Pessoabettets vara eller icke vara..

Sv: Pessoabettets vara eller icke vara..

mackan skrev:
Har du provat att byta ut kindkedjan mot en slät läderrem istället? blir mjukare....

nu vill jag förtydliga för alla som ev. läst "snabbt" att jag föreslår läderrem istället för kindkedjan på PELHAMET - INTE pessoa! trådskaparen har förstått det, men ifall någon annan missat, med tanke på hur den vidare diskussionen utvecklat sig....:eek:

marijaa skrev:
faller igenom? :confused:
när bettet ligger i linje med tygeln och bildar en rak linje från handen till mundelen.
samma sak blir det om man tar bort kinnkedjan på tex ett pelham, det mister sin stångverkan eftersom inget motstånd från kedjan finns = faller igenom

Det som folk tycker illa om vad jag har förstått är att det är hävstångseffekt på pessoa.

När jag började rida min häst så var hon enbart riden på pessoa,av tidigare ägare.
Hon funkade jättebra på detta bettet och trivdes med det i munnen.
Hon är också sådan så hon ligger gärna på ute.
Jag red på det i början men allteftersom så började jag höja upp tyglarna och till slut red jag med tygeln i översta ringen (bettringen) och det gick jättebra. Sedan bytte jag bett och red på 3 delat vanlig bett men bytte då och då tillbaka till pessoat, vid uteritter.

Idag rids hon enbart på 3 delat och har gjorts så i 5 år nu.

Jag har inget emot pessoabettet utan tycker att det kan vara bra.
Det man ska akta sig för är att hästen kan komma i en oärlig form.
Eftersom det ger ett tryck i nacken så vill många hästar komma ifrån det här trycket (om de går emot) och knäcker av i stället för att gå rätt.

Har du en rak mundel uatn tungfrihet så finns det ju inget som kan gå upp i gommen, men å andra sidan blir det ett jäkla tryck på tungan och många hästar tycker illa om det (de trycker ju tungan uppåt när det ska svälja precis som vi gör).
Ett tvådelat eller tredelat är risken att det går rätt upp i gommen. Samma med ett vanligt stångbett (odelat) som är utan kindkedja. Där går tungfriheten upp i gommen på hästen.

Ett hävstångsbett SKA ha en kindkedja. Det är gjort från grunden med en kindjedja eller liknande.

Det man vill med ett stångbett är att få tryck både i munnen, bakom käken och i nacken. Inte som på ett bett utan hävstång där det bara blir tryck i munnen.
Ett pessoa blir m.a.o helt fel: det ger tryck i munnen, men hävstången faller igenom.

Själv är pessoa ett svär ord för mig. Det finns alltid undantag på hästar som gillar det, men jag har ännu inte träffat på någon. Ska man ha hävstång ha ett oledat bett.

Spider84 skrev:
Själv är pessoa ett svär ord för mig. Det finns alltid undantag på hästar som gillar det, men jag har ännu inte träffat på någon. Ska man ha hävstång ha ett oledat bett.
menar du som du skriver (alltså att du är emot alla ledade hävtångsbett) eller menar du "ska man ha pessoa..."?

Oj det har försvunnit ett ord eller två där. :o

Det jag menar är att pessoat är för mig ett big no no.
Ska man ha ett bett med hävstång ska man ha ett oledat stångbett med kindkedja.

Jag rider själv på kapson och stång så emot det är jag absolut inte. Bara pessoat och ledade stångbett.

Liknande trådar

Utrustning Ni som följde andra tråden vet om problemet. För er andra drar jag det i korthet här. Hästen är en fd galoppör, som tyvärr associerar... 2
Svar
35
· Visningar
3 673
E
Western Min häst trivs bra på ett vanligt tvådelat tränsbett men jag vill hälst inte ha en sån mundel när jag rider med ett skänkelbett. Det...
Svar
8
· Visningar
999
Senast: ida.kar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka