Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Sammanfattningsvis: Ja, fruktan kan orsaka laminitis/fång hos hästar på bete men de allra flesta hästar som får fång får detta p.g.a. en hög insulinhalt i blodet som uppkommer då hästen äter stora mängder sockerrikt gräs under relativt kort tid som drastiskt höjer insulinhalten i blodet.

Varför fick då mina hästar fång på hösten/vintern när de INTE gick på bete? Proteinteorin fungerar inte heller, då hösilaget jag fodrade med då verkligen inte var särskilt proteinrikt (snarare tvärtom). Min ena häst (haflingern) var överviktig när hon blev sjuk, men inte den andra (shettisen). Shettisens akuta anfall var näst intill omöjligt att häva. Efter 7-10 dagar (minns ej exakt tid längre tyvärr) med urlakat hö avklingade de akuta symtomen och vi kunde för första gången på flera veckor ta bort buttan även på henne. Slump? Självklart kan det ha varit det...

Jisses vad jag hoppas på en hållbar teori som gäller för de flesta hästar! Tänk vad "enkelt" livet skulle bli då!
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

de inte återbildas till samma struktur som de var från början pga att basementmenbranet (kan ej svenska ordet)

Det heter basalmembran på svenska.

Om du verkligen är intresserad av sambandet mellan insulin och laminitis (hyperinsulinemi)
kan du läsa en sammanfattning av Pollittgruppens senaste forskningsrapport här:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

Pollittgruppens forskning om laminitis är numera helt inriktad på sambandet mellan insulin och laminitis.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Varför fick då mina hästar fång på hösten/vintern när de INTE gick på bete? Proteinteorin fungerar inte heller, då hösilaget jag fodrade med då verkligen inte var särskilt proteinrikt (snarare tvärtom). Min ena häst (haflingern) var överviktig när hon blev sjuk, men inte den andra (shettisen). Shettisens akuta anfall var näst intill omöjligt att häva. Efter 7-10 dagar (minns ej exakt tid längre tyvärr) med urlakat hö avklingade de akuta symtomen och vi kunde för första gången på flera veckor ta bort buttan även på henne. Slump? Självklart kan det ha varit det...

Hade dina hästar diaré och feber? Detta är symtomer som har iaktagits i samband med fruktaninducerad fång.

Feta hästar är mer predisponerade för IR. Hade du någon socker- och stärkelseanalys på grovfodret?
Red du dina hästar regelbundet eller var de “trädgårdstomtar”? Att en blötläggning av fodret hjälpte tyder på att ditt grovfoder innehöll för mycket socker. Har du testat insulinnivån i blodet för dina hästar? Om inte tycker jag du ska göra detta. Båda dina hästar tillhör raser som är predisponerade för IR.
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Hade dina hästar diaré och feber?

Nej.

Hade du någon socker- och stärkelseanalys på grovfodret?

Nej.

Red du dina hästar regelbundet eller var de “trädgårdstomtar”?

De fick väl kallas "trädgårdstomtar" om jag måste välja ;). Shettisen är sällskapshäst - har dock aldrig haft problem med övervikt. Snarare tvärtom. Haflingern hade haft hältproblem på hösten/vintern, och reds inte heller. Hältan, som visade sig vara fång, blev feldiagnosticerad av vet som "muskelskada". Dåvarande hovis kikade också och hittade ingenting i hovarna...

Att en blötläggning av fodret hjälpte tyder på att ditt grovfoder innehöll för mycket socker. Har du testat insulinnivån i blodet för dina hästar? Om inte tycker jag du ska göra detta. Båda dina hästar tillhör raser som är predisponerade för IR.

Nej, jag har inte testat insulinnivån på hästarna, och vet inte heller varför jag borde göra det i nuläget? Shettisen fortsätter jag att blöta till, och den andra verkar fungera bra ändå. Så jag vet egentligen inte vad jag skulle ha för nytta av det?
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

Att en blötläggning av fodret hjälpte tyder på att ditt grovfoder innehöll för mycket socker.

Eller att det innehöll för mkt fruktan. en del av fruktanerna är vattenlösliga.

Jag har läst en del av Pollitts arbete men inte träffat på någonstans att han har övergett fruktanteorin. Jag tyckte inte att jag kom någonstans med din länk. du får gärna länla till den/de artiklar som handlar om ett förkastande av fruktanteorin så ska jag gärna läsa dem. Men jag ser ingen anledning att lägga ner massor av tid på att gå igenom alla P s artiklar som handlar om fruktan. Jag anser nog att om man vill hänvisa till en referens i en diskussion så bör man också åtminstonde tala om vad artikeln heter och vem/vilks som är författare. PubMed kan jag hitta till själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

*KL*

Jag har ingenstans sett teorin att en frisk häst kan få sådana insulinnivåer att det är garanterat fångutlösande (dvs i nivå med de nivåer som används i studier). Däremot att individer som redan har problem med insulinregleringen kan med högt intag av socker/fruktan/etc få extremt hög insulinnivåer.

Dock så är ju alla överens om att det inte förklarar allt, utan det finns en individuell känslighet med, och den gränsen är inte fastställd. Men att säga att fruktanteorin förkastats tycker jag blir fel, då det ju är någonting som gör att insulinet sticker, inte insulinet i sig som är det utlösande.

Socker kan ju indirekt utlösa fång på IR-hästar, då det ger i slutänden en på tok för hög insulinhalt. Men man kan inte gärna säga att 'socker är fångutlösande' generellt, och återigen är man ju tillbaka på att du kan peppra en häst med socker, utan att dess insulinnivåer blir ens i närheten av farligt höga. Medan du kan ge en känslig häst lite socker eller inget socker, och den står med kraftigt höjda insulinhalter.

Höjd insulinhalt är för mig ett SYMPTOM, insulinhalten i sig är inte grundorsaken till fånget, utan det är anledningen att insulinet blir så högt och varför. Man har ju i försök kunnat framkalla fång med 'diverse'. Som i realiteten sen endera inte alls utlöst fång, eller bara hos vissa hästar.

Exakt vad som utlöste fång hos L t ex går ju inte säga, men det är en god gissning att anta att fruktanhalten i betet var klart inblandat. Det står också klart att han reagerade negativt på grovfoder med hög sockerhalt under pågående anfall. TROTS att den totala mängden socker han fick 'ändå inte var så högt (cirka 1 kg/dygn).

Jag anser om man ska hårddra det att hans fång i grunden berodde på vad det nu är som är fel i hans kropp. Dvs vad det är som ger den ökade fruktan/sockerkänsligheten och dess verkningar. (Vilket ju kan vara övervikt, IR, annan metabolisk störning, ökad känslighet för höjt insulin etc etc)
 
Sv: Pest eller kolera - hur skulle ni gjort?

knapplån
delvis

Jag har letat lite bland det jag har läst.

Jag har nyligen läst att man tror att insulinresistens är en vanlig bidragande orsak till att hästar får betesfång.Men det utesluter inte med all säkerhet fruktan som en av de faktorer som triggar igång fånganfallet. Jag har förstått det som att om en häst är IR så är den mkt mer känslig för alla andra fångframkallande faktorer eftersom insulin är ett hormon med många helt olika funktioner. En IR häst får alltså ett lägre tröskelvärde för dessa faktorer som tex fruktan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 892
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 915
Senast: Takire
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp