Pessoabett-andra gagbett

EnPerson

Trådstartare
Vad är egentligen skillnaden inverkningsmässigt? Är det skillnad?
Blir ju alltid jättestarka reaktioner när någon säger att de rider på pessoabett, men aldrig när ngn säger att de rider på "vanligt" gagbett.

Bara en liten fundering jag fick när jag var ute och red idag, alltid kul att höra vad ni har att säga. Ibland kommer jag fram till att det skiljer en del, sen ibland tycker jag att det är skitsamma :p.

Sv: Pessoabett-andra gagbett

"Vanligt" gagbett är inte lika vanligt, och på något sätt så tror jag att det är mer uppenbart att det är ett avancerat bett, så att okunniga håller sig ifrån det på ett annat sätt.

Pessoabettet används ju hejvilt och har ett rykte om sig att vara ganska snällt, så det används ju ofta av fel skäl och i fel sammanhang.

Funktionsmässigt är det ingen större skillnad, förutom att ett "vanligt" gagbett inte har något stopp förrän bettringen sitter uppe vid örat på hästen. På pessoabettet kan man åtminstone "bara" dra till bettringen slutar, sas.

Sv: Pessoabett-andra gagbett

Jag har inga fysikaliska belägg, men jag tycker att ridkänslan på ett vanligt gag och ett pessoa skiljer sig ordentligt!
Svårt att få ärlig bjudning fram till bettet på ett pessoa, och hästen knäcker gärna av i nacken på det. Det händer inte när jag rider med vanliga gags.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 432
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 530
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka