Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Okay, har användt selen endel faktisk.. efter anbefaling från bla ET. Men använder den inte nu.
Har en häst som är känslig/redd om sin munn, och visar dette tydligt med å gapa om hun misstrivs. Selen fungerar för nagra, inte fr alla, om det är nått vidundermedel vill jag inte uttala mej om..
Men legger ut mej för hugg.. Min häst i pessoasele.. Varsegod..
http://s92.photobucket.com/albums/l34/nettan_01/?action=view&current=Longering-1.flv

Så som du har spännt in din polle är mkt löst och är sällan man ser det med pessoan tyvärr, Man ser oftast tvärtom, hästar som spänns in MKT MKT.
Jag spänner in något mera än din men inte alls mkt.

Men din ser ju avslappnad ut och verkar trivas:banana:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag ser samma sak som på de andra videorna som visats, en häst som viker undan i halsen och trippar bak.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Kan inte hålla med dig om detta :crazy:

Tycker att det ser helt ok ut.

Hur vet du hur hästen rör sig bak annars??
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Det viktigaste är ju att man som ägare vet och förstår vad man uppnår med bruket av diverse hjälpmedel eller metoder. Och om du tycker att du uppnår någon form av resultat med selen, och din häst är nöjd och glad så är det väl i sin ordning?

Jag kan inte så mycket om själva pessoaselen, men tycker i allmänhet att genvägar är senvägar, och inte bara inom ridning. Sen säger jag inte att det inte KAN funka! Är man bara tillräckligt duktig, tror jag man kan göra i stort sett vad som helst med sin häst (liten överdrift) och ändå få den att utvecklas. Jag vet bara att jag är det inte - alltså lär jag mig rida och försöker förstå hur det påverkar hästen att vi sitter uppepå, innan jag ens funderar över hjälpmedel.

Hästarnas största problem är ju i regel inte hårda munnar, dålig bakbensaktivitet, stötig gång, hjorthals, underhals, lansmärke, hängmatterygg eller dålig framåtbjudning - deras största problem är deras ryttare som inte kan rida. Tror jag.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Hästen har inte världens bästa bakbensaktivitet, har gått å lurat i många år. Men kommer sej (filmen är nestan ett år gammal..) Genvägar är senvägar ja, men några gånger kan det faktisk vara okej å andvända et hjelpemedel, för det är ju det det är om man använder det rätt (snackar nu inte bara om pessoaselen) för å hjälpa hästen å tenka rätt igen..

Till er andra, ja, Picasso trivs i selen, ser att hon r lugn och avslappnad, inga spänningar (spänner sej väldigt lätt) lugn i munn og jobbar på.. Orsaken till att den inte används nu, är att dne behövs inte, går med mindre innspänning och fungerar på det nu.
 

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 420
Senast: Helan
·
Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 864
Senast: Salasolen
·
N
Körning Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: Norpan2
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 330
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp