Pessoasele

Trassla

Trådstartare
Vad är det egentligen? Hur ser den ut och hur funkar den? Läste en ytterst kryptisk text på en affärs hemsida och blev givetvis nyfiken.

"Med Pessoa selen, tvingas hästens ryggmuskler till arbete. Först i låg form och successivt i en hög, samlad form. När hästen galopperar, tvingas hästen att sätta bakbenen under sig, således förbättras balansen.
Allmän åsikt är, att bästa gångart för att bygga upp hästens muskler är trav - bästa gångart för att förbättra balansen är galopp. Det är därför att rekommendera att börja med trav, och endast när traven är tillfredsställande fortsätta med galoppen.
Utvecklingen från låg till hög form bör inte påskyndas! Varje position bör vara väl etablerad innan övergång till nästa. OBSERVERA - arbetet bör utföras under korta pass, c:a 20 min., för att undvika stelhet och muskelsträckningar."

Så, någon som kan förklara?
 
den selen blev iaf totalt utdömd av bo jenå och göran lindstrand

hästen får ju ryck i munnen hela tiden...ser ut så när den används iaf...
 
Jag tycker inte att beskrivningen ovan låter särskilt bra, men den förklarar ju inte hur den FUNKAR. Har du ingen bild eller kan du kanske beskriva hur den fungerar?
 
Pessoaselen är ett kvaliicerat tortyrredskap enligt mig. Redan i texten står "tvingar hästen att arbeta" . Tvång föder spänningar, och spänningar är nedbrytande för hästen. Hästar skall jobba avslappnat efter sina förutsättningar, i den form den för tillfället orkar. Det finns inga genvägar till att lära sig att lära hästen jobba rätt.
 
Precis, jag blev tveksam vid ordet 'tvingar' i texten oxkså, det är därför jag vill veta hur den funkar. Vad fyller linan som går ned vid bakbenen för funktion?
 
bakbenssaken är till för att hästen ska trampa under sig och gå i en fin form (vilket inte sker.. spänd häst med bakbenen mega under sig för att slippa ryck i munnen ser man dock)
 
Men hur fungerar den? För ryck i munnen kan ju hästen få ändå, och bara en lina gör ju knappast att hästen använder bakbenen, oavsett om det är på ett bra eller dåligt sätt.

Jag är bara väldigt nyfiken! :)
 
Ser ut som dom kopplat lossden fran bettet for att skritta av hasten.
Jag har anvant selen pa ett antal olika hastar och dom flesta av dom slappnade snabbt av och forstod vad jag ville av dom. MEN jag har haft mer hastar som jag INTE vill satta pa selen pa eftersom jag tror att den pa dom skulle gora mer skada en nytta. Sen finns det ju forstas en massa manniskor som inte borde fa anvanda selen, som tex drar ihop en knappt inriden unghast i en hog position eller som drar ihop och jagar runt hasten i galopp i lagst positionen ( om man bryr sig om att lasa instruktionerna star det att man ska borja i trav och enbart trava i forsta positionen) med pafoljd att hasten oftast far en vardelos galopp och den som longerar blir arg och drar ihop hardare och fortsatter jaga runt istallet for att stanna upp och tanka till.
Som med det mesta sa maste man se fran fall till fall, ta hjalp och lyssna till sin hast.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 822
Senast: kryddelydd
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: smulan87
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 356
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp