mad:

Jag är också inne på att köpa en pessoa, det jag har hört ( vet ej om det stämmer) är att de ej går att stoppa om.... :confused:

De är otroligt sköna att rida i !!!!
Men jag vet inte hur hållbara de är...

Efter vad jag vet är alla Pessoa-sadlar permanentstoppade.

/Agnetha

Men är det inte så att kvalitetssadlar som Prestige (paris modellen) och Butet också är permanentstoppade?

Är själv lite skeptisk till att köpa en permanentstoppad sadel. Vad är nackdelarna med dessa? Och finns det några fördelar?

Jag har en Pessoa Pony och den är AP-SKÖN att rida i, tyvärr har min häst ändrat sig (efter 3 månader) och fått lite svank så jag måste köpa en annan sadel :cry: Så det stämmer att Pessoan passar lite rakare ryggar. Himla trist för skönare sadel än Pessoan har jag inte ridit i.. Tycker jag har bra kontakt med skänklarna. Det som kanske är lite negativt med just denna modellen är att där inte är jättestora knästöd men jag tycker bara det är skönt.

De är permanentstoppade och när det behövs köper man helt enkelt nya paneler och bytar ut dom gamla, har dock för mig att en sadelmakare måste göra detta.

lilla_busan skrev:
Men är det inte så att kvalitetssadlar som Prestige (paris modellen) och Butet också är permanentstoppade?

Det stämmer att vissa av Prestiges modeller är permanentstoppade, men ex.vis Golden star, Elastic professional, Sydney, och dressyrsadlarna Top Dressage, Venus D, Hippos Dressage är ullstoppade och även allroundmodellerna.. Butet vet jag inget om..

Jag har två en modell äldre och en som jag köpte för 5 år sedan. Jag älskar dom, jättesköna att rida i. Och sen gillar jag när det inte är så mycket knästöd, tycker bara att det är ett störningsmoment. Permanentstoppningen ska ju hålla väldigt länge så jag har inga problem med det...

En av nackdelarna med permanentstoppning är att det inte går att justera den. Antingen så passar sadeln hästen, annars får man byta sadel. En ullstoppad kan man ju justera stoppningen på allteftersom hästen förändas.

/Agnetha

"Vän av ullstoppning"

För några år sedan skulle jag byta min gamla Stübben-flatback och provred en kompis Pessoa. Jag tyckte hennes var jättebra och beställde en till mig. När jag fick min tyckte jag att den var skön att rida i men jag kunde inte hoppa i den. Mina skänklar flög bak och jag lyfte över hindren och hade ingen kontakt med sadeln. Det berodde inte på att att jag inte kan rida i flata sadlar utan stöd utan det måste varit något tokigt med den sadeln. Så jag skickade tillbaka den och red i min gamla sadel ett tag till. Köpte senare en Bruno Delgrange Partition istället.

Senast ändrad av en moderator:

Funderar på en äldre pessoa sadel, är dom bra?? går dom att stoppa om?? Alltså den är nog runt 10år gammal. Någon som har en bild på äldre pessoan? lägg gärna in!

Älskar min pessoasadel. Har nog aldrig ridit i någon skönare!

Hei!

Jeg er også veldig spent på de gamle pessoasalene!
Hadde en spontan-handling i går og kjøpte en gammel type av dette merket. Vet inte hvor gammel den er eksakt. Tycker fargene er snygga:d Håper den sitter bra på en av mine kaldblods :cool:

Den er 16,5 och 31 i bomvidd.
45_-1253839138.jpg

Så pessoasadelen er veldigt rak i modellen altså??

Mvh Lotte

Det går även att få dem ullstoppade. Jag har en kompis som köpte en ullstoppad i somras. Tyvärr är kvaliten inte matchande priset. Det finns andra sadlar som är i betydligt bättre kvalite för samma peng. Lädret har på de nya sadlarna blivit otroligt dåligt.

Nästan alla Prestige sadlar är permanentstoppade, Golden Star t ex. De går att få med ull om man vill.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 148
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II