Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Då ska jag ge dig ett tips att googla på fructan och laminitis.
Alla fånghästar är inte insulinresistenta. Det kan nog bli helt fel om man tror att det är så. Då skulle man aldrig behöva tänka på fångrisken för en icke IR häst. :confused:

För det första påstår jag inte att den aktuella hästen har fått fång p.g.a. kylan. Det kan lika gärna vara ett foder med hög sockerhalt som är orsaken. Det går inte att ställa diagnos via epost och med så lite information om hästen. Jag försökte bara hjälpa till med några tänkbara förklaringar. Om man inte vet orsaken till varför hästen drabbades av fång är det svårt att veta vad man bör göra för att hjälpa hästen. Ägaren till den aktuella hästen får själv fundera på vad som kan vara orsaken (hon känner ju bäst till hästen och dess historia) och diskutera problemet med sin veterinär.

Ja, det finns flera orsaker till laminitis/fång men att en häst på en hödiet som det nu var fråga om skulle få fång p.g.a. en hög fruktanhalt i fodret bedömmer jag som helt uteslutet. Det är inte bara IR-hästar som kan få fång p.g.a. en hög insulinhalt. Helt “normala” hästar kan även drabbas om de får socker- och stärkelserikt foder. Vissa hästtyper är generellt sett mer känsliga än andra. Så tro inte att din häst inte kan drabbas av fång p.g.a. en hög insulinhalt bara därför att den inte är diagnosiserad som “insulinresistent”.

Beträffande laminitis och kyla så finns det nog ingen direkt forskning på detta men en lång rad erfarenheter har visat att hästar med återkommande fång (kronisk fång) har så skadade lameller att de kan få laminitis/fång p.g.a. kyla.

Jag kan citera Katy Watts (safergrass.com) som säger följande (hoppas att hon inte misstycker att jag citerar henne):

“Both my chronic laminitis ponies originally foundered and are worse off during winter. The one with the most severe IR is the worst off. Jiogulan and AKG did not help. Wearing lined bell boots and wrapping legs does seem to help. There is no research, although some of the theories proposed by EK do seem plausible to some researchers.

Moving to a warmer climate during winter helps mine immensely. They were sound the winter they were here in a lower, warmer valley, and they have been sound all this winter, too. Winter of 07-08 the cold and snow at my permanent address was real bad on my younger mare and she rotated all fours. Here in the banana belt of CO, not being house bound by extreme weather in a 7,600 mtn valley is doing me a world of good, too. Mares stayed in work, footing is better, we rarely have to bundle up like we did before. When storms hit back in the cold valley, sometimes they would not come out of the shed for days. I have charted daily temperatures and see a correlation with onset of sore feet. Miraculous recoveries frequently happen on Easter, but my neither me or my ponies are religious. No way to separate the most important factors, but then managing laminitis must always be holistic and take into account many factors. I do think that balancing carbs with exercise is very important to a lot of horses, before and after their first bout of laminitis.
Katy Watts”
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Ja, det finns flera orsaker till laminitis/fång men att en häst på en hödiet som det nu var fråga om skulle få fång p.g.a. en hög fruktanhalt i fodret bedömmer jag som helt uteslutet. Det är inte bara IR-hästar som kan få fång p.g.a. en hög insulinhalt. Helt “normala” hästar kan även drabbas om de får socker- och stärkelserikt foder. Vissa hästtyper är generellt sett mer känsliga än andra. Så tro inte att din häst inte kan drabbas av fång p.g.a. en hög insulinhalt bara därför att den inte är diagnosiserad som “insulinresistent”.

Skrev du fel eller är jag förvirrad? Först anser du det uteslutet att det är socker/fruktanhalt som utlöst, sen att även en icke-IR häst kan få en fångframkallande hög insulinhalt av t ex sockerrikt foder. Det säger ju emot varandra?

Sen, nu är jag på tunn is, men som jag fattat det så friska hästar ska det VÄLDIGT mycket socker i plötslig tillförsel till för att de ska få SÅ höga insulinnivåer att de är fångutlösande? Däremot om man har andra triggers samtidigt kan ju även en moderat höjd insulinhalt påverka.

Men en 'frisk' häst reglerar ju sin insulinhalt innan det blir så höga nivåer att det är fångframkallande. Vilket för gett - i flera studier - slutsatsen att en frisk häst ska 'sockeräta' sig till fång via bete är minimal. Jag kan/vill inte riktigt hålla med om det dock, även om jag inte kan säga emot att det krävs höga mängder TS bete för att nå upp i de doserna, men jag tror mycket väl glupska hästar kan sätta i sig de mängderna TS på ett dygn.

Beträffande laminitis och kyla så finns det nog ingen direkt forskning på detta men en lång rad erfarenheter har visat att hästar med återkommande fång (kronisk fång) har så skadade lameller att de kan få laminitis/fång p.g.a. kyla.

Borde dessa lamellskador synas i sådana fall? Och inns inte de där erfarenheterna omnämnda någonstans veterinärmedicinskt? Katys erfarenhet t ex säger jag inte emot, men det framgår inte om hästarna hade tillgång till gräs under samma period, och att det var vintergärs (dvs fruktan) som utlöste. Eller om de fick mer mat när det var kallt, eller..

Däremot, givetvis så om ens häst/ar är/blir sämre när det är kallt och bättre om man värmer benen så självklart ska man värma benen/vad som nu hjälper. Är ju alltid till syvene och sist individen och hur den reagerar som avgör vad som är rätt eller fel för den. Men därifrån till att mer generellt hävda, är det ett stort steg. Så då bör man nog väldigt noga poängtera att det finns vissa obekräftade, högst personliga upplevelser av att si och så, t ex att det finns vssa obekräftade, personliga erfarenheter att vissa fånghästar blir sämre i kyla och snö, men att dessa verkar må bättre om benen (blodkärlen som leder ner i hoven) hålls varma.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

jag har flera olika ställen läst den teorien. alltså att fång kan utlösas av att hästen står länge i iskall snö, och att kärlen i hoven helt enkelt fryser sönder och dör, dvs man får en frostskada. vilket gör jäkligt ont och leder till ömhet och inflammation (det vet alla som förfrusit en kroppsdel ordentligt).

det rör sig då INTE om hästar som redan haft fång, utan helt friska hästar som utan någon som helst anledning får fång i perioder där det varit mkt snö och kallt.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Hej!
Jo, det är skitjobbigt. Visste jag utgången så skulle jag också veta vad jag skulle göra, men det går inte att se in i framtiden tyvärr.

Det är foder från er som hon äter. Jag pratade med din gubbe i förmiddags om att få analysen och även om det inte står specifikt hur mkt socker så kan man kanske få en fingervisning av att titta på hur mkt energi mot protein det är.

Klappa om dina (och grattis till att du köpte Besken!)
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

*KL*

Tack alla som svarar! Jag hinner inte svara var och en som skrivit, då jag har en mindre samarbetsvillig 8 veckors bebis hemma, men jag lovar att jag läst allt.
Jag kanske borde gjort den här tråden som en del av fångtråden i stället, men nu blev det som det blev. Jag har följt alla fångtrådar sen hon fick sitt första anfall och läst forskningsrapporter m.m. så jag anser att jag är hyggligt insatt i problematiken. Självklart kan man alltid läsa mer, lära sig mer, undersöka mer.

Det som är aktuellt nu är vad jag tror att hon får för liv i framtiden och vad jag har för ork. Jag har gjort hela rehabiliteringen en gång förut. Det tog 14 månader med duttande i hagar, med foder, arbete vid hand, boxvilor etc. Det kostar både tid och pengar, men då var jag på det klara med att det var värt det. Nu är läget lite annorlunda, då det inte är sommar när anfallen kom, två kom tätt, lite mer rotation i fram denna gången (men fortfarande inte katastrof.

Betesreducerare kommer inte att funka. Den här hästen klär av sig allt man sätter på henne om du lämnar henne ensam en stund. Går det inte att dra av så har hon sönder grejerna.

Hon ska i alla fall få chansen över den här kuren med fenylbutazon (har för 2x8 dagar). Är hon bättre efter det så ska jag fundera på att kämpa vidare. Är hon inte bättre så tror jag inte att det finns så mycket hopp för framtiden. Långvarig medicineringkan ju ge magsår och jag tror inte på att ha en häst som inte kan gå på stallgången utan smärtstillande. De tidigare gångerna har det ju vänt på ett par dagar på medicin. Nu har det gått 10 dagar och hästen har fortfarande mkt ont och kan knappt svänga trots medicinen.

Tack ni som skrivit hur ni resonerar med era hästar och hur ni skulle ha gjort. Jag ber inte någon att fatta beslut åt mig utan bara om input hur andra tänker. Veterinären var glad att jag ändå överväger för och nackdelar. Hon hade visst träffat alldeles för många hästägare där fången var rena djurskyddsfall och ägarna trots det skulle hålla hästen levande till varje pris.

Min ska få ett värdigt slut och det får aldrig aldrig gå så långt att hon lider så mycket. Kommer det ett anfall tätt inpå igen så är det nog också en deal-breaker.

Jag har iaf lite lånad tid att fundera över saken. Har ni mer att komma med, så SKRIV!! JAg suger åt mig allt.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

måste bara säga att när du medicinerar så har du ingen aning om det har "vänt på ett par dager", att hästen verkar bättre är helt enkelt pga att den är smärtställd. jätteviktigt att se skillnaden, det vänder inte utan smärtan känns bara inte. sen kan givetvis hästen bli bättre, men den bättring man oftast ser efter några dagar på butta är ingen bättring egentligen, bara en maskering av symptomen.

för att öht bedöma hur allvarligt fånget är och när det vänder måste hästen vara utan smärtstillande i flera dagar. först då vet man.

i det här fallet så är inte hästen ens bättre på smärtställande. då har du ju problemställningen; fungerar inte medicinen den här gången eller skulle hästen ligga ner och inte kunde gå ens i boxen om den inte fick butta? förstår du hur jag menar?

det kan vara värd att testa annan nsaid eller annan dos, eller inget alls (för att bedöma hur pass dålig hon eg är) innan du bestämmer dig för hur du ska göra.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

jag har flera olika ställen läst den teorien. alltså att fång kan utlösas av att hästen står länge i iskall snö, och att kärlen i hoven helt enkelt fryser sönder och dör, dvs man får en frostskada. vilket gör jäkligt ont och leder till ömhet och inflammation (det vet alla som förfrusit en kroppsdel ordentligt).

det rör sig då INTE om hästar som redan haft fång, utan helt friska hästar som utan någon som helst anledning får fång i perioder där det varit mkt snö och kallt.

Kommer du ihåg var?

IOm att man vid cryoterapi har uppmätt ruskigt låga temperaturer i hoven, utan skador då som sagt.

Sen har jag på ett par - tre ställen sett påståendet om att hästens hovar och ben saknar förmåga att känna köld och skadas av köld - och det ju därför kan stå i snön/isvatten utan problem (naturligt alltså). Det är ju dock just påståenden, och felaktiga diton. Och där är risken att lita på påståenden (sidorna/författarna var i övrigt balanserade och korrekta) och jag gärna vill ha fakta. Jag tvivlar inte på att de hästarna du nämner t ex fick fång, utan på att anledningen är den beskrivna.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

fast det vet man ju aldrig när det gäller fång..... :crazy:
kommer tyvärr inte ihåg sidor, men det var påståenden från veterinärer iaf. den övriga informationen var almänt accepterad, inga konstigheter.

det kanske är skillnad på en redan aktiv fångreaktion där man har ökad värme och cirkulation till hoven redan och en vanlig frisk hov med normal cirkulation som får köldskador?

att benen kan skadas av köld vet jag, pratade med en veterinär om det och hon hade sett köldskador flera gångar på ben, då särskilt på travhästar som släpptes ut i kylan med nyspolade blöta ben. så det finns det ingen tvekan om. vad gäller hoven så finns det väl inga handfasta bevis för varken det ena eller det andra såvitt jag vet.

endast att man observerat många fall där enda gemensamma nämnare var kyla och mkt snö, och där inga andra triggers kunde hittas.

men det låter väl inte helt ologisk i mina öron att en häst som står stilla i snö och 20 minus i x antal timmar med en järnsko på kan få skador i kärlen i hoven. varför skulle det inte vara så när allt annat väv kan förfrysas?

prova att googla på laminitis och snow?
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

För det första påstår jag inte att den aktuella hästen har fått fång p.g.a. kylan. Det kan lika gärna vara ett foder med hög sockerhalt som är orsaken. Det går inte att ställa diagnos via epost och med så lite information om hästen.
Jag får inte ihop ditt svar med mitt inlägg alls. Jag tolkade inte ditt inlägg som att ts häst skulle fått fång av kylan. Det kan ju inte vi veta,

Ja, det finns flera orsaker till laminitis/fång men att en häst på en hödiet som det nu var fråga om skulle få fång p.g.a. en hög fruktanhalt i fodret bedömmer jag som helt uteslutet. Det är inte bara IR-hästar som kan få fång p.g.a. en hög insulinhalt. Helt “normala” hästar kan även drabbas om de får socker- och stärkelserikt foder. Vissa hästtyper är generellt sett mer känsliga än andra. Så tro inte att din häst inte kan drabbas av fång p.g.a. en hög insulinhalt bara därför att den inte är diagnosiserad som “insulinresistent”.

utan mitt svar gällde att du skrev att en nhäst inte kan få fång av fruktan. Jag anser det vara fel och det gör tydligen du också när jag nu läser ditt nästa svar till mig - här ovan?
Om en häst med normal insulinkänslighet ska få fång av för mkt socker så måste den nog sätta i sig otroliga mängder socker.
Sedan förstår jag inte varför det skulle vara otroligt med fruktanrikt hö ger fång? Det är det nog inte ngn som vet egentligen. Det är vad jag vet ingen som har undersökt hur lite fruktan från hö som behövs för att starta ett fånganfall. Fruktan/fång studier brukar göras med en annan sorts fruktan dvs inte exakt samma kolhydrat som det som finns i gräs. Jag antar att det kan finnas flera olika fruktaner i gräs. Så att helt tvärsäkert uttala sig om det tror inte jag att man kan göra.


Jag kan citera Katy Watts (safergrass.com) som säger följande

Jag har läst flera av hennes artiklar både på safergrass och de som sedan står som referenser till safergrass artiklarna. De som jag har läst som har handlat om vinterfång har allihop tagit upp detta med hur farligt det kan vara för hästar att äta fruset gräs och kanske ännu farligare fruset ogräs. Hon berättar om hur hon noga har studerat vad hennes hästar har ätit på vintern och sedan har hon analyserat detta och då funnit mkt höga halter av lättlösliga kolhydrater Däremot har jag inte läst detta om att kylan skulle påverka hovarna. Men du kan kanske berätta vilken av artiklarna som handlar om det?

Här är en länk till artikelsidan.
Den första artikeln är en av mina favoriter. Den ger en del tröst och stöd till en stackars trött fånghästägare.
Den sista är nog den nyaste. Den är inte lika tröstande att läsa men kan nog vara bra för den som vill.

http://www.safergrass.org/articles/index.html
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Borde dessa lamellskador synas i sådana fall?

Jag är inte så bra på medicin.

Men jag tänker mig lamellskador som en förändring i lamellernas struktur dvs att de inte återbildas till samma struktur som de var från början pga att basementmenbranet (kan ej svenska ordet) inte återbildats så kommer inte de olika lamellagren att kunna växa ihop på ett helt riktigt sätt.

Detta med kylans ev påverkan har jag mer förstått som att det är kapillärbädden (eller om det finns ännu mindre blodkärl?) som inte har återbildats helt och hållet och att det är det som är känsligt för kylan? Men det kan helt klart vara jag som har missat ngt.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Jag har av ngn anledning fått för mig att det är en högre andel insulinresistenta hästar bland de som får fång på vintern än bland de som får det på sommaren. Men det är bara vad jag tror inte vad jag har läst någonstans.

Efter att ha läst ditt långa inlägg idag så kan jag nog mest skriva att jag förstår verkligen om du ger upp. Jag förstod inte situationen riktigt innan.
Men jag tycker att din plan med att vänta ut medicineringen och se verkar bra. Sedan kan det kanske vara en ide att fundera på detta med IR om du inte har gjort det innan.

Jag hoppas naturligtvis att din häst blir bättre!
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Jag är inte så bra på medicin.

Men jag tänker mig lamellskador som en förändring i lamellernas struktur dvs att de inte återbildas till samma struktur som de var från början pga att basementmenbranet (kan ej svenska ordet) inte återbildats så kommer inte de olika lamellagren att kunna växa ihop på ett helt riktigt sätt.

Detta med kylans ev påverkan har jag mer förstått som att det är kapillärbädden (eller om det finns ännu mindre blodkärl?) som inte har återbildats helt och hållet och att det är det som är känsligt för kylan? Men det kan helt klart vara jag som har missat ngt.

Jo, jag har också tolkar det som kapillärskador. Och som sagt att endera hittar det ny väg, eller inte. Har ju sett venogram på fånghovar, och så stor skillnad på 'kärlmönster' och blodflöde att till och med en amatör (som jag t ex) kunde se skillnaden.

Så i teorin kan jag helt köpa att kyla för dessa hästar ger ett ÄNNU mer försämrat blodflöde. Frågan är om det kan utlösa fång? (Vilket jag alltså inte vet, men försökt hitta något om)

Att jag undrade om det borde synas på lamelllagret är ju att jag ju ser stor skillnad på L och Es lameller, och många gånger funderat, av ren nyfikenhet på vad detta egentlligen betyder/avspeglar ang permanenta skador på(i hovarna. Dvs är Es hovar värre skadade än Ls, eller är det bara indiviuellt hur lamellerna ser ut/beror på hovvården etc.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Jag minns tyvärr inte var jag har läst om detta med försämrade blodkärl och kyla. Men jag är ganska säker på att jag i alla fall inte förstod det som att det skulle utlösa nya fånganfall. Om jag hade förstått det som att det kunde trigga igång ett fånganfall så hade jag kommit ihåg var jag hade läst det. Och inte vågat släppa ut min ponny på hela vintern- det kan jag lova!!!
Nu kan det naturligtvis vara så ändå. Jag undrar om man vet det? Det är ju egentligen fortfarande inte fastställt exakt hur ett fånganfall startar. Inte vad jag vet i alla fall.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

det kanske är skillnad på en redan aktiv fångreaktion där man har ökad värme och cirkulation till hoven redan och en vanlig frisk hov med normal cirkulation som får köldskador?
Cryoterapiförsöken är gjorda i utvecklingsstadiet, där det inte finns några yttre tecken. Men absolut att det kan vara skillnad på en fånghov med en aktiv process (för det finns ju under utvecklingsfasen, även om det inte syns utanpå), och 'annars'. Därför jag så febrilt sökt info om det finns belägg/studier/påvisat samband med just kyla kan utlösa.

men det låter väl inte helt ologisk i mina öron att en häst som står stilla i snö och 20 minus i x antal timmar med en järnsko på kan få skador i kärlen i hoven. varför skulle det inte vara så när allt annat väv kan förfrysas?

Fast skadan borde komma av vasokonstriktion uppe vid kotan. Alltså att blodflödet ner till hela hoven hämmas. För när hästar inte fått skador vid cryoterapi konstant i 48 h, i vissa försök 7 dygn i sträck, så tror jag inte att snö + hov/sko på ngt vis kan ge skador så. Dvs om de skulle stå på en isplatta t ex. Och det stöds ju av erfarenheterna hos de som säger sig sett samband mellan snö/kyla och fång, att värma benen (och således blodkärlen vid kotan) har hjälpt.

Men allt blir ju bara gissningar tyvärr. Ska prova googla lite mer och se om jag kan hitta något. Det BORDE ju finnas någon form av teori/studie/etc iom att det just omnämns lite här och där.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Hittat lite länkar, men lite samma där, det tar upp att det finns en teori som skulle kunna säga att det teoretiskt skulle vara så att, men att det inte gått att bevisa, och andra studier talar rakt emot det.

T ex i den här: http://www.johnthevet.com/pathio.php

Ischaemia, på svenska ischemi, är alltså när en vävnad får otillräckligt med blod, och vävnadens behov av syre mm inte täcks. Hjärnskador vid stroke orsakas ofta av ischemi, och när vi talar om kyla så köldskador där kroppsdelar förfryses och dör är ischemiska.

Det intressanta är dock att kyla kan minska ischemiskador. Kylan gör, förenklat, så att vävnader osv går ner på sparlåga, dess behov blir lägre, och hjärnan påverkar även de skadliga processerna som leder till celldöd. SÅ genom kyla kan man dels minska de skadliga processerna, och öka cellernas tålighet - då höjs den sk celldödströskeln. Dvs det läge av ischemi där cellerna dör.

Det är detta som man tror ligger bakom effekterna av cryoterapi under utvecklingsstadierna av fång.

Om man kunde hitta ett tillräckligt snabbt sätt att kyla ner hjärnan på strokepatienter skulle man kunna, enligt studier, minska hjärnskadorna. Dock finns idag inget sätt att kyla tillräckligt snabbt. Bebisar hålls nedkylda ibland för att motverka skador/minska risken för skador.

Så, det är ett väldigt intressant ämne, och väldigt tudelat. För å ena sidan skulle stark kyla kunna leda till ischemiska skador, och å andra sidan har just kylans effekt en skyddande funktion.

Men det handlar ju om grader och takt och temperatur etc. Ett av cryoterapiförsöken hade de bättre effekt att kyla alla fyra ben, än bara kyla fram. Och vad gäller forskningen på stroke så handlar det inte om att kyla ner bara hjärnan, utan att sänka hela kroppstemperaturen till 33 grader.

Så teoretiskt ÄR det mycket möjligt att kyla ner till Y grader riskerar man ökade skador på en fånghv t ex, men kyla ner till X grader är det fördelar på en fånghov, om hästen löper risk att utveckla ett nytt anfall.

Intressant är det hursom =)

Glöme, hittat detta lite här och var, men ingen källa någonstans än vad jag hittat: Cases of laminitis have been observed following an equine standing in extreme conditions of cold, especially if there is a depth of snow.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Mer http://www.laminitisresearch.org/downloads/chrispollitt_PolllittBookChapter.pdf

Hästar får aldrig frostskador i hovarna efterson deras 'digital blood supply' (blodkärlen där vid kotan, där vi mäter digitalpuls) har 'dubbel cirkulation', en för nutrition (blodet går genom de mindre kärlen i kapillärbädden etc) och en för lokal värmereglering (blodet går de större AVAs etc). Genom att växla mellan dessa kan hästen hålla hovens temperatur ovanför kritisk temperatur även när de står på is eller i snö.

AVA = arteriovenous anastomoses = arteriovenös anastomos, dvs ett kärl som förbinder en artär med en ven, och gör att blodet kan 'gena' förbi kapillärsystemet. Tänk dig en motorväg så du slipper slingra dig runt på små grusvägar

Dokumentet i övrigt fokuserar på just AVA, och är inttressant då det försöker förklara hur AVAdilation skulle kunna orsaka skadorna vid fång genom att 'sno' kapillärbäddens blod och på så sätt ge lamellerna ischemi - då de inte har egen blodcirkulation utan är beroende av den närliggande kapillärbäddens cirkulation för sin ämnesomsättning.

Nämner i en bisats i vid mild till måttling fång skulle att värma hoven (i 40 - 45 gradigt vatten) för att på så vis öka blodflödet i kapillärbädden, på bekostnad av AVA-flödet, kunna vara en logisk behandling för att minska smärta kopplad till vasokonstriktion i kapillärbädden.

Nämer sen också en förklaring till hur dricka väldigt kallt vid överhettning (heat stress) skulle kunna öka AVA-flödet och förlänga det, och kunna utlösa fång.

(Egen översättning ur dokumentet, går inte klippa och klistra)
http://www.laminitisresearch.org/downloads/chrispollitt_PolllittBookChapter.pdf
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Då ska jag ge dig ett tips att googla på fructan och laminitis.

Tro mig, jag har studerat fruktanteorin ganska ingående. Min slutsats är att en häst som utfodras med hö eller annat grovfoder aldrig kan komma upp i de fruktanhalter som Pollitt använde för att utlösa laminitis. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att en väldigt känslig häst skulle kunna utveckla laminitis vid en lägre fruktanhalt. Men de fruktanhalter som har uppmätts i hö och annat grovfoder är så långt ifrån de mängder som Pollitt använde i sitt försök att dettta inte är särskilt troligt heller.

Det finns ett examensarbete hos SLU som heter “Lättlösliga kolhydrater i vallfoder och i hästens grovtarm” som är gjord av eleven Sofia Fridh. Tyvärr har jag ingen länk men man kan söka i SLUs bibliotek.

T.o.m. denna elev har konstaterat hur orimlig fruktanteorin är. Hon skriver t.ex. följande:

“För att hästen ska konsumera motsvarande mängd fruktan som använts i de fånginducerade försöken (7,5 g fruktan/kg kroppsvikt), måste betet eller fodret innehålla ungefär 30 % fruktan (300 g/kg ts), om man räknar med en konsumtion av 3 kg ts/100 kg kroppsvikt. I denna studie återfanns det högsta fruktaninnehållet i förtorkad grönmassa för ensilage (34,1 g/kg ts) och det lägsta innehållet (3,3 g/kg ts) i ensilage. Om man räknar på hur mycket medelhästen i försöket (475 kg), behöver konsumera för att inta 7,5 g fruktan/kg kroppsvikt, blir det ungefär 104 kg ts av grönmassan, respektive 1080 kg ts av ensilaget. Dessa resultat är således helt absurda. Vallfoder innehållande fruktanhalter av samma storleksordning som i denna studie kan orimligt inducera fång enligt den modell Van E & Pollitt (2006) använt.”

Kvar återstår då hästar på bete. Det finns betydligt färre undersökningar av fruktanhalter i gräs, men det är flera saker som tyder på att även här är fruktanteorin inte särskilt trolig annat än i vissa extrema fall. För vissa grässorter, t.ex. engelskt rajgräs, och under extrema väderleksförhållanden kan fruktanhalten bli så stor att det kan förorsaka laminitis (detta har tydligen hänt i England). Det finns dock skäl att tro att detta inte är särskilt vanligt i vårt land. För det första så är engelskt rajgräs inte så vanligt förekommande som vallgräs i vårt land och för det andra så inträffar de flesta laminitisfall på våren då fruktanhalten i gräs är relativt låg. Sockerhalten är däremot hög på våren vilket gör det mer troligt att de fånganfall vi ser beror på en hög insulinhalt i blodet och inte på toxiner orsakade av fruktan. Insulin reagerar på glukoshalten i blodet och det är endast vissa sockerarter och stärkelse som omvandlas till glukos i hästens tunntarm.

Sammanfattningsvis: Ja, fruktan kan orsaka laminitis/fång hos hästar på bete men de allra flesta hästar som får fång får detta p.g.a. en hög insulinhalt i blodet som uppkommer då hästen äter stora mängder sockerrikt gräs under relativt kort tid som drastiskt höjer insulinhalten i blodet.

Jag är långt ifrån ensam om att vara skeptisk mot fruktanteorin. Nästan alla forskare på laminitis/fång har väl idag mer eller mindre övergivet fruktanteorin (inklusive Pollitt).

Detta är det sista inlägg jag skriver i detta ämne. Ni får gärna fortsätta att tro på fruktanteorin. Det spelar ingen roll för mig. Jag vill dock inte ödsla mer tid på denna fråga.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Fast du och jag har nog tolkat fruktanteorin olika?

Du förkastar den då det är inte fruktan utan kraftigt höjda insulinnivåer som utlöser fång. Jag anser att det är en del av fruktanteorin, dvs att höga intag av fruktan ger kraftigt stegrade insulinnivåer, och för vissa hästar stegras de så högt att det utlöser fång. Andra hästar på samma bete når inte samma höga insulinnivåer, och får inte fång.

För det måste ju finnas en individuell känslighet, en frisk häst når aldrig de skadliga insulinnivåerna, medan en IR-häst te x gör det, och gör det vid betydligt mindre socker, då de redan 'i grunden' ligger på för höga nivåer.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Du får helt enkelt göra så att du rannsakar dig själv lite grann. När anser du att du tänker mer på din egen sorg än hästens välbefinnande? Är det vid nästa fånganfall? Sätt upp ett mål att t ex. när hästen inte kan gå i skogshage (bara ett exempel) så tänker jag mer på min egen sorg än på hästens välbefinnande... Då är det dags! Jag har själv målet att när min häst inte kan äta sitt hö normalt (när han börjar rulla höet) eller blir sjuk så att man måste transportera honom/boxvila så är det dags. Jag har präntat in det stenhårt i mitt huvud så att jag inte av egoistiska skäl behåller hästen för länge. Jag tycker att det känns lite lättare för mig i alla fall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 892
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 915
Senast: Takire
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp