Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Förlåt, var lite snabb på att svara där. Jag menade att det finns folk som löshoppar sina hästar i studs med pessoaselen på! Vet också de som rider med den samt hoppar sina hästar uppsuttet med den...

:eek: det där var nog det värsta jag hört!
Inte nog med att man klär på hästarna tusen miljoner remmar, man TVINGAR dem dessutom att göra saker som är totalt omöjliga med remmarna på.
Förstår folk inte att det är levande djur vi pratar om?
Jag mår illa av medkänslor om någon rycker sdin häst i munnen, för att jag alltid tänker på hur det skulle ha varit om jag var en häst istället.

Förstår inte hur det kan vara lagligt att behandla sin häst på det här viset. Det värsta är att den heter just Pessoasele. "Jamen Rodrigo Pessoa använder den ju, då måste den ju vara bra!" tänker förmodligen alla.

Det är dock lite lättande att så många i tråden är emot den.

Några var dock för den här i tråden, jag ber er dock tänka igenom detta. Det handlar inte om att tänka hur den påverkar hästen, mer om lite vett i skallen: hur tror ni hästen mår av det här?
Precis som en som hade kommenterat en av videosarna med de där gräsliga linorna som var fastspända vid hästens haser: "What a fantastic way to destroy a horse's mind!"
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag kan tycka att den är smidig om man bara ska motionera hästen på linan, förutsatt att den används rätt och att hästen gillar den.

Fast jag har förstått att det där med passformen är lite knepigt?
Jag skulle till exempel prova selen på min häst, hon är 168cm hög, har 155 i täckesstorlek, långa ben och ganska lång hals. Hon är rätt lång helt enkelt. Sen hör det kanske till saken att hon inte gärna kröker överdrivet på nacken, vi har inte kommit så långt som till den högre formen i hennes utbildning - hon går gärna ganska djup och rund istället.
Hur som helst så hade selen tidigare under dagen använts på en närmare 180cm hög häst som är ännu långre (165 i täckersstorlek), och jag spände ut den lite till (så mycket det gick) eftersom jag ville ta det försiktigt första gången då min häst tyckt det varit obehagligt med inspänningar innan.
Men den var för kort ändå..!
Hon trampade på med bakbenen allt vad hon förmådde men var fortfarande tvungen att krulla ihop halsen för att det inte skulle hålla i hennes mun...
Och den satt korrekt på alla sätt.
Är inte det lite lustigt så säg?:crazy:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Läs vad jag skriver. Remmen som går från gjorde till baken kan spännas så hårt att den från baken till munnen INTE rycker hästen i munnen.

Nej, det var inte det du skrev. Du skrev att på filmen med ponnyn var remmen mellan bakdel och bett lös. Det var den inte, när ponnyn tog upp huvudet spände den. Däremot är det mycket möjligt att den SKA sitta så som du beskriver, men varför inte ta bort den då, den remmen? Så hästen törs ta ut steget, och får möjlighet att joxa med huvudet om den vill det?



Jag fäster min fast så den inte påverkas bak mer än vad remmen från baken till gjorden gör. Man måste inte slaviskt använda saker som det antas att man skall göra

Du har ingen bild eller än hellre film? Som sagt, jag ser GÄRNA en film där pessoan används korrekt, eftersom alla filmer av de som anser pessoan kan vara bra, visar när den används inkorrekt. men NÅNSTANS måste det ju finnas exvis en film när den används korrekt?


Tycker det är svårt att avgöra genom att se videsnuttar på 40s-1min och där avgöra hur hästar arbetar.. Som sagt så har jag haft nytta av den på vissa hästar, men återigen jag tömkör hellre.

O ja, visst är det svårt, iofs har filmerna varit snarare 3 - 4 min de jag kikat på, majoriteten av dem. Dock är 3 - 4 min föortfarande en piss i nilen, men jag söker fortfarande en film, oavsett längd, där det eftersträvade visas.

Saken är det att har man den spänd på "rätt" sätt så påverkar den inte i munnen om hästen går där man vill. Går den emot den så har man nog det problemet att antingen har man spänt den för hårt eller så har man problem med hästar på alla vis och då hade säkert hästen gått emot oavsett vad de hade gjort.

Det är just det där om hästen går där man vill jag är skeptisk mot. För det finns filmer när pessoan hänger helt slak och inaktiv, för hästen låst sig i en statisk form. Den går säkert där matte/husse vill, men det är inte eftersträvansvärt i min värld (och nej jag säger inte att det är det i din, så som sagt visa/ta jättegärna bild/film!)


Det jag sett av användandet är just att man spänner den för hårt för man tror att det är så den skall arbeta.

Säkerligen inte omöjligt, i mitt lilla hemmaexperiment hade jag den ju dock tom max utspänd utan att få önskvärd effekt. Nu ska mitt hemmatest inte anses vara komplett på något vis dock, men jag kan inte ens i teorin begripa hur den ska kunna fungera så som sägs? Och tydligen få andra heller, ens av förespråkarna, av filmerna att döma. Den där borde typ vara receptbelagd och bara få säljas efter genomgången kurs tycks det..
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Förlåt, var lite snabb på att svara där. Jag menade att det finns folk som löshoppar sina hästar i studs med pessoaselen på! Vet också de som rider med den samt hoppar sina hästar uppsuttet med den...

Oj, jag skulle vilja tycka 'du skämtar??' men antar du inte gör det. Men då förstår jag absolut ditt inlägg! Trodde först du var ironisk, men fick inte ihop det heller, för studs (UTAN sele), gärna löshoppnings ÄR ju nyttigt. Men nu fattar jag.. och stackars häst/ar =/
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag tänker inte kommentera pessoaselen så mycket, har knappt sett den användas men har hört om den från båda sidor sas. Jag skulle aldrig använda den på min häst.

MEN har lite funderingar om longering öht och någon som vet får gärna svara!
Jag gillar inte longering. Tycker det är OK utan inspänningar om hästen behöver busa av sig osv. Men att ha hästen att springa runt sig i en cirkel med massa hjälptyglar som får den att böja nacken ser jag ingen mening alls med.

Men jag undrar, varför är pessoaselen värre än inspänningstyglar? Jag ser det såhär: pessoaselen går bakom rumpan till munnen, om hästen drar upp huvudet får den ett ryck i munnen. Inspänningstyglarna sitter på sidorna och håller fast hästens huvud helt så att nacken böjs rejält, den kan inte göra annat än att att gå på och böja nacken.

Sen undrar jag också om det är meningen att man ska longera i kapson, eller om man ska göra det i träns? Spänner man inspänningar i kapson borde det inte göra så mycket skada ändå, dra in huvudet på hästen och trycka på nosen men thats it, inget drag i munnen.
Alla jag har sett longera (och vad jag själv och andra har gjort på skolhästarna när vi haft sådana lektioner) har haft träns på hästen, med aachengrimma och fäst hjälptyglarna i bettringen. Jag tycker inte alls att det ser trevligt ut..

Någon som vill förklara lite för mig om hur det ska vara och svara på mitt flummiga inlägg?
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Nej, det var inte det du skrev. Du skrev att på filmen med ponnyn var remmen mellan bakdel och bett lös. Det var den inte, när ponnyn tog upp huvudet spände den. Däremot är det mycket möjligt att den SKA sitta så som du beskriver, men varför inte ta bort den då, den remmen? Så hästen törs ta ut steget, och får möjlighet att joxa med huvudet om den vill det?

Jag tycker inte att den drog ponnyn i munnen alls. Jag kan inte se det på videon faktiskt.

Man kanske inte vill att den skall joxa med huvudet :idea: Kanske det som är problemet. Alla hästar behöver inte vara felhanterade eller ha något fel för att slå med huvudet. Kan vara andra saker som påverkar det och då kanske den enda vägen är inspänning el andra alternativ tills den har accepterat att ta stöd.

Du har ingen bild eller än hellre film? Som sagt, jag ser GÄRNA en film där pessoan används korrekt, eftersom alla filmer av de som anser pessoan kan vara bra, visar när den används inkorrekt. men NÅNSTANS måste det ju finnas exvis en film när den används korrekt?

Tyvärr har jag inte det. Däremot har jag en film på en häst som går med gummisnodd som är precis lika omdiskuterad. Hästen som longeras görs detta för att bli av med översottsenergi.

Så här löst har jag min inspänning, tillräckligt för att han inte skall gå med huvuddet i vädret men så löst att han kan sänka sig så mycket han vill.
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/pipen1.jpg

http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/?action=view&current=MOVIE0002.flv

O ja, visst är det svårt, iofs har filmerna varit snarare 3 - 4 min de jag kikat på, majoriteten av dem. Dock är 3 - 4 min föortfarande en piss i nilen, men jag söker fortfarande en film, oavsett längd, där det eftersträvade visas.

Jag menar att man inte får se hur hästen är på andra inspänningar eller vad för problem hästen har under ridning etc. Jag anser att man använder hjälpmedel till hästar där man har div problem med inte på hästar som redan går bra.

Dessutom att kräva att hopphästar (vilket oftast är de som longeras med hjälpmedel) skall ha samma gång och bärighet som en dressyrhäst går inte. Man eftersträvar helt olika rörelsemönster från dem. En bra trav är inget som gynnar hopphästen, däremot så är ju arbetet i galopp betydligt viktigare.

Därför kan man aldrig utläsa vad som sker på en kort snutt på Youtube enligt mig.

Det är just det där om hästen går där man vill jag är skeptisk mot. För det finns filmer när pessoan hänger helt slak och inaktiv, för hästen låst sig i en statisk form. Den går säkert där matte/husse vill, men det är inte eftersträvansvärt i min värld (och nej jag säger inte att det är det i din, så som sagt visa/ta jättegärna bild/film!)

Det beror ju säkert på vad för slags häst och vad målet är. Den ena dagen är det kanske det statiska man vill åt, det gör ju inte automatiskt att man jobbar hästen så varje dag.

Min erfarenhet av många löphästar gör att jag inte förkastar div hjälpmedel som många gör här på buke. I många fall så har vissa hjälpmedel hjälpt dessa spända hästar att slappna av och våga jobba på "riktigt" när man väl rider dem.

Säkerligen inte omöjligt, i mitt lilla hemmaexperiment hade jag den ju dock tom max utspänd utan att få önskvärd effekt. Nu ska mitt hemmatest inte anses vara komplett på något vis dock, men jag kan inte ens i teorin begripa hur den ska kunna fungera så som sägs? Och tydligen få andra heller, ens av förespråkarna, av filmerna att döma. Den där borde typ vara receptbelagd och bara få säljas efter genomgången kurs tycks det..

Jag kan hålla med dig om detta, men å andra sidan så ser jag betydligt mer människor som missbrukar spö och skarpa bett än dessa inspänningar. De flesta longerar ju inte dagligen direkt :crazy:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Sen undrar jag också om det är meningen att man ska longera i kapson, eller om man ska göra det i träns? Spänner man inspänningar i kapson borde det inte göra så mycket skada ändå, dra in huvudet på hästen och trycka på nosen men thats it, inget drag i munnen.

Kapson är inte så mycket snällare än bett! Det är en metallbit/kedja (visserligen i de flesta fall lätt fodrad) som går över tunn hud med en massa nervtrådar under. Minst lika känsligt ställe som munnen på hästen, så nog gör det lika mycket skada att använda en kapson fel.
(Jag rider i ridkapson och muserola (inte samtidigt x) så jag är inte alls emot användandet av dem. Men det är tråkigt att många tror att de är så himla milda för att de inte går igenom munnen)

Om man ska longera med kapson vet jag inte. (dvs den longering man brukar se; springa ''runt på volten''-longering). Man slipper byta plats på linan mellan varven om man fäster i mittenringen, och trycket från ''en lång tygel'' kanske fördelas jämnare. Har heler aldrig sett folk använda kapson så.
Jag har lärt mig (håller på att lära mig) att longera lite för samling UTAN inspänningar. Lungnt tempo och be hästen jobba ändå. Men dettasättet skiljer sig enormt från det jag lärt mig på hästgymnasiet; där var det den vanliga varianten att fösa runt hästen på volt med inspänning (och stora gummiklossar/ringar i inspäningen som ''gungade'' i takt med stegen. Nu höll ju hästarna emot för att slippa rycket av dem hoppandes upp o ner, men det kändes nog iaf). Longering utan inspänning och utan att man jobbar på samling eller annat känns onödigt och slitsamt för benen. Och vanlig longering med inspänning känns rätt taskigt, men så är jag emot statiske inspänningar.. eller alla hjälptyglar egentlign. Även bra longering ska man undvika att göra för länge.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Man kanske inte vill att den skall joxa med huvudet :idea: Kanske det som är problemet. Alla hästar behöver inte vara felhanterade eller ha något fel för att slå med huvudet. Kan vara andra saker som påverkar det och då kanske den enda vägen är inspänning el andra alternativ tills den har accepterat att ta stöd.

KLart man inte vill den ska joxa med huvudet. Dock är lösningen för en häst som joxar med huvudet inte att mer eller mindre statiskt knyta fast huvudet. En häst som slår sig fri accepterar inte, precis som du säger. Den hästen behöver få igång bakdelen, få förtroende för bettet och/eller 'handen' (som ju inte finns vid long, men motsvarigheten).

Det gör man tyvärr inte genom att låsa huvudet. Kommer bakdelen igång så kommer huvudet med sen.

Den hästen som går i en fast statisk form med pessoan, alltså den film som visade det, så där har hästen NOLL stöd, dvs vad har man åstadkommit. Huvudet joxar inte, det rör sig knappt, men har man vunnit något? Knappast.

Jag är som dig, jag föredrar tömkörning, speciellt på de som joxar, älgar, går med huvudet för högt/etc vid longering.

Kan pessoan ge samma effekt, fine, men jag väntar fortfarande på att få se det. För pessoan ger inte eftergiften framåt nedåt den heller, kardinalfelet och standardproblemet med hjälptyglar och inspänningar överlag tyvärr. Där är det ju samma problem med de andra typerna av inspänning med, utom chambon, chambonen å sin sida ger lite dubbeltydiga budskap.



Så här löst har jag min inspänning, tillräckligt för att han inte skall gå med huvuddet i vädret men så löst att han kan sänka sig så mycket han vill.
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/pipen1.jpg

http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/?action=view&current=MOVIE0002.flv

Bättre än pessoa helt klart, dock gäller det ju att man får igång bakdelen om det där inte ska ge en häst som går på framdelen. Dock kan jag förstå din tanke med det som ren 'motionslongering'


Jag menar att man inte får se hur hästen är på andra inspänningar eller vad för problem hästen har under ridning etc. Jag anser att man använder hjälpmedel till hästar där man har div problem med inte på hästar som redan går bra.

Och jag kan inte ser hur pessoan kan ge någon hjälp, därför jag gärna skulel vilja se den korrekt använd. En skolad häst
Dessutom att kräva att hopphästar (vilket oftast är de som longeras med hjälpmedel) skall ha samma gång och bärighet som en dressyrhäst går inte. Man eftersträvar helt olika rörelsemönster från dem. En bra trav är inget som gynnar hopphästen, däremot så är ju arbetet i galopp betydligt viktigare.


Därför kan man aldrig utläsa vad som sker på en kort snutt på Youtube enligt mig.

Nej, samtidigt så om alla snuttar visar på samma sak, är ju frågan om alla lägger ut snuttar när det ser illa ut, varför gör de det, och ser det verkligen annorlunda ut resten av passet så att säga?


Det beror ju säkert på vad för slags häst och vad målet är. Den ena dagen är det kanske det statiska man vill åt, det gör ju inte automatiskt att man jobbar hästen så varje dag.

Varför skulle man vilja ha en häst som släppt allt stöd och håller sig statistikt, förutom att det i mer okunniga ´ögon ser fint ut? Målet med ALL träning, inkl motionering, är väl just att få bort det statiska och den typen av spänning? (Spänning behövs ofta om man ska ha prestation, men inte den typen)

Min erfarenhet av många löphästar gör att jag inte förkastar div hjälpmedel som många gör här på buke. I många fall så har vissa hjälpmedel hjälpt dessa spända hästar att slappna av och våga jobba på "riktigt" när man väl rider dem.

Förkastar inte heller alla hjälpmedel. Bara de flesta *s* Nä skämt åsido, just pessoan så jag förstår iden bakom och den är god, men inte ens i teorin kan jag se hur man ska uppnå det tänkta med den metoden.

Då förstår jag betydligt mer chambonen, trots att den ger dubbeltydliga budskap i viss mån, dvs inte är perfekt den heller. Eller inspänningstyglar, men då på en häst utan massa problem. Jag kan förstå gummisnoddstanken med, även om jag inte är förtjust i gummisnodd då den oftast används för spänd och då inte tillåter en vettig eftergift. Ditt anv av snodd på filmen förstår jag som sagt, och har inga jättestora åsikter om i just det fall du beskriver (ren motion/avrastning)



Jag kan hålla med dig om detta, men å andra sidan så ser jag betydligt mer människor som missbrukar spö och skarpa bett än dessa inspänningar. De flesta longerar ju inte dagligen direkt

Absolut, men spö, sporrar och skarpa bett kan man utan större problem hitta exempel på god, korrekt användning av med. Pessoan tycks vara som en vandringssägen i det fallet. 'Alla har hört.. men ingen har sett' att den kan ge positiva effekter. Men absolut är det mer saker som borde komma med instruktionsbok och kurskrav.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

KLart man inte vill den ska joxa med huvudet. Dock är lösningen för en häst som joxar med huvudet inte att mer eller mindre statiskt knyta fast huvudet. En häst som slår sig fri accepterar inte, precis som du säger. Den hästen behöver få igång bakdelen, få förtroende för bettet och/eller 'handen' (som ju inte finns vid long, men motsvarigheten).

Det gör man tyvärr inte genom att låsa huvudet. Kommer bakdelen igång så kommer huvudet med sen.

Här skiljer vi oss :D Jag anser att beroende på häst att i vissa fall huvudet bör komma före bakdelen. Detta speciellt på heta hästar som redan har bakdelen med sig tex

Den hästen som går i en fast statisk form med pessoan, alltså den film som visade det, så där har hästen NOLL stöd, dvs vad har man åstadkommit. Huvudet joxar inte, det rör sig knappt, men har man vunnit något? Knappast.

Pessoa är kanske inte det optimala för att få stilla huvudet

Jag är som dig, jag föredrar tömkörning, speciellt på de som joxar, älgar, går med huvudet för högt/etc vid longering.

:D

Kan pessoan ge samma effekt, fine, men jag väntar fortfarande på att få se det. För pessoan ger inte eftergiften framåt nedåt den heller, kardinalfelet och standardproblemet med hjälptyglar och inspänningar överlag tyvärr. Där är det ju samma problem med de andra typerna av inspänning med, utom chambon, chambonen å sin sida ger lite dubbeltydiga budskap.

Pessoan kan man spänna ner mellan frambenen och det är där jag anser att man skall ha den. Spänna på sida gillar jag inte alls.

Chambon gillar jag inte alls och har aldrig gjort det heller, där föredrar jag gouge eller gummisnodd.

Bättre än pessoa helt klart, dock gäller det ju att man får igång bakdelen om det där inte ska ge en häst som går på framdelen. Dock kan jag förstå din tanke med det som ren 'motionslongering'

Jag visar med min häst att de kan söka sig frammåt ner med gummisnodd om man använder den "rätt" Detta är ett fullblod som har väldigt lätt för att arbeta i hög "bra" form (får hutlöst höga poäng i dressyr) samtidigt som jag anser att han släpper sin rygg. Bakbenen är med enkelt under ryttare, dock var han väldigt svår att sänka. Han reds även med graman under en tid för att "visa" vägen sas. Nu idag så kan man rida honom lång och låg vilket jag gärna vill kunna göra för att få dem avspända. Vi har även med detta i vissa fälttävlansdressyr program och det är betydligt vanligare utomland att kunna visa upp sin häst på lång tygel.

Nej, samtidigt så om alla snuttar visar på samma sak, är ju frågan om alla lägger ut snuttar när det ser illa ut, varför gör de det, och ser det verkligen annorlunda ut resten av passet så att säga?

Tycker mycket av det som läggs ut ser ganska dåligt ut faktiskt, och de som du länkade till kan ju verkligen inte tycka att deras hästar jobbar bra.

Och det är det jag menar med att vi som betraktare inte vet hur det ser ut annars, det kanske ser ännu värre ut

Varför skulle man vilja ha en häst som släppt allt stöd och håller sig statistikt, förutom att det i mer okunniga ´ögon ser fint ut? Målet med ALL träning, inkl motionering, är väl just att få bort det statiska och den typen av spänning? (Spänning behövs ofta om man ska ha prestation, men inte den typen)

Jag vill ha stöd men ingen spänning alls, fast jag vill inte ha så mycket stöd när jag joggar hästarna. Då vill jag att de skall kunna bli hur långa som helst och hels på lite lösa tyglar. I detta läget skiter jag faktiskt i hur baken beter sig för där är det annat jag vill få ut, dvs avspändhet utan press. Rider jag en distans innan terrängen (vanligt på internationella) vill jag ha denna formen på hästen så den sparar så mycket energi som möjligt.

När jag börjar att jogga fram på tävling vill jag också ha denna formen så att jag efter sen stund kan börja att jobba dem beroende på om det är dressyr, hoppning eller terrängen de skall gå. Terrängen rider jag fram helt utan press lite halvlånga tyglar och bara öppnar upp lungorna i princip

Förkastar inte heller alla hjälpmedel. Bara de flesta *s* Nä skämt åsido, just pessoan så jag förstår iden bakom och den är god, men inte ens i teorin kan jag se hur man ska uppnå det tänkta med den metoden.

Man måste kunna se fördelar och nackdelar med allt för att kunna vara upplyst anser jag

Då förstår jag betydligt mer chambonen, trots att den ger dubbeltydliga budskap i viss mån, dvs inte är perfekt den heller. Eller inspänningstyglar, men då på en häst utan massa problem. Jag kan förstå gummisnoddstanken med, även om jag inte är förtjust i gummisnodd då den oftast används för spänd och då inte tillåter en vettig eftergift. Ditt anv av snodd på filmen förstår jag som sagt, och har inga jättestora åsikter om i just det fall du beskriver (ren motion/avrastning)

Jag anser att all longering är endast till för avrastning eller motion. Jag longerar endast vintertid

Och skall jag jobba dem så är det tömkörning.

Absolut, men spö, sporrar och skarpa bett kan man utan större problem hitta exempel på god, korrekt användning av med. Pessoan tycks vara som en vandringssägen i det fallet. 'Alla har hört.. men ingen har sett' att den kan ge positiva effekter. Men absolut är det mer saker som borde komma med instruktionsbok och kurskrav.

Andra hjälpmedel dvs spö, sporrar ryck i munnen missbrukas tyvärr alldeles för mycket idag. Och jag som blivit kärring säger gärna ifrån på tävlingar om jag ser någon som misshandlar sin häst efter avslutad ritt:devil:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Här skiljer vi oss :D Jag anser att beroende på häst att i vissa fall huvudet bör komma före bakdelen. Detta speciellt på heta hästar som redan har bakdelen med sig tex

Fast slår de med huvudet tappar de ju rygg och bakdel, även om de snabbt kan återfinna den så att säga?


Jag visar med min häst att de kan söka sig frammåt ner med gummisnodd om man använder den "rätt" Detta är ett fullblod som har väldigt lätt för att arbeta i hög "bra" form (får hutlöst höga poäng i dressyr) samtidigt som jag anser att han släpper sin rygg. Bakbenen är med enkelt under ryttare, dock var han väldigt svår att sänka. Han reds även med graman under en tid för att "visa" vägen sas. Nu idag så kan man rida honom lång och låg vilket jag gärna vill kunna göra för att få dem avspända. Vi har även med detta i vissa fälttävlansdressyr program och det är betydligt vanligare utomland att kunna visa upp sin häst på lång tygel.

Som sagt, jag förstod precis meningen med din, såvida det är en 'el på vägen'. På heta hästar så just att få dem att sänka huvudet har ju en lugnande inverkan med. Naturligt så sänkt huvud = avslappnad. Och (med risk för att halva sverige nu lyckligt skenar ut i stallet *s*) det finns studier som pekar på att även om man 'mekaniskt' förmår dem att sänka huvudet kommer en del av den lugnande effekten. Inte statiskt knyta fast då givetvis, men att visa vägen neråt och där ge eftergift. Sen om man gör det med snodd såsom du visade på bild/video, med graman eller genom att helt enkelt utan hjäptyglar rida hästen dit ärju en öppen fråga. Tvinga ner fungerar inte, men aktivt uppmuntra att sänka.

Och just de heta/med mycket nerv brukar kunna vara just som du beskriver, svåra att få att söka sig framåt nedåt inledningsvis. Vissa går det med 'bara vanlig ridning' uppmuntra att göra det (envis vinner..), andra får man guida lite mer handfast med hjälpmedel. Så jag förstår din poäng med gummisnodden, och säger inget om den som 'en del av..'. (Sen finns det ju folk som har den sådär hela tiden, både vid ridning och long, och då får man en häst på bogarna, samma sak om det inte finns tillräckligt mkt motor bak, därför jag påtalar det, inte för du behöver upplysas, men fler läser ju)

Tycker mycket av det som läggs ut ser ganska dåligt ut faktiskt, och de som du länkade till kan ju verkligen inte tycka att deras hästar jobbar bra.

Det värsta är ju att majoriteten tycks göra det. Det jag menade med att även de korta videosnuttarna, iom att de ser 'likadana ut' de jag hittat, så alla kan ju inte lagt ut från 'skitpasset', utan mest troligt anser de hästen jobbar bra och/eller pessoan fungerar bra... Fan, jag skulle vilja se Mr Pessoa himself longera med den! :idea:


Jag vill ha stöd men ingen spänning alls, fast jag vill inte ha så mycket stöd när jag joggar hästarna. Då vill jag att de skall kunna bli hur långa som helst och hels på lite lösa tyglar. I detta läget skiter jag faktiskt i hur baken beter sig för där är det annat jag vill få ut, dvs avspändhet utan press. Rider jag en distans innan terrängen (vanligt på internationella) vill jag ha denna formen på hästen så den sparar så mycket energi som möjligt.

Fast spänning måste du ha vid arbete. Du måste ha en spänning för att hopphästen ska komma under sig med bakdelen och trycka av i avsprånget, för att dressyrhästen snabbt ska svara både framåt och bakåt och länga/korta osv, och än mer när det blir högre niv med piaffer och passage etc. Det är ju dock en 'positiv spänning'. Man måste samtidigt ha lösgjordhet och mental avslappning dock, men utan den där spänningen blir det ganska 'matt'. Dock vid jogg etc behövs den inte. Men man vill ju aldrig ha den negativa spänningen, den som jag anser blir om hästen statiskt håller sig själv i en form för att undvika bli ryckt i munnen etc.

Jag joggar mina (eller jogga och jogga, det går ju från skritt till galopp, motionera är nog bättre ord) i precis samma form som dig, så förstår precis vad du menar. Och den formen är den första jag anser både unghästar och äldre under omskolning/karriärbyte bör lära sig, och jag misstänker att det är den pessoamänniskorna vill ha i första läget med.


Jag anser att all longering är endast till för avrastning eller motion. Jag longerar endast vintertid

Och skall jag jobba dem så är det tömkörning.

Nu börjar vi bli riktigt ense här ;) Fast jag longerar ännu mindre, men jag har inte samma behov av avrastning, stora hagar och långa dagar ute. Och motion kör jag oftast uppsuttet. Men visst händer det att det blir motion på lina, ofta/st om jag är krasslig och inte är i riktigt ridbart skick. Annars är det mest vid hältkoll det longeras häst, och att småttingar får lära sig det för att kunna det. Annars blir det tömkörning men på stor volt även vid motion som inte är uppsutten.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Fast slår de med huvudet tappar de ju rygg och bakdel, även om de snabbt kan återfinna den så att säga?

Rygg ja men bakbenen kan vara långt undersatta ändå

Som sagt, jag förstod precis meningen med din, såvida det är en 'el på vägen'. På heta hästar så just att få dem att sänka huvudet har ju en lugnande inverkan med. Naturligt så sänkt huvud = avslappnad. Och (med risk för att halva sverige nu lyckligt skenar ut i stallet *s*) det finns studier som pekar på att även om man 'mekaniskt' förmår dem att sänka huvudet kommer en del av den lugnande effekten. Inte statiskt knyta fast då givetvis, men att visa vägen neråt och där ge eftergift. Sen om man gör det med snodd såsom du visade på bild/video, med graman eller genom att helt enkelt utan hjäptyglar rida hästen dit ärju en öppen fråga. Tvinga ner fungerar inte, men aktivt uppmuntra att sänka.

Fast all form av ridning är ju tvingande kan man ju gravt skriva ;)

Det värsta är ju att majoriteten tycks göra det. Det jag menade med att även de korta videosnuttarna, iom att de ser 'likadana ut' de jag hittat, så alla kan ju inte lagt ut från 'skitpasset', utan mest troligt anser de hästen jobbar bra och/eller pessoan fungerar bra... Fan, jag skulle vilja se Mr Pessoa himself longera med den! :idea:

Jag har sett honom longera med den och då ser det bra ut

Fast spänning måste du ha vid arbete. Du måste ha en spänning för att hopphästen ska komma under sig med bakdelen och trycka av i avsprånget, för att dressyrhästen snabbt ska svara både framåt och bakåt och länga/korta osv, och än mer när det blir högre niv med piaffer och passage etc. Det är ju dock en 'positiv spänning'. Man måste samtidigt ha lösgjordhet och mental avslappning dock, men utan den där spänningen blir det ganska 'matt'. Dock vid jogg etc behövs den inte. Men man vill ju aldrig ha den negativa spänningen, den som jag anser blir om hästen statiskt håller sig själv i en form för att undvika bli ryckt i munnen etc.

Nej jag vill inte ha någon form av spänning faktiskt. Bara att se på dagens världsstjärnor som inte ens kan sitta kvar på sina hästar vid prisutdelning :eek:

För mig är det inte dressyr när hästarna rör sig spänt och ryckigt eller knappt att gå att rida utan för en banan. Tycker man fokuserar på fel saker idag, och samling blir till spänning etc

Jag joggar mina (eller jogga och jogga, det går ju från skritt till galopp, motionera är nog bättre ord) i precis samma form som dig, så förstår precis vad du menar. Och den formen är den första jag anser både unghästar och äldre under omskolning/karriärbyte bör lära sig, och jag misstänker att det är den pessoamänniskorna vill ha i första läget med.

Ja jag jobbar mina hästar så alla dagar jag inte tränar och det är säkert den formen som eftersträvas av pessoaselen

Nu börjar vi bli riktigt ense här ;) Fast jag longerar ännu mindre, men jag har inte samma behov av avrastning, stora hagar och långa dagar ute. Och motion kör jag oftast uppsuttet. Men visst händer det att det blir motion på lina, ofta/st om jag är krasslig och inte är i riktigt ridbart skick. Annars är det mest vid hältkoll det longeras häst, och att småttingar får lära sig det för att kunna det. Annars blir det tömkörning men på stor volt även vid motion som inte är uppsutten.

Ja jag longerar i princip bara på vintern som motion eller när jag rastar "av" sas.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Tror inte du förstår vad jag menar med spänning, du tolkar det som den neg spänning man inte vill ha. Fast det är eg oväsentligt i just den här diskussionen =)
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Hejsan!
Jag var senast igår i ett träningsstall, de tar in hästar och tränar åt andra. Främst då quartrar. Fick då se när de tränade som de sa, helt grön häst. Då hade de en liknande sele på hästen och longerade den. Gick visserligen i ganska fin form, något låg och "ihopkurad" enligt mig. Men tränaren sa att det var "så bra, för de hästar som sparkar och bråkar slår sig själv i munnen":crazy:
En av hästarna som stod i spiltan hade brännmärken efter tömmen bak på låren:cry:
Så jag gillar inte den snabba vägen till den rätta formen...
Detta är också ett ganska välkänt och seriöst till- och inridningsstall och lite avelsverksamhet!:eek:

låter inte som ett seriöst ställe alls. en riktig westerntränare använder inte hjälptyglar (inte äns martingal) osv.
det är min åsikt.


och jag skulle aldrig sätta på min häst en pessoasele. de end hjälptyglarna jag provat är martingal (till hoppning), "gummisnodd"(ridskolehäst, inget jag satt dit själv.) och provade en gång graman, för nyfikenhets skull. men nej, aldrig mer.
hästen ska ju gå frammåt/nedåt vid tygeltag, och när den gör det ska den få eftergift, tycker ingen hjälptygel lyckas med detta, inte äns den "heliga gramanen".
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag har ingen åsikt, har inte provat en själv. Dock kan man undra vad det är för ICKE hästmänniskor som kommer på sånt. Den här är ju värre.

http://www.youtube.com/watch?v=8vvDqfm3P4M

liknar selarna man sätter på friser-hästar utomlands.

hemska!!

har pratat med en som jobbat med frieserhästar utomlands, sett bilder på deras "huvor etc etc".
"i know its illigal but.. the horses runs so pretty" :crazy:
vissa av dem blev "crazy" och gick inte riktigt att hantera osv :crazy:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag tycker det vore vettigare om någon kunde uppfinna en anordning som går runt hästens revbenskorg via vajer upp i taket och som på något sätt är ihopkopplad med en rem över baken och under bakhovarna - som sådana här gummiband man själv kan 'worka out' med.

Med hjälp av denna sele skulle ju ryggen höjas, och bakdelen tråcklas ihop, precis som man önskar.

Eller vänta, man kan ju lära sig rida istället! :idea:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag tycker det vore vettigare om någon kunde uppfinna en anordning som går runt hästens revbenskorg via vajer upp i taket och som på något sätt är ihopkopplad med en rem över baken och under bakhovarna - som sådana här gummiband man själv kan 'worka out' med.

Med hjälp av denna sele skulle ju ryggen höjas, och bakdelen tråcklas ihop, precis som man önskar.

Eller vänta, man kan ju lära sig rida istället! :idea:


För helvete Människa...jag är NYopererad Big time..


:bow::rofl::bow::rofl::bow:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Sen har vi ju varianten: Känd banbyggare och tränare, verksam i NV skånsk klubb, som har sina elever att rida med selen. Hon kallar det markarbete.:angel:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Sen har vi ju varianten: Känd banbyggare och tränare, verksam i NV skånsk klubb, som har sina elever att rida med selen. Hon kallar det markarbete.:angel:

Jamen Dah...:idea:

Hon STÅR ju på marken!
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Okay, har användt selen endel faktisk.. efter anbefaling från bla ET. Men använder den inte nu.
Har en häst som är känslig/redd om sin munn, och visar dette tydligt med å gapa om hun misstrivs. Selen fungerar för nagra, inte fr alla, om det är nått vidundermedel vill jag inte uttala mej om..
Men legger ut mej för hugg.. Min häst i pessoasele.. Varsegod..
http://s92.photobucket.com/albums/l34/nettan_01/?action=view&current=Longering-1.flv
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

:rofl: jag funderade just på nån sån anordning... min tränare brukar få oss att TÄNKA oss en galge som vi hänger upp hästen i med klädnypor... man kanske skulle göra slag i saken, vilket patent man skulle kunna fixa.

Har ingen egen erfarenhet av pessoaselen, men funderade på en sak när jag såg en av videosnuttarna - den med nån konstig anordning som satt runt hästens haser: ska de träna hästen, eller segla med den?! :eek:
 

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 420
Senast: Helan
·
Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 862
Senast: Salasolen
·
N
Körning Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: Norpan2
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp