Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Apropå pessoa och film.

Här hittade jag en film på pessoasele på en häst i trav. Och EXAKT som på bilden är den erfarenhet jag har pessoan, dvs det resultat jag fick i mitt experiment. En häst i statisk form med låst nacke och framparti, och med kort, trist steg, för att undvika att röra sig så mycket 'åt något håll' så att det tar i. Och som springer mer än den bär.

http://www.youtube.com/watch?v=ywcT0HMsdF0

Och så googlade jag lite mer, och här är en ponny som uppenbarligen inte är van med pessoan (första gången?) och som går emot den med huvudet. Jag kan dock inte se någon effekt på bakbenen, bara en ponny som är rätt brydd och inte tillfreds med 'remmeriet'

http://www.youtube.com/watch?v=KjioY5JypPw&feature=related

Och nä, det hjälpte inte att googla vidare, det ser lika illa ut hur mkt jag än googlar..

http://www.youtube.com/watch?v=3TeUW_6iESg&feature=related
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

På andra filmen så gör den iaf vaga protester... (i förra inlägget)

Jag fattar inte att det kan anses okej att bokstavligen knäcka djuren på det där sättet. Varför ens hålla på med djur om man hanterar dem så? Och hur kan man hävda att det är stärkande och bra?:crazy:

(utåtställd, spänd, missnöjd, hängandes på innerbog... Jättebra arbetsform:cool:)
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Hur nån kan få det där till bra/ökad bakbensaktivitet övergår mitt förstånd:crazy:
Extremt "trippigt" och hämmade rörelser...

Dumma dumma djur som låter folk hållas:(
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Nej, jag är lika oförstående. Just hämmat, trippigt och kortat steg bak, ponnysymaskin helt enkelt, var ju resultatet jag fick, och så gärna en statisk, 'stillhållen' framdel, för att inte riskera att 'ta i', som i första filmen. Söker sig inte till bettet eller framåt-nedåt, eller vafan, ens nedåt. Den 'håller still' i given ram för att slacka snöret.

Men, kanske ngn kan hitta en film där det fungerar som det är tänkt så man kan se fördelarna?

(Pratar pessoa nu, inte det där andra än hemskare tortyrredskapet som satt 'fast' i haserna. Så nobelt att ludda hasdelen förresten.. sila mygg och svälj kameler typ..)
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Tyvärr finns det också idioter som löshoppar sina hästar i serier om 5 studs upprepade ggr...Dessa "idioter" är framstående människor inom hoppsporten...Dom anser att det är mkt bra för hästarnas mjölksyraträning och styrka.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

*KL*

Även jag har provat för att se om jag hade fördomar eller ej. Snubblade över en billigt på GG:s rea. Provade på två olika hästar, sen kastade jag den :devil:

Häst ett hade ganska stor aktion, var inga som helst problem att longera 'på vanligt vis' inspänd, och mkt lyhörd i tömkörning, tömkärdslongerad med yttertöm bakom rumpan ganska mkt med.

I skritt såg jag ingen större skillnad, i trav så hästen spänstade iväg som den brukade, för att direkt få ett ryck i munnen (jag hade den ändå så löst som linorna tillät) och slänga upp huvudet (och få ett NYTT ryck då jag satt den lågt som den skulle). Sen stannade den. Och stod still. Lyckades lirka igång den igen, och det var en MYCKET olycklig häst som ganska direkt stängde av bakbensaktiviteten och 'tassade'.

Nummer två hade i ärlighetens namn rätt moderat aktion, även den longerad och tömkörd utan problem, dock med tendens vid longering att springa hellre än jobba. Inte hetsig, men ganska svårt få vettigt jobb (därför tömkörde jag den nästan alltid istället, då var den jättetrevlig). Så där hade vi ju en häst det fanns teoretisk chans att pessoaselen skulle funka på.

Lika löst spänd, och lågt. Märktes ingenting förrän jag bad den öka traven och lindorna tog i, då försökte den springa ifrån linorna runt baken först (trots att den var tömkörd med yttertöm runt bakdel), och när det inte fungerade så stod den ut ett tag, och knäppte sen av och drog in näsan för att slacka linan runt bakbenen.

Innan jag kastade den modifierade jag den, och satte remmar mellan bett och gjord (dvs som vanlig inspänning) och sen mellan gjord och runt bakdel. Remmarna hade alltså inte kontakt.

Båda hästarna svarade på det som en vanlig inspänning, den med stor aktion minskade hur mycket den tog bakbenen 'bakåt' dvs den minskade isättningsfasen och kvickade på bakbenen, men utan att jobba mer. Den med mer moderat aktion var som vid vanlig longering med inspänning med den här varianten.
Dvs inte ens utan bett - bakdel sammankopplade såg jag någon fördel, där är väl dock nackdelarna ganska små, men då försvinner hela grundtanken.

Så jag är helt enig med AE.

Härligt med någon som provar, analyserar och tänker. Lite synd om hästarna som blev förskskaniner, men det var ju inte så länge.

Har själv funderat på var hästen är känsligast; munnen eller benen? Vilket är lättast att flytta undan trycket? Det är ju bakbenen som ska aktiveras på ett bra sätt.
Fast visst hade det varit skönt att bara kunna sätta på en sele och så lärde sig hästen gå rätt. Då hade inte jag behövt lära mig rida bättre heller. :)
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Men då fungerar den ju som vanlig longering med inspänning? Vad har grejen bakom bakbenen för syfte?

Men om detta föreställer en pessoasele, så sitter ju visst repet som fäster till bettet runt bakbenen:
http://www.saddleupinternational.co.uk/images/b817l.jpg

Observera att det sitter en rem från gjorden till bakbenen och den kan man spänna så att den tar "trycket" från bakbenen
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

är inte selen felsatt där?, den skulle gå från en av graderna på inspänning(siffrorna) via bettet & genom en ring & sen bak över rumpan & till gjorden igen, Om jag inte förstod det helt fel?

Jo du har rätt, min ser inte ut sådär alls
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Sorry, men det finns inget korrekt sätt för HÄSTEN att använda den på, hur många kurser din tränare än går.

Positiv respons, ok, vad skulle det vara? Att huvudet drogs ner och benen långt in under hästen?

För den visuella delen, att det kanske SER bra ut för den som inte har ett dyft kunskap om Biomekank, det köper jag, i övrigt säger jag som innan, Nej tack.

Finns inget som säger att du måste använda den remmen som går från bakbenen till munnen. Den kan man släppa ut helt och bara använda den som just går bakom bakbenen.

Har själv använt den på vissa hästar och tycker den fungerar bra, dock så föredrar jag tömkörning istället. Men som sagt på vissa hästar fungerar den bra
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Apropå pessoa och film.

Och så googlade jag lite mer, och här är en ponny som uppenbarligen inte är van med pessoan (första gången?) och som går emot den med huvudet. Jag kan dock inte se någon effekt på bakbenen, bara en ponny som är rätt brydd och inte tillfreds med 'remmeriet'

http://www.youtube.com/watch?v=KjioY5JypPw&feature=related

Och nä, det hjälpte inte att googla vidare, det ser lika illa ut hur mkt jag än googlar..

Fast här påverkas inte ponnyn i munnen av remmen bakom rumpan. Remmarna hänger helt löst fram till bettet. Och du kan ju omöjligt veta hur denna ponny går under ryttare eller på annan inspänning genom att se denna korta videosnutt, den kanske går emot hand hela tiden :crazy:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Nej Olga, du har en rem som går direkt mellan bakdelen och bettet. Den nedersta remmen, närmast marken, löper genom ring på gjorden, dvs det är direktkontakt mellan bett och bakdelsremmen.

Men alla varianter jag sett på pessoalongen, oavsett lös eller hård, spänd som den ska eller ej etc - så den påstådda effekten uteblir. Kollade på fler filmer med men hittar inte en enda som stöder själva grundpåståendet ang pessoan.

En visade en häst som flaxade med huvudet och var otillfreds. Videokommentaren tyckte att hästen normalt var mycket nöjdare med pessoan, gick lägre och jobabde bättre i den än på filmen, men hästen var inte long med pessoa på 3 veckor, så den höll på att 'vänja sig vid pessoan igen'.. Fascinerande åsikt, ungefär som 'min häst har inte haft sadel på 3 v, så nu måste han vänja sig vid den igen'.

Men det visar - i min värld - att iaf den hästen INTE accepterat pessoan och arbetade ärligt i den, bara att den hade resignerat och gett upp, och 3 v utan och den försökte 'ta sig ur' det igen.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

kl

varför kan man inte lära sig att träna häst istället för att ta till dessa quickfixes???

bedrövligt att kunskap riner ut....

Jag har ännu aldrig sett en häst gå bra i selen varken i verkligheten eller på film. tvärt om ser jag ofta försämringar innan med vanlig longering o att ta till denna IDIOTI.

Lä'gg pengarn på en riktig kurs utbildning istället för sådanna vansinigheter
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag är än mer fundersam varför det kommer sådana här 'training systems' eller 'training aids' från stora, ledande namn. Sett nu när jag googlat att det finns ett 'John Whitakter Training aid system' med. En modifiering av pessoaselen, typ..

http://www.patchesequestrian.co.uk/html/jw_training_aid_system.html

Och när det sätts stora, kunniga och framgångsrika ryttares namn på grejerna, ja då säljer de.

Skulle Börjes uppfunnit pessoaselen tror jag inte den direkt skulel slagit igenom, men står det en Pessoa/Whitaker/etc bakom så.. =/
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Nej Olga, du har en rem som går direkt mellan bakdelen och bettet. Den nedersta remmen, närmast marken, löper genom ring på gjorden, dvs det är direktkontakt mellan bett och bakdelsremmen.

Läs vad jag skriver. Remmen som går från gjorde till baken kan spännas så hårt att den från baken till munnen INTE rycker hästen i munnen.

Men alla varianter jag sett på pessoalongen, oavsett lös eller hård, spänd som den ska eller ej etc - så den påstådda effekten uteblir. Kollade på fler filmer med men hittar inte en enda som stöder själva grundpåståendet ang pessoan.

Jag fäster min fast så den inte påverkas bak mer än vad remmen från baken till gjorden gör. Man måste inte slaviskt använda saker som det antas att man skall göra

En visade en häst som flaxade med huvudet och var otillfreds. Videokommentaren tyckte att hästen normalt var mycket nöjdare med pessoan, gick lägre och jobabde bättre i den än på filmen, men hästen var inte long med pessoa på 3 veckor, så den höll på att 'vänja sig vid pessoan igen'.. Fascinerande åsikt, ungefär som 'min häst har inte haft sadel på 3 v, så nu måste han vänja sig vid den igen'.

Men det visar - i min värld - att iaf den hästen INTE accepterat pessoan och arbetade ärligt i den, bara att den hade resignerat och gett upp, och 3 v utan och den försökte 'ta sig ur' det igen.

Tycker det är svårt att avgöra genom att se videsnuttar på 40s-1min och där avgöra hur hästar arbetar.. Som sagt så har jag haft nytta av den på vissa hästar, men återigen jag tömkör hellre.

Saken är det att har man den spänd på "rätt" sätt så påverkar den inte i munnen om hästen går där man vill. Går den emot den så har man nog det problemet att antingen har man spänt den för hårt eller så har man problem med hästar på alla vis och då hade säkert hästen gått emot oavsett vad de hade gjort.

Det jag sett av användandet är just att man spänner den för hårt för man tror att det är så den skall arbeta.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Det låter ju logiskt att det hjälper. Man klagar alltid på att hjälptyglar inte påverkar baken ju, så en sele är perfekt!

Tills man tänker efter lite och funderar på hur hästen lättast tar sig undan trycket.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Men när man diskuterar någon produkts effekt och ''om de är bra'' som i det här fallet, får man ju utgå från hur det ''ska'' användas...

Det är som att diskutera sadlars vara eller icke vara och så kommer nån ''de är inte bra om man sitter i dem, men om man går bredvid har de ingen negativ effekt''...
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Men när man diskuterar någon produkts effekt och ''om de är bra'' som i det här fallet, får man ju utgå från hur det ''ska'' användas...

Det är som att diskutera sadlars vara eller icke vara och så kommer nån ''de är inte bra om man sitter i dem, men om man går bredvid har de ingen negativ effekt''...

Visst men de flesta beskrivningar är ju beskrivningar på att den används för hårt spänd dvs fel i mitt tycke.

Tanken är bra, men den fungerar kanske inte att använda för folk som inte har lite kunskap eller hästkännedom, det var så jag menade!

Man behöver ju inte använda den på ett tvingande sätt, den går utmärkt att använda på ett "mildare" sätt och varför bortse från det?

Liksom jag anser att många idag inte ens skulle sitta på en häst så kommer det att vara likadant med alla sorters inspänningar, hjälptyglar. Alla skall absolut inte använda dessa, men i rätt händer så kan de faktiskt ha effekt.

Jag har sett Rodrigo använda den på en av sina hästar och det såg väldigt bra ut. Den var då inte speciellt hårt spänd heller utan han använde den i lägre form antagligen mest för att mjuka upp hästen
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Förlåt, var lite snabb på att svara där. Jag menade att det finns folk som löshoppar sina hästar i studs med pessoaselen på! Vet också de som rider med den samt hoppar sina hästar uppsuttet med den...
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Menar du detta?! hoppa med denna selen på...Inget förvånar en längre.
Och visst är det så att ju mer remmar som behövs, desto sämre ryttare.
Däremellan pratar folk om mycket de ääälskar sina hätar, i andra sekunden binder man ihop dem med en massa hemskheter... jag får det inte till att gå ihop! Jag ska nog inte följa denna tråden mer, jag blir bara så arg.
 

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 420
Senast: Helan
·
Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 864
Senast: Salasolen
·
N
Körning Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: Norpan2
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp