Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

dee79

Trådstartare
Har en fångis här hemma i stallet. Första anfallet augusti 2007 och sen symptomfri fram till december (eller egentligen misstänker jag att hon varit lätt påverkad ett par gånger under hösten, men inget fullt anfall).

8 december har hon sitt andra anfall. Minusgrader och frost ute, vilket både jag och veterinären trodde föranledde anfallet. Dock har hon klarat frosten både 2007, 2008 och våren 2009, men det innebär ju inte att det inte var frosten den här gången. 10 dagar på fenylbutazon och hon blev mkt bättre - smärtfri. Efter ett tag på box och efter att hon rivit sjukhage och stökat till i stallet fick hon gå ut i hagen igen då hon stod mer still då.

Nu i förra veckan hade hon ett nytt anfall trots att det är snö ute och hon bara ätit hö, ny kur fenylbutazon som inte verkar ta. Även på dubbel dos är hon mkt smärtpåverkad. på veterinärs inrådan åkte jag in på röntgen och den här gången ser båda bak ok ut, påverkad båda fram (6 och 7 grader rotation, måttlig sänkning)

JAg trodde det skulle vara värre. Veterinären tycker inte att det var läge för akut avlivning som det är ibland, men rent krasst ser väl prognosen sådär ut. Hon har fått utskrivet mer smärtstillande för ett par veckor till och så får vi se om hon blir nått bättre.

Framtiden enligt veterinären ser sådär ut. Det kan hända att hon blir återställd så att hon går att använda, men inte säkert då varje nytt anfall försämrar hovens hållbarhet. Hon tror inte på att hon kan gå i hage utan betesreducerare, alternativt gå i grusad paddock. Hon tyckte jag skulle fundera på hur mkt jag vill kämpa och vad jag tycker är ett bra hästliv.

Vad sjutton gör man? Visst kan jag ordna en mindre grusad hage, men då får hon gå själv. Min andra häst, en 2-åring blir således också själv i vanliga hagen. Fortfarande finns inga garantier att hon kommer att hålla för ridning. Avel är uteslutet '(trots att hon är högt bedömd) eftersom man inte riktigt vet hur ärftligheten ser ut.

Sen om hon inte ens tål att bara äta hö på vintern, vad är oddsen för framtiden då?

Det här är min ögonsten, har haft henne i 12 år. Vill absolut inte göra mig av med henne, men om det är det rätta att göra så gör jag det. Det får inte gå så långt att hon får ett anfall som gör att hon blir ett fall för djurskyddet, då har jag kämpat för länge. Jag h ar alltid sagt att den dagen jag inte kan ta bort mitt djur, trots att det lider, så ska jag sluta med djur helt och hållet.

Det här är ju ett gränsfall. Det är inte solklart att hon lider, men hon mår inte helt bra heller. OCh jag tror hon skulle vantrivas i en grusad hage helt ensam.
Vad sjutton gör man?
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Jättesvårt! Jag skulle föreslå att du besöker fångtråden. Där är vi många som kämpar och som funderar i samma banor som du gör!

Har du provat att blötlägga höet för att laka ur socker? Det provade jag till min shettis när det verkade som om det var hopplöst att bryta det akuta stadiet.

Angående hage. Skulle hästarna kunna vara i samma hage del av dag, och i olika hagar/box resten av tiden?
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

har du sockeranalys på höet? Prova att analysera höet först innan du ger upp hoppet, kanske det är höet hästen blivit dålig av om det innehåller för mycket socker??


Säger som bettysmatte, kika in i fångtråden :)
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Tråkigt med din häst!
Det går naturligtvis inte att svara på vad du ska göra (tror inte att du menar det heller). Jag tror att man får bestämma sig för ..... ja inte vet jag.

Min ponny har en liknande historia som din. Först ett lindrigt anfall en höst och sedan två år senare, julen för ett år sedan ett häftigt, otäckt anfall som inte gick över så snabbt. Hon fick äta butta länge innan smärtan var borta.
Hon hade ca 5 grader rotation och måttliga sänkningar i båda fram. Hon stod inne mkt den vintern, väldigt mkt. Det var ingen snö utan bara knaggligt underlag.

Så småningom kom hon ut, först i boxhage, sedan i lite större hage osv.
Jag har haft munkorg på henne och i höstas fick hon gå med den i den stora gräshagen. Hon har accepterat munkorgen och varit glad över att få gå i stor hage igen.

Det har tagit massor, massor av tid och kostat mig en hel del pengar.

Hon är nu friskförklarad från sin fång (blev det i dec månad nästan på dagen ett år efter anfallet). Röntgenbilderna visar normala hästhovar.
Så de kan bli bra igen. Om det sedan fortsätter så vet jag ju inte idag.

Det kan alltså bli en jättelång konvalescens med massor av jobb och kanske inte ngt lyckat slut ändå.
Min ponny är min ögonsten. Hon är hästen i mitt liv trots att jag har haft andra hästar tidigare. Jag ångrar inte att jag valde att kämpa för att hon skulle bli bättre. Men jag förstår den som inte gör det. Och jag håller helt med dig. en fånghäst ska inte behöva lida av flera återkommande anfall.

Hur du ska göra måste du bestämma dig för själv - tyvärr.

Vi är några st här som är/har varit i samma situation och vi stöttar varandra och delar med oss av våra erfarenheter. En sak är säker om man ska ta hand om en fånghäst så bör man lära sig så mkt som möjligt om denna hemska sjukdom.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Sen om hon inte ens tål att bara äta hö på vintern, vad är oddsen för framtiden då?

Det troliga är att ditt hö innehåller för mycket socker och stärkelse och att din häst är insulinresistent. Du får antingen försöka hitta ett grovfoder med lägre halt av socker och stärkelse eller så får du blötlägga höet en timma före utfodring för att få bort en del av sockret. Det är dock inte säkert att det är tillräckligt att blötlägga höet. Du kan bli tvungen att byta till ett annat grovfoder (du kan analysera sockerhalten i ditt hö).

Testa din häst för insulin och glukos så du vet hur känslig hon är.

Till sommaren kan du skaffa en betesbegränsare. Det finns olika typer. En del tillåter hästen att äta en del gräs medan andra är mer “effektiva” (ett litet hål i botten som man kan sätta igen).

Fång behöver inte innebära en dödsdom. Håller man koll på foderstaten så kan hästen fungera nästan som normalt, dvs. den kan ridas.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Jag bör väl också tillägga att kylan har negativ inverkan på hästar som har haft fång. Ingen vet väl riktigt säkert varför men troligtvis beror det på att blodkärlen i hoven skadas vid laminitis/fång och kyla försämrar blodtillförseln till hoven för dessa hästar (friska hästar har inte problem med kyla).

Har man en fånghäst kan man försöka att skydda den nedre delen av benen med värmande benskydd, fodrade boots el.dyl. för att undvika att få återfall av laminitis/fång vintertid.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Jag bör väl också tillägga att kylan har negativ inverkan på hästar som har haft fång. Ingen vet väl riktigt säkert varför men troligtvis beror det på att blodkärlen i hoven skadas vid laminitis/fång och kyla försämrar blodtillförseln till hoven för dessa hästar (friska hästar har inte problem med kyla).

Var har du läst/hört det någonstans?
Jag undrar mest för jag kommer nu på att jag läste detta för ett tag sedan, i somras antagligen när det var långt kvar till vintern.:crazy:

Ännu mer att oroa sig för - om man vill. :crazy:
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Jag bör väl också tillägga att kylan har negativ inverkan på hästar som har haft fång. Ingen vet väl riktigt säkert varför men troligtvis beror det på att blodkärlen i hoven skadas vid laminitis/fång och kyla försämrar blodtillförseln till hoven för dessa hästar (friska hästar har inte problem med kyla).

Har man en fånghäst kan man försöka att skydda den nedre delen av benen med värmande benskydd, fodrade boots el.dyl. för att undvika att få återfall av laminitis/fång vintertid.

Källa? *nyfiken*

Då kyla (cryoterapi) är det enda som kunnat HINDRA ett fånganfall från att bryta ut, och då talar vi isvatten upp till knä/has 48 h i sträck, så är jag givetvis nyfiken på källan, då det isf är ny information för mig, och jag tycker jag är hyfsat bra på att 'hålla koll' på vad de kommer fram till för 'nytt' kring fång?
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Källa? *nyfiken*

Då kyla (cryoterapi) är det enda som kunnat HINDRA ett fånganfall från att bryta ut, och då talar vi isvatten upp till knä/has 48 h i sträck, så är jag givetvis nyfiken på källan, då det isf är ny information för mig, och jag tycker jag är hyfsat bra på att 'hålla koll' på vad de kommer fram till för 'nytt' kring fång?

Det som SÄ menar är inte alls samma som att man inte ska kyla under ett anfall.

bara så att ngn inte missupfattar

Det handlar om att blodkärlen inte har läkt ihop helt och hållet.

Jag kan nog inte hitta det jag läste igen tyvärr - inte en chans. Men jag ska berätta om jag träffar på det igen.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Det som SÄ menar är inte alls samma som att man inte ska kyla under ett anfall.

bara så att ngn inte missupfattar

Det handlar om att blodkärlen inte har läkt ihop helt och hållet.

Jag kan nog inte hitta det jag läste igen tyvärr - inte en chans. Men jag ska berätta om jag träffar på det igen.

Nej, jag menade inte så. Jag menade mer att om en häst som haft fång tidigare får en ökad känslighet för kyla, så borde ju för dessa hästar kyla för att förhindra ett anfall att bryta ut vara direkt kontraindicerat?

T ex om min skulle bryta sig ur boxen och hitta en havretunna (nu har jag ingen sån men skitsamma) och smacka i sig massor med havre. Då kan ju intensiv kylning i bästa fall förhindra fång från att bryta ut. Enligt studierna alltså, att cryoterapi visat sig kunnat förhindra anfall, och om jag inte minns helt galet är det enda som kan det. MEN, då borde det ju sas vara en 'varning' att detta bara gäller de som inte haft fång innan? För om de är känsligare för kyla, då borde ju kylterapi för att förhindra ett förväntat anfall kunna vara det som verkligen 'garanterar' det?

Att blodförsörjningen försämras i en fånghov vet jag ju, det blir skador i de fina fina kärlen. I bästa fall hittar blodet 'annan väg' bara, men i sämre fall får man en nedsatt cirkulation. Det är jag helt med på. Men inte att kyla (snö) iom att det försämrar cirkulationen ytterligare kan utlösa anfall?

Vid kyla får man ju försämrat blodflöde, men samtidigt så går celler osv ner på 'sparlåga' och det är ju bla den effekten som gör att man kan förhindra att fång bryter ut med kylning, att man minskar ämnesomsättning etc i cellerna, och de därför löper mindre risk att skadas av det frisläppta toxinet genom tarmväggen (vid foderutlöst fång). Och om de klarar 48 h konstant kyla utan att få permanenta skador, så borde ju en fångis hovar klarar 12 hpass i hagen utan problem? Eller handlar det om tiden alt frekvensen?
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Jag förstår hur du menar men har ingen aning. Det blir alldeles för komplicerat för mig.

Men om min ponny riskerar ett återfall så kyler jag. Man får kanske tänka på vilket som är värst/störst risk i det fallet?
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Så här tänker jag om min fångis, halvblodsto 12 år fick fång i april förra året, jag vet inte riktigt vad som utlöste det. Jag kommer under våren hålla henne borta från gräs så gott det går, kommer att få gå i vinterhagen. Efter midsommar beroende på hur vädret är så kommer jag att vänja in henne myyyycket sakta på gräs med eller utan betesreducerare beroende på hur hon hanterar den. Målet är att hon ska kunna gå några timmar på gräs tillslut. Klarar hon inte detta kommer jag att ta bort henne. Hon kommer inte må bra om hon inte får leva hästliv åtminstone en del av dygnet. Jag kommer att se till så att hon har de bästa förutsättningarna att klara detta ingen övervikt bra magtarmbalans och motion. Detta är en häst som jag har haft sedan föl och jag har mycket känslor för, kanske just därför kommer jag inte kunna se henne bli deprimerad.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Jag förstår hur du menar men har ingen aning. Det blir alldeles för komplicerat för mig.

Men om min ponny riskerar ett återfall så kyler jag. Man får kanske tänka på vilket som är värst/störst risk i det fallet?

Absolut, men lite det jag 'fiskar' efter, om kyla är neg för en häst som haft fång, kan då att kyla förebyggande vid risk för återfall de facto ÖKA risken för återfall? Eller handlar det om grad av kyla, frekvens osv?

Skulle ju, teoretiskt, kunna vara så att det är den långvariga, upprepade kylan som är 'farlig', eller för den delen 'inte så himla kall' kyla etc, medan den mer intensiva kylan man gör för att förebygga är okej. Eller på ngt helt annat vis, därför det vore intressant med källa så det gick se lite mer exakt hur och vad de kommit fram till. Googlade lite men får bara träffar på studierna med cryoterapi, inget om att risken för återfall ökar vintertid av snö i hagarna.

Men just för att kunna bedömma vad som är störst risk vore det bra att veta mer om det är med att kyla (i meningen vintersnö) skulle öka risken för nytt anfall, så man just inte ökar den genom att kyla aktivt när det är risk.

(Jag kyler ju också, febrilt och ffa över blodådrorna på kotan, för att kyla ner allt blod som når hoven tom, vid minsta risk för anfall. Men är det inte det bästa under omständigheterna så är det ju bra att få reda på det, 'helst innan' sas..)
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Det är ju bara du som kan avgöra vad som är rätt för dig och din häst.

Jag kan dock svara på hur JAG skulle resonerat, antar det var just det du gärna villa veta? =)

Jag hade allvarligt funderat på att avsluta i ditt läge. Vad det slutliga beslutet skulle bli om jag var i ditt läge kan jag dock inte svara på, det vet man nog inte förrän man är där.

Men redan när L fick sitt första, så sa jag, och menade, att har han allvarliga förändringar på hovbenen, då får han slippa. Helt enkelt för hans FRAMTIDA liv då inte skulle bli ett - i mina ögon - värdigt hästliv. Han skulle få gå ensam i en liten (för att förhindra gräs) hage sommartid. Han skulle vantrivas med det, och JAG anser inte det är ett liv för en unghäst att ha det så.


Jag har ungefär samma grundåsikt nu, att om han inte kan leva ett värdigt hästliv, då får han slippa. Värdigt hästliv för MIG är att han ska kunna gå med kompis, i en hage som är såpass stor att han har stimulans, kan röra sig fritt över ytor som inte innbär att efter 40 meter kommer ett staket, och han ska inte få upprepade anfall.

Dock, det första jag tycker du ska göra är att sockeranalysera ditt hö! När min L fick fång, så trots inga förändringar på hovbenen hade han ett kraftigt anfall och ffa så gav det sig aldrig. Han åt butta i över en månad men gick inte ta bort den, och han var inte ens symptomfri med butta. Inte gick han ner i vikt heller trots bantarkost. Det visade sig sedemera att höet var rena sockerbomben. Inom en vecka när jag bytt tilll grovfoder med lågt sockerinnehåll så klingade fånget av, han gick ner i vikt osv. Så i hans fall var det helt klart sockret i höet som höll igång anfallet. Skulle han få samma hö nu skulle jag inte bli förvånad om han FICK ett anfall av det, även om vi inte trots mkt stark misstanke kunnat bekräfta insulinresistens.

Fångtråden var ovärderlig för mig, och räddade faktiskt livet på min, där finns en enorm kunskap samlad även om man får sålla lite såklart, men jag rekommenderar den varmt.

Och håller tummarna stenhårt för din häst!
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Var har du läst/hört det någonstans?
Jag undrar mest för jag kommer nu på att jag läste detta för ett tag sedan, i somras antagligen när det var långt kvar till vintern.:crazy:

Ännu mer att oroa sig för - om man vill. :crazy:

Du kan “goggla” på cold induced laminitis.

Det som kan hjälpa utöver att försöka hålla hovarna varma är något NOS-preparat, t.ex. AAKG (arginin alpha-ketoglutarat). NOS är ett enzym i kroppen som hjälper till att utvidga blodkärlen (blodkärlen drar ihop sig vid kyla).

En annan negativ effekt av kyla kan vara hormonstörningar. En adaptogen kan då hjälpa.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

och de därför löper mindre risk att skadas av det frisläppta toxinet genom tarmväggen (vid foderutlöst fång).

Alexandra,
Problemet med laminitis/fång är inte fruktaner i fodret som släpper ut toxiner genom tarmväggen utan en hög insulinhalt i blodet. Du får nog tänka om.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Usch vad jobbigt :(.

Om hon fortfarande äter foder från oss så står det inget om sockerinnehåll på analysen, den ligger här i en av mina högar nämligen.

Klappa henne från mig!
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Alexandra,
Problemet med laminitis/fång är inte fruktaner i fodret som släpper ut toxiner genom tarmväggen utan en hög insulinhalt i blodet. Du får nog tänka om.

Det beror på vad som utlöser fånget det, en häst som bryter sig ut ur sin box och raidar foderkammaren får ingen fruktanöverdos. Den kan få höjda insulinvärden absolut, om den t ex är IR. Men den kan lika gärna få en kraftig feljäsning pga överintaget av kraftfoder.

Så, man får nog tänka på hela bilden/hela ämnet, och inte bara på fruktanöverdos och/eller höga insulinnivåer.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Du kan “goggla” på cold induced laminitis.

Det som kan hjälpa utöver att försöka hålla hovarna varma är något NOS-preparat, t.ex. AAKG (arginin alpha-ketoglutarat). NOS är ett enzym i kroppen som hjälper till att utvidga blodkärlen (blodkärlen drar ihop sig vid kyla).

En annan negativ effekt av kyla kan vara hormonstörningar. En adaptogen kan då hjälpa.

Jag googlade, tack för tipset. Hittar dock inget av värde? Så har du lust att länka? Jag får lite träffar på påståendet att för ett fåtal individer kan kyla utlösa fång, och att detta då kan förhindras med att värma benen (blodkärlen vid kotan). Jag hittar dock ingen studie eller källa på det. Påståendet är exakt samma som du säger, och det finns bla omnämnt via laminitis.org som jag anser är en tillförlitlig sida. Och på animalhealthfoundation.com att "However, many animals have had so much damage to their feet that cold weather, shoeing and other minor insults to the feet result in painful bouts with the disease. These cases are very difficult to manage."

Men jag hittar ingenstans någon studie eller 'uppbackning' av det, utan får i övrigt bara träffat ang cryoterapi, ibland omnämns i dessa att om fånget beror på 'digital hypoperfusion' skulle vasokonstriktion mha kyla kunna vara kontraindicerat. Men de fortsätter med att förklara varför det ändå borde vara av godo även i dessa fall, och sen studier.

I något dokument hittar jag lite tankegångar om den vasodilation som osvikligen följer på en vasokonstriktion ( t ex av kyla) skulle kunna vara negativ, men det är iaf i det dokumentet bara teorier, och även de återgår till att det ändå överväger med fördelarna. MEN, både den och den ovan har ju inriktat sig på cryoterapi i utvecklingsfasen av fång, och om det kan förhindra och/eller lindre ett fånganfall. Så det är ju inte riktigt samma sak som om kyla kan utlösa ett fånganfall.

Så har du några länkar? Jag brukar vara bra på att googla men nu går jag bet faktiskt?
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Alexandra,
Problemet med laminitis/fång är inte fruktaner i fodret som släpper ut toxiner genom tarmväggen utan en hög insulinhalt i blodet. Du får nog tänka om.

Då ska jag ge dig ett tips att googla på fructan och laminitis.
Alla fånghästar är inte insulinresistenta. Det kan nog bli helt fel om man tror att det är så. Då skulle man aldrig behöva tänka på fångrisken för en icke IR häst. :confused:

Tack för ditt tips tiill mig, ska testa det senare när jag är ledig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 892
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 915
Senast: Takire
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp