Pessoabett! Tips!

nice and happy

Trådstartare
Har en väldigt pigg & framåt häst. Som blir väldigt rusande på hinder, går knappt att hålla in han klokt. Vill kunna rida ihop han klokt mellan hindrena men han kastar bara upp huvudet & rusar full gärn på nästa hinder...
I skogen så kan han bli väldigt hängandes på bettet i galoppen & man får lite ont i axlarna av det om man skall ut & galopp träna en längre sträcka :)

Funderar på att köpa ett pessoabett 2 delat & ha det i deltat i stora ringen & i ringen under.
Vad tror ni om detta?

Sv: Pessoabett! Tips!

Nej nej nej inget pessoa....
Pessoat ger okontrollerad hävstångseffekt. Satsa hellre på ett jaktandar där kan du ju iaf kontrollera hävstångseffekten eftersom den har kedja. Pessoa är aldrig aldrig aldrig bra för nån häst!
Har du prövat en martingal? Vissa hästar gillar bettlöst eller oledade bett så man kan ju testa det :) Men vad du än gör så snälla, snälla använd inte pessoa! Sedan är ju grunden till all trevlig ridning grundarbete, lydnad, ledarskap och markarbete ger trevliga hästar men självklart tar det tid och bland behöver man lite hjälp med starka pigga hästar men pessoat kommer bara göra saker värre och ge en spänd förvirrad häst.
Lycka till!

Ok tack så mycket för ditt svar... När man läser så är väldigt många emot det. Syster har ett pelham kanske kan pröva det? El är det oxå ett nej nej en? :) Jag har beställt martingal som jag skall testa på honom.

Förlåt om jag lät lite galen haha men jag har masserat många hästar som haft spänningar i nacke och rygg och som reds på pessoa bett, funktionen på dom är inget som är lämplig på nåt sätt!

Pelham använder jag själv, jag har dock tygeln i "vanliga" ringen så det blir ju som ett vanligt gummi bett. Enda gången jag sänker tygeln är när jag ska hopp eller galoppjobba henne då kommer hon jäklar igång hihi....

Men börja med att testa ett t.ex. tredelat vanligt eller gummi bett tillsammans med martingal för ofta gör dom en väldans skillnad när hästen märker att den inte får upp eller fram huvvet hur långt som helst. Vissa hästar passar som sagt bättre med bettlöst eller oledat det är sånt som man måste testa vad hästen säger, den brukar visa tydligt vad den tycker om och inte :)

Ok... Ja då är det bettet nog inget för honom då han redan haft problem emd sin rygg.
Jag har 3 delat bett på honom nu. Jag prövade hackamor på honom & då blev han bara hängandes i handen & sjönk ihop i ryggen när man skulle rida ihop honom. Men får testa martingalet när det kommer & hoppas att det blir bättre. För jag var på hopp tävling i helgen & jag kunde knappt kontrollera honom på fram hoppningen, han gick på som en ångvält...

Jag hade och har fortfarande ibland samma problem med min lilla dam (hbl 153 cm med arab i sig OCH fullblod :D) Men hursom mina problem visade sig grundade i att hon ridits med för smala sadlar vilket gav sadeltvång och ryggont. Hon ville inte jobba ordentligt på länge länge för hon var van vid att det gjorde ont när hon höjde ryggen. Så många som har problem med hetsiga ångvältshästar är ofta pga felaktig sadel eller/och bett som inte passar. Se även till att du inte sadlar för långt fram eller för långt bak, sånt kan också ge upphov till obehag hos hästen.

När jag får problem med min lilla nippertippa nuförtiden så beror det på att jag slarvat och inte ridit henne ordentligt på nån vecka, alltså vanlig överskottsenergi. Eller så har hon ont nånstans, som nu har hon ont i ryggen för hon rullade fast i boxen och sträckte ryggmuskeln.

Men för att sammanfatta:
* Börja med att KRITISKT gå igenom din utrustning och hur du använder den.
* Se till att din häst inte är spänd, muskelvärk, knutor, låsningar.
* Tänk att du börjar om från grunden. Börja med lydnadsövningar och ledarskap från marken. Lägg mycket tid på markarbete och lösgörande, muskelbyggande arbete så som cavaletti, sidvärtes rörelser, ökningar och samlingar, volter, serpentiner m.m. Det är även jättebra för pigga hästar då det händer nånting och dom måste tänka till och inte bara springa :)

Vänta med hoppning tills det andra sitter så ska du nog se att det löser sig. Man får bara vara medveten om att det tar tid, det finns inga mirakellösningar, hästen måste få tid att ställa om sig till det nya.

-kl-

Har idag med glädje fått slänga stallets 2 hemska Pessoa Bett!!!! Mamma tog lång tid att övertala, hon var tom tvungen att höra sig för med en veterinär innan jag fick tummen upp! Finally säger jag :bow::bow:

Ok tack så mycket för ditt svar... När man läser så är väldigt många emot det. Syster har ett pelham kanske kan pröva det? El är det oxå ett nej nej en? :) Jag har beställt martingal som jag skall testa på honom.

Jag har fått lära mig ; raka bett & smala bett är de bästa för en hästmun. Pessoa & tjocka bett är No No. Rakt pelham kanske?

Sök här på forumet på pessoabett, bland annat sobre har en mkt bra förklaring hur bettet verkar.

Jag hade provat pelham (dubbla tyglar) eller ett jaktkandar. Skulle dock först och främst rida mer dressyr.

Håller med ovan. Pelham såväl som jaktkandar är två mycket bra bett som erbjuder bra kontroll på pigga hästar och riktig hävstångseffekt.
Vissa hästar ogillar när pessoabettet går så pass långt upp i munnen att de sliter upp huvudet än mer.

Han är väldigt lydig i övrigt & rids mycket dressyr. Det är så fort han får syn på hinder... Tränat på cavalleti & försökt jobba med han då, han blir dock välgit rusig & stark då oxå. Men ett pelham, gummi & rakt tänkte jag testa. Har sett att många föredrar med 2 tyglar, så det är inge bra med delta?

Ska du använda pelham med delta kan du lika gärna använda ett jaktkandar - du får i princip samma effekt. Fördelen med just pelham ÄR just att kunna ha 2 tyglar - och således kunna precisera din inverkan på hästen bättre.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 749
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 777
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 565
Senast: liiinnea
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 379
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka